Στα 2,15-2,35 δισ. το κόστος ηλεκτρικής διασύνδεσης νησιών

Ν-Δ Κυκλάδες, Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο
Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου 2019 21:23
UPD:21:23
EUROKINISSI/ΜΠΟΝΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ

Το κτίριο των γραφείων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργεια (ΡΑΕ).

Από την έντυπη έκδοση

Του Κώστα Δεληγιάννη 
kdel@naftemporiki.gr

Στα 2,15-2,35 δισ. ευρώ εκτιμάται το κόστος ηλεκτρικής διασύνδεσης των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και των νησιών Βορείου Αιγαίου, όπως αναφέρει η σχετική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία δημοσιεύθηκε στη Διαύγεια. Με την απόφαση, η ΡΑΕ έδωσε το καλοκαίρι το πράσινο φως για την άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» όλων των νησιών του Αιγαίου που αυτήν τη στιγμή αποτελούν αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα (με εξαίρεση το Καστελόριζο, τη Γαύδο και τον Άγιο Ευστράτιο), βασιζόμενη στα πορίσματα της Επιτροπής που είχε συσταθεί για τον βέλτιστο τρόπο ηλεκτροδότησής τους για την περίοδο 2025 - 2050. 

Σύμφωνα με την Επιτροπή, η διασύνδεση των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 400 εκατ. ευρώ, ενώ όσον αφορά τα νησιά Ν. Αιγαίου (δηλαδή τα αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα Ρόδου, Κω - Καλύμνου, Καρπάθου, Πάτμου, Σύμης και Αρκιών) το συνολικό κόστος των απαιτούμενων διασυνδέσεων μέσης και υψηλής τάσης εκτιμάται στα 900 εκατ. έως 1 δισ., ανάλογα με τον σχεδιασμό και τα χαρακτηριστικά των διασυνδέσεων που θα επιλεγούν. Τέλος, για την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης των νησιών του Βορείου Αιγαίου, το επενδυτικό κόστος κυμαίνεται μεταξύ 850 και 950 εκατ. ευρώ. Οι διασυνδέσεις αυτές αφορούν τα αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα των Λήμνου, Λέσβου, Χίου, Σάμου, Ικαρίας, Αγαθονησίου αλλά και της Σκύρου. 

Οικονομικότερη από τη μετατροπή σε φ.α.

Αξίζει να σημειωθεί πως και στα τρία νησιωτικά συμπλέγματα η Επιτροπή έκρινε πως η διασύνδεση είναι οικονομικότερη συγκριτικά με τη μετατροπή των υφιστάμενων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής ώστε να λειτουργούν με καύσιμο φυσικό αέριο. Έτσι, αν και η λύση του φυσικού αερίου είναι μεν χαμηλότερου κόστους και περιβαλλοντικά φιλικότερη σε σχέση με το πετρέλαιο, ωστόσο συνδέεται με αυξημένα κόστη υποστηρικτικών εγκαταστάσεων αποθήκευσης και αεριοποίησης LNG, καθώς και με δυσκολίες ανάπτυξης των υποδομών που απαιτούνται σε κατάλληλους χώρους, ώστε να επιτρέπεται η διανομή του καυσίμου σε μικρές αυτόνομες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, όπως είναι αυτές των νησιωτικών συστημάτων. 

Προκήρυξη τεσσάρων υποβρύχιων γραμμών

Στην προκήρυξη της υλοποίησης τεσσάρων υποβρύχιων διασυνδετικών γραμμών προχώρησε ο ΔΕΔΔΗΕ, με σκοπό την αναβάθμιση της ασφάλειας τροφοδοσίας νησιωτικών περιοχών της χώρας. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 7,9 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), και αφορά τις διασυνδέσεις Πάρος - Αντίπαρος, Κόλπος Καλλονής Λέσβου, Τροιζηνία - Πόρος και Κεραμωτή - Θάσος.

Η παραλαβή και η αποσφράγιση των προσφορών έχει οριστεί για τις 9 Ιανουαρίου 2020. Η διάρκεια της σύμβασης που θα υπογραφεί με τον ανάδοχο θα είναι 9 μήνες. Ειδικότερα, στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται η πόντιση 2 υποβρύχιων καλωδίων τάσεως 20 kV, μόνωσης XLPE ανά διασύνδεση, στις διασυνδέσεις Τροιζηνία - Πόρος (μήκους 1,86 και 2,01 χλμ.) και Κόλπος Καλλονής Λέσβου (μήκους 2,7 χλμ. έκαστο). Επίσης, ο ανάδοχος θα αναλάβει την πόντιση 1 υποβρύχιου καλωδίου τάσεως 20 kV, μόνωσης XLPE ανά διασύνδεση στις διασυνδέσεις Κεραμωτή - Θάσος και Πάρος - Αντίπαρος, μήκους 8,15 χλμ. και 1,68 χλμ. αντίστοιχα. Όπως ορίζεται στην προκήρυξη του διαγωνισμού, στο έργο περιλαμβάνεται η παραγωγή - προμήθεια των απαιτούμενων υποβρυχίων καλωδίων, καθώς και του συνόλου των απαιτούμενων υλικών και εξαρτημάτων, και η πραγματοποίηση του συνόλου των απαιτούμενων εργασιών, ώστε οι προαναφερόμενες υποβρύχιες διασυνδετικές γραμμές να παραδοθούν στον ΔΕΔΔΗΕ έτοιμες προς χρήση.

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα