Skip to main content

Οι πυλώνες βιωσιμότητας για την εφοδιαστική αλυσίδα

The N Society

Του Μιχάλη Ζιγλή,

Advisory Services της Planning Management Consultants A.E.

Η ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ήταν ένα σημαντικό θέμα πριν από την πανδημία και θα επανέλθει σύντομα με το τέλος της. Η δεκαετία 2020-2030 έχει ονομαστεί «Δεκαετία Δράσης» από τα Ηνωμένα Έθνη, τα οποία ζητούν «επιτάχυνση των βιώσιμων λύσεων σε όλες τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος κόσμος».

Η κλιματική αλλαγή, η κυκλική οικονομία και η βιωσιμότητα είναι μέσα στις παραπάνω προκλήσεις και οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες βρίσκονται στη μέση αυτών των προκλήσεων, τόσο ως ένας από τους παράγοντες που δημιουργεί προβλήματα όσο και ως ένας μεγάλος παίκτης που μπορεί να αναλάβει δράση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών.

ΤΕΣΣΕΡΙΣ είναι οι βασικοί πυλώνες για το κτίσιμο βιώσιμων εφοδιαστικών αλυσίδων:

1. Εισαγωγή αυτοματισμών και μεθόδων εξοικονόμησης φυσικών πόρων: Οι νέες τεχνολογίες είναι πιο παραγωγικές, πιο αποτελεσματικές, ελέγχουν τις σπατάλες, ενώ πολλές φορές συνδυάζουν καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη και ποιοτικότερα προϊόντα. Για τη σωστή εφαρμογή τους χρειάζεται:

– Ανάλυση αναγκών για αποφυγή υπερβολών που δεν χρειάζονται και δεν συνεισφέρουν στο αποτέλεσμα.

– Σωστός σχεδιασμός, προσαρμοσμένος στους στόχους που πρέπει να επιτευχθούν, αλλά και στα μελλοντικά πλάνα των εταιρειών.

– Χρήση τους και όχι παροπλισμός τους, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που υλοποιούνται αλλά στη συνέχεια μπαίνουν στο περιθώριο γιατί «το κάναμε καλύτερα με τον προηγούμενο τρόπο».

2. Προγραμματισμός πόρων (Resources Planning): Οι εταιρείες είναι σαν το ανθρώπινο σώμα. Αν ένα όργανο δεν συμμετέχει στη λειτουργία, ο οργανισμός παρουσιάζει προβλήματα και επέρχεται το μοιραίο. Η ευθυγράμμιση όλων των τμημάτων μιας επιχείρησης προς έναν στόχο εξοικονομεί πόρους, ενώνει δυνάμεις και το τελικό αποτέλεσμα έρχεται με λιγότερο κόπο γιατί συμμετέχουν όλοι:

– Μοιραστείτε την πληροφορία και αφήστε την να διαχυθεί σε όλο τον οργανισμό.

– Καθορίστε επακριβώς πού και πόσο θα ξοδέψετε από κάθε πόρο και βάλτε στόχους εξοικονόμησης.

– Συγκρίνετε τα πραγματικά αποτελέσματα με αυτά που αναμένατε και κάντε διορθωτικές κινήσεις για την επόμενη φορά.

3. Βελτιστοποίηση του «Last Mile» και εμπλοκή του καταναλωτή: Τα «σκληρά logistics» με τα φορτηγά, τις αποθήκες και τα υλικά συσκευασίας είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς που εναντιώνονται σε κάθε προσπάθεια για βιωσιμότητα. Εκεί υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό. Ίσως, μάλιστα, είναι ο μοναδικός επιχειρηματικός τομέας που κάθε ενέργεια προς πιο βιώσιμες πρακτικές έχει σίγουρο θετικό αποτέλεσμα στο bottom line και στην κερδοφορία. Τρεις είναι οι κύριοι άξονες που θα φέρουν βιωσιμότητα σε αυτόν τον τομέα:

– Η εφαρμογή τεχνολογιών για βελτιστοποίηση φορτίων και δρομολογίων που μεταφέρουν τα προϊόντα στον τελικό πελάτη.

– Η παροχή κινήτρων στον πελάτη να παραλάβει ένα προϊόν από κάποιο σημείο συλλογής (collection point) αντί να πάει το φορτηγό στο σπίτι του για να παραδώσει ένα δέμα.

– Η ελαχιστοποίηση των επιστρεφόμενων – μη παραδοθέντων παραγγελιών, λόγω αδυναμίας συνεννόησης πελάτη – πωλητή για τον χρόνο και τον χώρο παράδοσης.

4. Σύσφιγξη δεσμών με προμηθευτές και συνεργάτες: Στο τέλος της ημέρας καμία επιχείρηση δεν λειτουργεί μόνη της, αλλά αξιοποιεί ένα ευρύ δίκτυο κατασκευαστών, προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών. Η τοποθέτηση της συνεργασίας με όλους τους κρίκους της αλυσίδας σε νέα βάση περνάει μέσα από τα παρακάτω:

– Η ορατότητα (visibility) και η ηθική σε όλο το μήκος της αλυσίδας είναι κρίσιμης σημασίας. Εάν κάποιος, έστω και μικρός, προμηθευτής έχει ανήθικες πρακτικές, αυτό μπορεί να κοστίσει στη φήμη της εταιρείας.

– Η διάχυση της πληροφορίας πρέπει να γίνεται και εκτός οργανισμού. Εμπιστευτείτε τους συνεργάτες σας και δεν θα σας προδώσουν. Ο ανταγωνισμός πάντα θα βρίσκει εναλλακτικούς τρόπους να μαθαίνει τα σχέδιά σας, όπως πάντα βρίσκετε κι εσείς.

– Αναθεωρείτε συχνά τις συμβάσεις σας μαζί τους και βάζετέ τους στόχους που συμβαδίζουν με τους δικούς σας στόχους βιωσιμότητας. Αξιολογήστε τους και επιβραβεύστε τους ή απορρίψτε τους.

Η ΑΝΑΓΚΗ είναι ξεκάθαρη, αλλά ο δρόμος για να φτάσουμε εκεί δεν είναι. Ο σχεδιασμός για τη δημιουργία βιώσιμων εφοδιαστικών αλυσίδων πρέπει να περιλαμβάνει ξεκάθαρες ενέργειες που θα ενταχθούν στη στρατηγική των εταιρειών, θα υποστηρίζουν τη βιωσιμότητα, αλλά θα προστατεύουν και την κερδοφορία της εταιρείας. Για να υπάρχουν κερδοφόροι οργανισμοί, πρέπει να υπάρχει κι ένας πλανήτης για να εδρεύσουν.