Skip to main content

Γ. Χατζηθεοδοσίου: Απαιτούνται λύσεις για το κυκλοφοριακό στην Αθήνα

Η εικόνα μπορεί να βελτιωθεί μέσα από έναν συνολικό σχεδιασμό και πολιτικές

Του Ιωάννη Χατζηθεοδοσίου, προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας και επίτιμου διδάκτορα ΠΑ.ΠΕΙ.

ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ αναδεικνύεται σε μόνιμη πληγή για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, για το περιβάλλον και για την οικονομική δραστηριότητα της Αθήνας, προκαλώντας καθημερινά καθυστερήσεις, εκνευρισμό, υψηλό στρες, αλλά και απώλειες παραγωγικότητας, με χιλιάδες χαμένες εργατοώρες στους δρόμους.

ΕΝΩ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ δεν είναι καινούργιο, τα τελευταία χρόνια η κατάσταση φαίνεται να έχει φτάσει σε οριακό σημείο. Οι κεντρικές αρτηρίες του Λεκανοπεδίου έχουν κορεστεί προ πολλού, ενώ οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο αυξάνονται διαρκώς. Ο αριθμός των οχημάτων που περνούν από τον Κηφισό σε ημερήσια βάση υπολογίζεται ότι έχει αυξηθεί κατά 20.000 – 30.000 μεταξύ του 2022 και του 2023. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση επιδεινώνεται εξαιτίας των συχνών συμβάντων σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, αλλά και παραβατικών συμπεριφορών, όπως η παράνομη στάση και στάθμευση.

Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ μιας σειράς νέων οδικών έργων, όπως η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, η περιφερειακή του Αιγάλεω, η επέκταση της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και Λαύριο, η δημιουργία ενός νέου άξονα που θα συνδέει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα θα μπορούσε να συμβάλει στην αποσυμφόρηση βασικών αξόνων.

Ωστόσο, η δημιουργία νέων αυτοκινητοδρόμων δεν μπορεί να είναι η μοναδική απάντηση, καθώς η εμπειρία δείχνει ότι και αυτοί σύντομα γεμίζουν και το πρόβλημα διαιωνίζεται.

Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ λύση για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αθήνας είναι η μείωση της χρήσης των Ι.Χ. οχημάτων στην πόλη, με την ανάδειξη αξιόπιστων εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ενισχυθούν ουσιαστικά οι υποδομές, ο εξοπλισμός και οι παρεχόμενες υπηρεσίες ώστε η μετακίνηση με τα ΜΜΜ να είναι μια προσιτή, ανταγωνιστική -σε όρους κόστους, χρόνου και άνεσης- επιλογή για τη μεγάλη πλειονότητα των κατοίκων της Αθήνας.

Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ της νέας γραμμής 4 του Μετρό, με την προϋπόθεση ότι θα προβλεφθεί η κατασκευή επαρκών υπόγειων χώρων στάθμευσης, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των οχημάτων στους δρόμους.

ΩΣΤΟΣΟ, είναι απαραίτητη η ευρύτερη αλλαγή σχεδιασμού και νοοτροπίας όσον αφορά τη χρήση του αυτοκινήτου και ευρύτερα την κινητικότητα στην πόλη. Σε πολλές πρωτεύουσες έχουν συσταθεί ενιαίοι, ανεξάρτητοι μητροπολιτικοί φορείς, οι οποίοι έχουν τη συνολική ευθύνη της χάραξης πολιτικών και της υλοποίησης παρεμβάσεων για τις μετακινήσεις στην πόλη, αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο την πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων, μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων.

Υλοποιούν, επίσης, τακτικές έρευνες για τη «χαρτογράφηση» των μετακινήσεων στην πόλη, ώστε ο σχεδιασμός να στηρίζεται κάθε φορά σε επικαιροποιημένα στοιχεία.

ΣΕ ΑΥΤΕΣ τις δοκιμασμένες λύσεις θα πρέπει να εστιάσουν τα επόμενα χρόνια οι αρμόδιοι φορείς της Αττικής, με συνεργασία της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της κεντρικής κυβέρνησης, αλλά και των επιστημονικών και παραγωγικών φορέων.

ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ γενναίες παρεμβάσεις στον αστικό σχεδιασμό, με επίκεντρο τη βιώσιμη κινητικότητα, επένδυση στη ριζική αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών, ενίσχυση της αστυνόμευσης και της ψηφιακής επιτήρησης της κυκλοφορίας, σύγχρονοι μηχανισμοί παρακολούθησης και αξιολόγησης των πολιτικών, αλλά και έμφαση στην εκπαίδευση, στην ευαισθητοποίηση των πολιτών και των επιχειρήσεων.

ΕΙΝΑΙ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ότι για το κυκλοφοριακό δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Ωστόσο, η εικόνα μπορεί να βελτιωθεί μέσα από έναν συνολικό σχεδιασμό και πολιτικές που αλλάζουν ριζικά τις επιλογές, αλλά και την κουλτούρα μετακίνησης στην πόλη.