Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Το 2020 φαίνεται να είναι σημείο καμπής για τις μεγάλες πετρελαϊκές του πλανήτη, αλλά και για την αγορά πετρελαίου γενικότερα.
Η πανδημία του κορονοϊού επισπεύδει αυτό που προετοιμάζεται εδώ και χρόνια, αλλά είναι δύσκολο να υλοποιηθεί: τη στροφή από τα ορυκτά καύσιμα προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. To σήμα για τη νέα πραγματικότητα έδωσε και ο πετρελαϊκός κολοσσός ΒΡ, ο οποίος αναγκάστηκε να επαναξιολογήσει το ενεργητικό του και μαζί τις προτεραιότητές του.
Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) προέβλεψε πριν από έναν μήνα ότι η πετρελαϊκή ζήτηση θα μειωθεί κατά 9 εκατ. βαρέλια ημερησίως φέτος, με την κατανάλωση να επιστρέφει στα επίπεδα του 2012. Η κατανάλωση ανακάμπτει αργά, καθώς αποσύρονται τα μέτρα περιορισμού σε ολόκληρο τον κόσμο, όμως οι προοπτικές είναι ιδιαίτερα ζοφερές, εάν μάλιστα επαληθευτούν όσοι κάνουν λόγο και για δεύτερο μεγάλο κύμα έξαρσης του κορονοϊού.
Ορισμένοι αναλυτές προειδοποιούν ότι η ζήτηση ίσως να μην επιστρέψει ποτέ στα επίπεδα ρεκόρ του 2019, καθώς η πανδημία επιταχύνει αλλαγές που είχαν ήδη δρομολογηθεί, όπως η στροφή στην πράσινη ενέργεια, με τον αντίκτυπο να γίνεται πλέον μόνιμος στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι εργάζονται και ταξιδεύουν.
Ήδη το πακέτο ύψους 17 δισ. δολ. της γαλλικής κυβέρνησης για τη στήριξη της Airbus και της αεροναυπηγικής βιομηχανίας γενικότερα περιλαμβάνει κονδύλια για έρευνα και ανάπτυξη με σκοπό την κατασκευή αεροσκαφών με μηδενικές εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα το 2035.
Επίσης, το πακέτο στήριξης της Air France – KLM περικλείει νέες δεσμεύσεις για το περιβάλλον. Αντίστοιχα, η γερμανική κυβέρνηση δαπανά δισεκατομμύρια ευρώ σε επιδοτήσεις που θα κάνουν πιο προσιτές τις τιμές για ηλεκτρικά οχήματα, στο πλαίσιο του στόχου του Βερολίνου να αποσύρει τη χρήση ορυκτών καυσίμων από την οικονομία έως το 2050.
Και το πακέτο ανάκαμψης της Κομισιόν αναμένεται να προωθήσει δεκάδες δισ. ευρώ σε προγράμματα πράσινης ενέργειας. Σε αυτό το μήκος κύματος και οι κινήσεις της ΒΡ και όχι μόνο. Η εταιρεία αναθεώρησε τον μακροπρόθεσμο στόχο της για την τιμή πετρελαίου brent από τα 75 στα 55 δολάρια το βαρέλι για μία μακρά χρονική περίοδο έως το 2050 και αυτό λέει πολλά.
Οι μειώσεις στην παραγωγή που έχουν δρομολογήσει οι χώρες του ΟΠΕΚ και η Ρωσία έχουν μεν βοηθήσει την τιμή να διπλασιαστεί από τα χαμηλά Απριλίου, όμως εξακολουθεί να καταγράφει φέτος απώλειες άνω του 40%. Πολλά θα εξαρτηθούν βεβαίως και από την ταχύτητα ανάκαμψης των οικονομιών.
Όμως, η ενεργειακή μετάβαση έχει ξεκινήσει, κάτι που το βλέπουμε σε πολλούς τομείς. Το θέμα είναι να υλοποιηθεί σωστά και με καθολικό τρόπο, αλλά πρωτίστως ωφέλιμο για εμάς, γιατί τα συμφέροντα είναι πανίσχυρα και δημιουργούν πισωγυρίσματα.