Skip to main content

Πώς θα εφαρμοστεί το πλαφόν στο ύψος των κτιρίων

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI

Η προσαύξηση δεν δύναται να ξεπερνά τα 3 μέτρα - Ποιοι οι χαμένοι της υπόθεσης

Στην καθιέρωση πλαφόν για τα ύψη των κτιρίων που κάνουν χρήση των κινήτρων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) προχωρά το υπουργείο Περιβάλλοντος (ΥΠΕΝ) έπειτα από τις έντονες αντιδράσεις δημάρχων της Αττικής.

Σύμφωνα με τροπολογία που έχει κατατεθεί στη βουλή σε υπό συζήτηση νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ το συνολικό ύψος της προσαύξησης δεν δύναται να ξεπερνά τα 3 μέτρα, ενώ κλιμακώνεται ανάλογα με τον συντελεστή δόμησης.

Οι οικοδομικές άδειες που θα έχουν εκδοθεί πριν την 1η Μαΐου 2024 με χρήση των κινήτρων του ΝΟΚ για την περιβαλλοντική αναβάθμιση, εκτελούνται όπως εκδόθηκαν και αναθεωρούνται δυνάμει των ισχυουσών κατά την έκδοσή τους διατάξεων.

Με άλλα λόγια όσοι πρόλαβαν να πάρουν άδεια ή θα την λάβουν μέχρι το τέλος του μήνα, θα οικοδομήσουν με βάση τα όσα προβλέπει σήμερα ο ΝΟΚ.

Οι χαμένοι της υπόθεσης

Οι χαμένοι της υπόθεσης είναι όσοι έχουν καταθέσει τα σχέδια για να εκδώσουν άδεια και αυτή έχει καθυστερήσει, λόγω και των αποφάσεων αναστολής οικοδομικών αδειών που ορισμένοι δήμαρχοι προσπάθησαν να επιβάλλουν (χωρίς πάντως να έχουν την αρμοδιότητα).

Το ΥΠΕΝ χαρακτηρίζει μεταβατική την εν λόγω ρύθμιση, έως την έγκριση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων – ΤΠΣ (η εκπόνηση των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη για τις περισσότερες περιοχές της χώρας) και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2025.

Ειδικότερα, στην τροπολογία ορίζεται ότι:

  • Τα κίνητρα της παρ. 1 του άρθρου 10 εφαρμόζονται μόνο στις περιοχές του πεδίου εφαρμογής του ΝΟΚ με ισχύοντα συντελεστή δόμησης (σ.δ.) μεγαλύτερο του 0,8
  • Το άρθρο 10 παράγραφος 1 του ΝΟΚ σε γενικές γραμμές προβλέπει ως κίνητρο αύξηση του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου 25% στις περιπτώσεις κατεδάφισης παλαιών κτιρίων, μη διατηρητέων, εντός σχεδίου πόλεως και αντικατάστασής τους με σύγχρονες οικοδομές.
  • Το συνολικό ύψος της προσαύξησης κατά την εφαρμογή των κινήτρων της παρ. 1 του άρθρου 10, καθώς και της παρ. 8 του άρθρου 15 δεν δύναται να υπερβαίνει συνολικά τα δυόμιση μέτρα για σ.δ. μεγαλύτερο του 0,8 έως και 1,6 και τα τρία μέτρα για σ.δ. μεγαλύτερο του 1,6.

Στην παρ. 8 του άρθρου 15 του ισχύοντος ΝΟΚ προβλέπεται η δυνατότητα προσαύξησης του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους από ένα έως δύο μέτρα, όταν, μεταξύ άλλων, το ισόγειο του κτιρίου χρησιμοποιείται κατά ποσοστό 50% τουλάχιστον για στάθμευση οχημάτων, κατασκευάζεται φυτεμένο δώμα επιφάνειας μεγαλύτερης του 50% από την καθαρή επιφάνεια του δώματος ή φυτεμένη στέγη επιφάνειας μεγαλύτερης του 50% από την καθαρή επιφάνεια της στέγης ή πραγματοποιείται μείωση του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά 5%.

Έλεγχοι και κυρώσεις

Με την εν λόγω τροπολογία επεκτείνεται επίσης το περιεχόμενο της εξουσιοδοτικής διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 18 του ΝΟΚ προκειμένου να συμπεριλάβει και στοιχεία αναφορικά με τους ελέγχους και τις κυρώσεις που σχετίζονται με την κατασκευή φυτεμένων επιφανειών στα δώματα, ούτως ώστε να διασφαλίζεται η κατασκευή και διατήρηση αυτών.

Ακόμη, θεσπίζεται ο επαναληπτικός έλεγχος ανά πέντε έτη από διαφορετικούς κάθε φορά Ελεγκτές Δόμησης για κτίρια, σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας και φυτεμένων επιφανειών, που έχουν κάνει χρήση των κινήτρων του ΝΟΚ.

Το ΥΠΕΝ εκτός από το πλαφόν στο ύψος των κτιρίων θα αναθέσει την εκπόνηση «Μελέτης αξιολόγησης της εφαρμογής των κινήτρων για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές».

Τα κίνητρα για περιβαλλοντική αναβάθμιση

Θα επανεξεταστούν δηλαδή τα κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές του ΝΟΚ τα οποία να σημειώσουμε ότι θεσπίστηκαν το 2012, όταν δηλαδή η οικοδομική δραστηριότητα είχε σχεδόν μηδενιστεί λόγω της οικονομικής κρίσης.

Πηγές του ΥΠΕΝ σημειώνουν ότι «σε ορισμένες περιπτώσεις περιοχών έχουν ανακύψει ζητήματα με τη χρήση των κινήτρων του ΝΟΚ, όσον αφορά τα ύψη των κτιρίων. Τα ζητήματα αυτά δικαίως προβληματίζουν και ιδιοκτήτες ακινήτων και μηχανικούς και υπαλλήλους στις Υπηρεσίες Δόμησης. Σε αυτόν τον προβληματισμό προστίθενται και οι παραπεμπτικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας στην Ολομέλεια για συγκεκριμένες περιπτώσεις».

Στο πλαίσιο αυτό οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότι το ΥΠΕΝ «αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να παρέμβει ρυθμιστικά σταθμίζοντας τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής ώστε να επιτευχθούν οι εξής δύο στόχοι: Αφενός να μην χαθούν οριζόντια οι περιβαλλοντικά ευνοϊκές διατάξεις του ΝΟΚ, με δεδομένο ότι είναι ίσως ο μοναδικός νόμος του Κράτους που κινητροδοτεί την υλοποίηση κατασκευών υψηλής ενεργειακής κατάταξης και κατά δεύτερον να διασφαλισθεί ότι ο επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης δεν θα αλλοιώνει τα ειδικά χαρακτηριστικά των περιοχών».