Skip to main content

e-EΦΚΑ: Στην υπηρεσία του πολίτη με νέες καινοτομίες

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ / EUROKINISSI

Ο e-ΕΦΚΑ έκλεισε οριστικά το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων, καθώς μόλις σε 27-28 μήνες έχουν εκδοθεί περίπου 700.000 συντάξεις

Του Αλέξανδρου Βαρβέρη, διοικητή του e-ΕΦΚΑ

Ο e-ΕΦΚΑ αποτελεί μοναδική περίπτωση ριζικής ανανέωσης δημόσιου οργανισμού, με αποφασιστική επίδραση στο σύνολο της δημόσιας διοίκησης. Από την εικόνα παντελούς διάλυσης πριν από κάποια χρόνια, με πλήθος καταγγελιών στον Συνήγορο του Πολίτη, μετατρέπεται σταδιακά σε φορέα πρότυπο υπέρ τουλάχιστον 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων.

Ο ενιαίος -μόνο στις ταμπέλες- ΕΦΚΑ, με το βάρος 1.058.000 εκκρεμών συνταξιοδοτικών και ασφαλιστικών υποθέσεων, ήταν στο επίκεντρο των δομικών προβλημάτων – προκλήσεων που κληθήκαμε να απαντήσουμε, εκκινώντας κυριολεκτικά από το μηδέν.

Πληροφοριακά συστήματα που δεν επικοινωνούσαν μεταξύ τους, έλλειψη σχεδιασμού για τα τέως Ταμεία που συγχωνεύθηκαν υπό την «ομπρέλα» του ΕΦΚΑ, απαρχαιωμένος τεχνολογικός εξοπλισμός και αδυναμία για εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση συνέθεταν ένα σκηνικό χάους.

Η ΕΡΩΤΗΣΗ που εύλογα τίθεται είναι η εξής: Σήμερα έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα; Η απάντηση είναι όχι. Εξαφανίστηκαν ως διά μαγείας όλες οι παθογένειες; Και πάλι η απάντηση είναι αρνητική. Αυτό, όμως, που μπορούμε να απαντήσουμε με βεβαιότητα είναι ότι, για τα αμείλικτα προβλήματα του Φορέα που λίμναζαν, δουλέψαμε σκληρά, συγκροτημένα, εντατικά, εφαρμόσαμε ιδέες «έξω από το κουτί» και χρησιμοποιήσαμε κάθε σύγχρονο τεχνολογικό μέσο για να δώσουμε απαντήσεις και οριστικές λύσεις.

Εκατομμύρια ενεργοί ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι βιώνουν πλέον στην καθημερινότητά τους τις πρωτοφανείς αλλαγές τόσο στον τομέα των εκκρεμών συντάξεων όσο και στην εξυπηρέτησή τους.

ΕΙΔΙΚΑ ως προς το φλέγον θέμα των εκκρεμών συντάξεων, ο e-ΕΦΚΑ άλλαξε σελίδα. Έκλεισε οριστικά το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων, καθώς μόλις σε 27-28 μήνες έχουν εκδοθεί περίπου 700.000 συντάξεις, γεγονός που αποτελεί κορυφαία επίδοση όχι μόνο για τον Φορέα, αλλά και διαχρονικά για το ασφαλιστικό μας σύστημα.

Είναι γεγονός ότι σήμερα απονέμονται συντάξεις και δεν εκκαθαρίζονται μόνο εκκρεμότητες, με ρυθμό απονομής πάνω από 1.100 συντάξεις την ημέρα και μέσο όρο αναμονής για τη διεκπεραίωση ενός συνταξιοδοτικού αιτήματος περίπου 60 ημέρες. Τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η ρομποτική τεχνολογία, συμβάλλουν στην περαιτέρω επιτάχυνση απονομής των συντάξεων. Ενδεικτικό της προόδου που έχει συντελεστεί είναι ότι έχει εκκαθαριστεί σχεδόν το σύνολο των εκκρεμών επικουρικών συντάξεων και των εφάπαξ του δημοσίου τομέα.

ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ των εφάπαξ σημειώνονται ρυθμοί – ρεκόρ, λαμβάνοντας υπόψη ότι κατά το διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2023 πληρώθηκαν 34.893 συνταξιούχοι, αριθμός που αντιστοιχεί σε 3.877 εφάπαξ μηνιαίως.

Εξάλλου, και ο χρόνος έκδοσης των συντάξεων Δημοσίου Τομέα έχει συντμηθεί μετά την ενεργοποίηση του e-ΔΑΥΚ (Δελτίου Ατομικής Υπηρεσιακής Κατάστασης). Η παραπάνω πρόβλεψη εισάγει ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια ως προς τον χρόνο ασφάλισης των δημοσίων υπαλλήλων και ενισχύει περαιτέρω το στοιχείο της αυτοματοποίησης στη διαδικασία απονομής των συντάξεων του Δημοσίου με την προσθήκη νέων πεδίων.

ΩΣ ΠΡΟΣ το «μέτωπο» των επικουρικών συντάξεων, παρουσιάζεται σημαντική αποκλιμάκωση των εκκρεμοτήτων με την εφαρμογή της διάταξης του νέου ασφαλιστικού, που καθορίζει ως προϋπόθεση για τη θεμελίωση του δικαιώματος σε επικουρική σύνταξη, ανεξαρτήτως Ταμείου, τη συμπλήρωση 15ετίας. Ενοποιούνται, λοιπόν, οι προϋποθέσεις θεμελίωσης επικουρικής σύνταξης για τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα με τη συμπλήρωση 15 ετών επικουρικής ασφάλισης (4.500 ένσημα) είτε σε έναν φορέα είτε διαδοχικά. Με αυτόν τον τρόπο «ξεμπλοκάρουν» 15.000 επικουρικές συντάξεις ασφαλισμένων του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα που θα ωφεληθούν πρώτοι από την ευεργετική αυτή διάταξη.

ΩΦΕΛΗΜΕΝΟΙ, επίσης, θα είναι και χιλιάδες υπάλληλοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ευρωπαϊκών οργανισμών και των συντονισμένων διεθνών οργανισμών από τη χρήση του νέου ψηφιακού εργαλείου (αναλογιστικό ισοδύναμο) που χρησιμοποιούμε στον τομέα των διεθνών συντάξεων προκειμένου να διεκπεραιώσουμε 17.000 «δύσκολες» υποθέσεις.

Πρόκειται ιδίως για τις περιπτώσεις που υπάρχει εμπλοκή φορέων κοινωνικής ασφάλισης του εξωτερικού, για τις οποίες ο χρόνος εκκαθάρισης δεν καθορίζεται αποκλειστικά από τις δικές μας υπηρεσίες. Επίσης, μεταφέρεται άμεσα συνταξιοδοτικός χρόνος, κύριος, επικουρικός και εφάπαξ, από την Ευρώπη στην Ελλάδα και αντίστροφα.

ΑΜΕΣΗ (και διαρκής) προτεραιότητά μας είναι η αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πολιτών. Σύμμαχό μας στην προσπάθεια αυτή αποτελεί η σύγχρονη τεχνολογία, με τη λειτουργία 108 ηλεκτρονικών υπηρεσιών που χρησιμοποιούνται μηνιαίως από σχεδόν 5 εκατομμύρια χρήστες. Μεταξύ αυτών: το myefkalive με βιντεοκλήση με υπάλληλο του e-ΕΦΚΑ, το Ψηφιακό Δωμάτιο επικοινωνίας για τους συνταξιούχους και το ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο 1555. Ειδικά ως προς το τελευταίο, σημειώνεται πως έχει δεχθεί μέχρι σήμερα 4.880.375 κλήσεις πολιτών σχετικά με ζητήματά τους με τον Φορέα, με το ποσοστό επιλυμένων αιτημάτων να ανέρχεται σε 99,73%.

ΣΤΙΣ ΠΛΕΟΝ εμβληματικές μεταρρυθμίσεις εντάσσονται και τα «Ψηφιακά ΚΕΠΑ», χάρη στα οποία η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας γίνεται πλέον ηλεκτρονικά, καταργώντας αλλεπάλληλες επισκέψεις των ασφαλισμένων στις φυσικές δομές. Τα ψηφιακά ΚΕΠΑ και η Κάρτα Αναπηρίας αποτελούν παράγοντες διευκόλυνσης της καθημερινότητας των ευάλωτων συμπολιτών μας.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ του e-ΕΦΚΑ είναι ασφαλώς ψηφιακό και -προς αυτήν την κατεύθυνση- θεμελιώνουμε δύο έργα ορόσημα για την πλήρη ψηφιοποίησή του. Το πρώτο είναι το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα αποτελέσει το κανάλι διαλειτουργικότητας με τα πληροφοριακά συστήματα άλλων φορέων, τις υφιστάμενες εφαρμογές και τα μητρώα της δημόσιας διοίκησης. Το δεύτερο, εξίσου σημαντικό, είναι η ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας του e-ΕΦΚΑ, η οποία θα συμπεριλάβει και θα διασφαλίσει την πολύτιμη πληροφορία του συνόλου του έγχαρτου αρχείου των επιμέρους Ταμείων που συγχωνεύτηκαν άναρχα το 2016 και μετονομάστηκαν απλώς ως ΕΦΚΑ. Η ως άνω ψηφιοποίηση θα διευκολύνει αφενός μεν την πρόσβαση στην ενημέρωση μέσω των συστημάτων του e-ΕΦΚΑ, αφετέρου δε, την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης του συστήματος απονομής σύνταξης στους δικαιούχους του e-ΕΦΚΑ.

ΣΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ της επόμενης ημέρας είναι να διατηρήσουμε αμείωτο τον ρυθμό έκδοσης των συνταξιοδοτικών αιτημάτων. Στους στόχους μας για το άμεσο μέλλον περιλαμβάνεται η ψηφιοποίηση του συνόλου των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ, ώστε ο κάθε πολίτης να απολαμβάνει -εξ αποστάσεως- υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης με συνέπεια, ταχύτητα και αξιοπιστία.