Ελλάδα - Γερμανία: «Ορθάνοιχτες οι πόρτες στην πληροφορική»

Το naftemporiki.gr συζητεί με τα εμπορικά επιμελητήρια για την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας
Τρίτη, 01 Απριλίου 2014 10:52
UPD:10:52

Ο πρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Μιχάλης Μαΐλης

«Οι γερμανικές ανάγκες στον τομέα της πληροφορικής είναι μεγάλες και οι πόρτες για τις ελληνικές επιχειρήσεις αυτού του κλάδου είναι ορθάνοιχτες στη Γερμανία», τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Μιχάλης Μαΐλης, αναφορικά με τις ελληνικές δυνατότητες στη Γερμανία: τρίτη εξαγωγική αγορά και δεύτερος προμηθευτής για την Ελλάδα.

Eπόμενο: Ελλάδα - Κίνα
Προηγούμενο: Ελλάδα - ΗΠΑ

Από το 2009 έως το 2013 μειώθηκε τόσο η αξία των γερμανικών εξαγωγών προς την Ελλάδα (από 6,6 δισ. σε 4 δισ.) όσο και των ελληνικών εξαγωγών προς τη Γερμανία. (από 1,9 δισ. σε 1,5 δισ.). Το εμπορικό έλλειμμα της Ελλάδας με τη Γερμανία συνεχώς μειώνεται από το 2008 και μετά.

Σε ποιο επίπεδο βρίσκονται σήμερα οι εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών; Πώς επέδρασε η κρίση, πού βρισκόμαστε σήμερα, ποιες είναι οι άμεσες προοπτικές;

Η γερμανική αγορά παρουσιάζει ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις σε τομείς όπως η γεωργία, οι νέες τεχνολογίες, η φαρμακευτική και ο τουρισμός. Εμπόδια προς αυτήν την κατεύθυνση είναι μεταξύ άλλων η γραφειοκρατία, η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης και η φορολογική αστάθεια.

Η Γερμανία είναι η 3η σημαντικότερη εξαγωγική αγορά και 2ος σημαντικότερος προμηθευτής για την Ελλάδα. Όσον αφορά τις ελληνογερμανικές οικονομικές σχέσεις, το εμπορικό ισοζύγιο εξακολουθεί και το 2013 να είναι θετικό για τη Γερμανία με δύο αισθητές αλλαγές, οι οποίες σχετίζονται με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Ενώ το 2009 η αναλογία στις εξαγωγές ήταν 4:1 υπέρ της Γερμανίας, το 2013 διαμορφώθηκε στο 2,7:1 υπέρ της Γερμανίας. Εκτός αυτού μειώθηκε τόσο η αξία των γερμανικών εξαγωγών προς την Ελλάδα όσο και των ελληνικών εξαγωγών προς τη Γερμανία. Από 6,6 δισ. ευρώ το 2009 η αξία των γερμανικών εξαγωγών προς την Ελλάδα περιορίσθηκε τους πρώτους 11 μήνες του 2013 στα περίπου 4 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα μειώθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Γερμανία από 1,9 δισ. ευρώ στο 1,5 δισ. ευρώ. Όσο για το εμπορικό έλλειμμα της Ελλάδας με τη Γερμανία συνεχώς μειώνεται από το 2008 και μετά. Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές που με ρωτάτε για τις ελληνικές εξαγωγές, εκτιμώ ότι θα είναι θετικές εφόσον η Ελλάδα πιστέψει στη δυναμική της και οι κυβερνώντες στηρίξουν το επιχειρείν και κυρίως όσους εξάγουν προϊόντα και υπηρεσίες.

Η γερμανική αγορά παρουσιάζει ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις σε τομείς όπως η γεωργία, οι νέες τεχνολογίες, η φαρμακευτική και ο τουρισμός. Εμπόδια προς αυτήν την κατεύθυνση είναι μεταξύ άλλων η γραφειοκρατία, η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης και η φορολογική αστάθεια.

Σε ποιους τομείς και υπό ποιες προϋποθέσεις εκτιμάτε ότι μπορούν να αυξηθούν οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Γερμανία;

Το 2013 οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Γερμανία αφορούσαν κυρίως τρόφιμα και ζωοτροφές, φαρμακευτικά προϊόντα, αγροτικά προϊόντα και μέταλλα. Ανοδική τάση καταγράφουν σήμερα μόνο τα αγροτικά προϊόντα.

Ας δούμε κατ’ αρχήν την εικόνα του σήμερα: Στις πρώτες τέσσερις θέσεις του πίνακα των ελληνικών εξαγωγών στη γερμανική αγορά το 2013 βρίσκονται τρόφιμα και ζωοτροφές, φαρμακευτικά προϊόντα, αγροτικά προϊόντα και μέταλλα. Από αυτές τις κατηγορίες μόνον ο τομέας των αγροτικών προϊόντων καταγράφει αυξήσεις στις εξαγωγές προς τη Γερμανία.

Ευκαιρίες για την Ελλάδα υπάρχουν πολλές και δεν παρουσιάζονται μόνο στον τομέα των αγροτικών προϊόντων, στα ποτά και στα τρόφιμα αλλά και στον τομέα των νέων τεχνολογιών και στη φαρμακευτική. Επίσης μεγάλες είναι οι γερμανικές ανάγκες στον τομέα της πληροφορικής. Οι πόρτες για τις ελληνικές επιχειρήσεις αυτού του κλάδου είναι ορθάνοιχτες στη Γερμανία. Και βέβαια, μην ξεχνάμε τον τομέα του τουρισμού, όπου ήδη καταγράφεται αλματώδης άνοδος της ζήτησης για την Ελλάδα στη γερμανική αγορά. Το ευχάριστο είναι, τέλος, ότι καταγράφεται μια συνεχώς αυξανόμενη συμμετοχή Ελλήνων εκθετών στις εκθέσεις που πραγματοποιούνται στη Γερμανία.

Υπάρχει η ανάγκη στην Ελλάδα για ένα πιο σοβαρό και συγκροτημένο εξαγωγικό marketing, για μια δουλειά πιο… γερμανική: Με αρχή, μέση, τέλος και, κυρίως με σχέδιο!

Ποια θεωρείτε ότι είναι σήμερα τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της ελληνικής παραγωγικής και εξαγωγικής βάσης;

Προ ημερών έγινε στη Γερμανία μια μεγάλη διεθνής έκθεση κρασιού, με 70 Έλληνες εκθέτες. Αν τους ρωτήσετε, θα σας πουν τις τεράστιες δυνατότητες που διαπίστωσαν οι ίδιοι ότι υπάρχουν στη Γερμανία για το ελληνικό κρασί. Διαπίστωσαν όμως επίσης την ανάγκη για ένα πιο σοβαρό και συγκροτημένο εξαγωγικό marketing, για μια δουλειά πιο… γερμανική: Με αρχή, μέση, τέλος και, κυρίως με σχέδιο! Δεν πρέπει όμως να παραβλέψουμε τα μεγάλα «αγκάθια»: τη γραφειοκρατία, τον αδύναμο και αντιπαραγωγικό δημόσιο τομέα, τις καθυστερήσεις στην απονομή της δικαιοσύνης, την ιδιοκτησιακή ανασφάλεια, την πολυνομία, τη φορολογική αστάθεια και μια σειρά άλλα προβλήματα. Ο επανακαθορισμός του παραγωγικού μοντέλου της χώρας είναι μια αναγκαία και επείγουσα σταθερά. Όμως όλοι γνωρίζουμε τις μεγάλες μας δυνατότητες. Τα ελληνικά προϊόντα είτε προέρχονται από την ελληνική γη, είτε από την επινοητικότητα των Ελλήνων και τον καινοτόμο νου τους, έχουν μεγάλες προοπτικές και δυνατότητες. Αρκεί να βοηθήσει λίγο και η συγκυρία, να δημιουργηθούν άμεσα όροι για μεγαλύτερη ρευστότητα και να υπάρχει πολιτική σταθερότητα και προβλεψιμότητα στους κανόνες του παιχνιδιού.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΩΣΤΟΥΛΑΣ
vkost@naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα