Skip to main content

Σιάο Τζουντσένγκ: Βαδίζουμε μαζί, εγκαινιάζοντας ένα νέο κεφάλαιο στη σινοελληνική θαλάσσια συνεργασία

Οι θάλασσες δεν χωρίζουν τους λαούς σε απομονωμένα νησιά, αλλά τους συνδέουν σε μια θαλάσσια κοινότητα με κοινό μέλλον. Με αυτό το ιδανικό ως οδηγό, η θαλάσσια συνεργασία Κίνας-Ελλάδας θα έχει λαμπρότερο μέλλον

Του Πρέσβη της Κίνας στην Ελλάδα Σιάο Τζουντσένγκ

Η Κίνα και η Ελλάδα είναι δύο αρχαίες χώρες που γειτνιάζουν με τη θάλασσα· το Αιγαίο Πέλαγος γέννησε τον μεγάλο αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, ενώ και ο κινεζικός πολιτισμός ανέπτυξε επίσης έναν λαμπρό θαλάσσιο πολιτισμό.

Η Κίνα και η Ελλάδα έχουν μια καλή βάση για τη θαλάσσια συνεργασία έχοντας υπογράψει τη Συμφωνία Θαλάσσιων Μεταφορών Κίνας-Ελλάδας ήδη από το 1973, το μνημόνιο κατανόησης για τη θαλάσσια συνεργασία το 2014, αλλά και συνδιοργανώνοντας σειρά δραστηριοτήτων για το Έτος Θαλάσσιας Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας το 2015 και δύο συνόδους του Φόρουμ Θαλάσσιας Συνεργασίας Κίνας-Ελλάδας το 2014 και το 2016. Σήμερα άνω του 50% των εισαγωγών ενέργειας, πετρελαίου και άλλων χύδην εμπορευμάτων της Κίνας μεταφέρονται από τον ελληνικό στόλο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραγγέλνουν κάθε χρόνο μεγάλο αριθμό πλοίων στην Κίνα, ενώ το Λιμάνι του Πειραιά αποτελεί πρότυπο έμπρακτης συνεργασίας.

Ως σημαντικό ναυτικό έθνος, η Κίνα αποδίδει μεγάλη σημασία στην προστασία της θάλασσας και την αειφόρο χρήση των θαλάσσιων πόρων και έχει αναγάγει την οικοδόμηση ενός ισχυρού θαλάσσιου κράτους σε υψηλή εθνική στρατηγική προτεραιότητα. Τη δεκαετία 2012-22 ο τζίρος της θαλάσσιας οικονομίας της Κίνας αυξήθηκε από τα 5 τρισ. στα 9,5 τρισ. γιουάν και θα παραμείνει περίπου στο 9% του ΑΕΠ. Σήμερα η Κίνα έχει δημιουργήσει περισσότερες από 300 θαλάσσιες φάρμες, η αφαλάτωση θαλασσινού νερού έχει φθάσει τους 2,357 εκατ. τόνους ημερησίως, τα θαλάσσια φάρμακα ανεξάρτητης έρευνας και ανάπτυξης αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 30% των προϊόντων στην παγκόσμια αγορά, το υπεράκτιο πετρέλαιο και φυσικό αέριο έχει καταστεί σημαντικός πόλος ενεργειακής ανάπτυξης, και έχει πραγματοποιηθεί ένα ποιοτικό άλμα στα βαθυσκάφη και σε άλλες τεχνολογίες θαλάσσιας εξερεύνησης. Παράλληλα η Κίνα συνεχίζει να ενισχύει την οικοδόμηση μιας οικολογικής θαλάσσιας κουλτούρας και προωθεί δυναμικά την ολοκληρωμένη θαλάσσια διαχείριση με σεβασμό στο οικοσύστημα. Πλέον τα θαλάσσια φυσικά καταφύγια καλύπτουν έκταση 94.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, έχουμε οργανώσει και υλοποιήσει έργα οικολογικής αποκατάστασης της Θάλασσας Μποχάι και προστασίας και αποκατάστασης των μαγκρόβιων δασών, έχουμε διαμορφώσει σχέδιο δράσης για τις θαλάσσιες καταβόθρες CO2 και εντείνουμε τις προσπάθειές για την πρόληψη και τον έλεγχο της θαλάσσιας ρύπανσης.

Η Κίνα είναι προσηλωμένη στη διαφύλαξη της ειρήνης και του διεθνούς δικαίου στη θάλασσα και στην πλήρη συμμετοχή στη διαμόρφωση και εφαρμογή των σχετικών κανόνων στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών. Η Κίνα ήταν από τις πρώτες χώρες που υπέγραψαν και κύρωσαν τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας και, όπως και η Ελλάδα, αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην τήρηση των αρχών της.

Σήμερα στα γειτονικά ύδατα της Κίνας επικρατεί νευρικότητα και μεμονωμένες χώρες και δυνάμεις προκαλούν προβλήματα στο Στενό της Ταϊβάν και στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, δημιουργώντας κρυφούς κινδύνους για την περιφερειακή ειρήνη και σταθερότητα. Θα ήθελα να τονίσω δύο σημεία: πρώτον, όσον αφορά το ζήτημα της Ταϊβάν, η Αρχή της μίας Κίνας αντιπροσωπεύει τη γενική συναίνεση της διεθνούς κοινότητας και το κλειδί για την ειρήνη και τη σταθερότητας στην Ταϊβάν. Δεύτερον, η κυριαρχία και τα συναφή δικαιώματα και συμφέροντα της Κίνας επί των νησιών στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας έχουν  μακρόχρονη ιστορία, έχουν αναγνωριστεί ευρέως από τη διεθνή κοινότητα και έχουν επαρκή νομική βάση. Η Κίνα θα υπερασπίζεται σταθερά την εδαφική κυριαρχία της και τα θαλάσσια δικαιώματα και συμφέροντά της και επιθυμεί να συνεχίσει να συνεργάζεται με τις άμεσα ενδιαφερόμενες χώρες για την επίλυση των θαλάσσιων συγκρούσεων και των διαφορών μέσω διαπραγματεύσεων και διαβουλεύσεων με βάση τον σεβασμό των ιστορικών γεγονότων. Μέχρι να επιλυθούν οι διαφορές, είναι επίσης πρόθυμη να συνεργαστεί με τις άμεσα ενδιαφερόμενες χώρες για τη διαχείριση της κατάστασης στη θάλασσα, να συμμετάσχει ενεργά σε αμοιβαία επωφελείς θαλάσσιες συνεργασίες, και να διατηρήσει από κοινού την ειρήνη και τη σταθερότητα στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.

Ζούμε σε έναν γαλάζιο πλανήτη όπου οι θάλασσες δεν χωρίζουν τους λαούς σε απομονωμένα νησιά, αλλά τους συνδέουν σε μια θαλάσσια κοινότητα με κοινό μέλλον, και όπου είναι κοινή η ασφάλεια και η προστασία όλων των ανθρώπων. Με αυτό το ιδανικό ως οδηγό, η θαλάσσια συνεργασία Κίνας-Ελλάδας θα έχει λαμπρότερο μέλλον. Η Κίνα επιθυμεί να ενισχύσει τη διασύνδεση της αναπτυξιακής στρατηγικής της με την Ελλάδα, να διευρύνει τη συνεργασία στην πράσινη ναυτιλία, στην υπεράκτια αιολική ενέργεια, στις ιχθυοκαλλιέργειες, στην πρόληψη και τον μετριασμό των φυσικών καταστροφών, στην αύξηση της καινοτομίας στη θαλάσσια επιστήμη και τεχνολογία, στη βελτίωση της παγκόσμιας διακυβέρνησης των θαλασσών και στην προστασία του θαλάσσιου οικοσυστήματος για την περαιτέρω αξιοποίηση της ηγετικής θέσης του Πειραιά για να καταστεί το λιμάνι περιφερειακός εφοδιαστικός κόμβος, και επίσης να προωθήσει τη συνεργασία στη ναυτιλιακή βιομηχανία και να επεκτείνει σταδιακά ολόκληρη τη βιομηχανική αλυσίδα στην παραγωγή ναυτιλιακού εξοπλισμού, τον σχεδιασμό, το μάρκετινγκ, το logistics και την αποθήκευση, καθώς και τη χρηματοδότηση και την ασφάλιση.

Καθώς η φιλία και η συνεργασία των δύο αρχαίων πολιτισμών συνεχίζεται, η Κίνα και η Ελλάδα θα εγκαινιάσουν ένα νέο κεφάλαιο στη θαλάσσια συνεργασία συμβάλλοντας στην αποτελεσματική προστασία και την αειφόρο αξιοποίηση των θαλασσών μας.