Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (25/06/2003) Μέρος 6/6

Τετάρτη, 25 Ιουνίου 2003 21:06
A- A A+

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα ήθελε να σας ρωτήσει κάτι ο κ. Εισαγγελέας.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε μάρτυς, είπατε για τον κ. Ψαραδέλλη, αυτά που είπατε, βλέπω εδώ πέρα, ότι είχε σχέσεις με μέλη της 17Ν.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Πώς με ποια έννοια το λέτε ότι είχε σχέσεις;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Έκανε συναντήσεις μαζί τους, γύρω στο 1990.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Αποκλείεται, δεν ξέρω, εγώ ήμουν και δήμαρχος το 1990 πού να ξέρω, και εγώ μπορεί να έχω?.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Όχι λέω, αυτά που είπατε τα άκουσα με προσοχή.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Και εγώ μπορεί σε μια ταβέρνα του Χαλανδρίου να έχει τύχει να έχω φάει με κάποιους εκ των?

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μόνο με μέλη της Οργάνωσης, εκτός βέβαια εκ του ότι είχε και ψευδώνυμο, ο Φώτης.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Όχι κοιτάξτε να δείτε ο κ. Ψαραδέλλης νομίζω και είπα πριν, ότι είχε μια τέτοια στάση στην ζωή του και στην θεωρία και ήταν ένας αγωνιστής, που μπορούσε, με την έννοια ότι τον ξέρουν όλοι όπως τον ξέραμε και στο Χαλάνδρι και να βρεθούν μια παρέα κάποιοι και να φάνε. Και δεν πάει να πει ότι εγώ ξέρω τι είναι ο άλλος.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Όχι εδώ πέρα συγκεκριμένα πράγματα ο Φώτης με άλλα μέλη μόνο της Οργάνωσης της17Ν. Στην Ρεμπέτικη Ιστορία στην Ιπποκράτους.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Κύριε Εισαγγελεύ, εγώ δεν γνωρίζω βεβαίως, αλλά δεν θεωρώ, μπορεί να συμβεί. Ας πούμε το Λάκη των Εξαρχείων που λένε εγώ τον έχω υπάλληλο στο Δήμο είναι από το Χαλάνδρι. Ο κ. Πισιμίσης ο Λάκης των Εξαρχείων είναι άτομο με ειδικές ανάγκες 65% αναπηρία και με ένα πρόγραμμα του ΟΑΕΔ τον έχουμε εργαζόμενο στο δήμο όπως έχουμε και άλλους εργαζόμενους, εγώ έχω φάει μαζί με τον κύριο και με τον κ Σερίφη έχουμε πιει ούζα στην πλατεία.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δεν μιλάω για τον κ. Σερίφη, για τον Φώτη λέω, πώς το βλέπετε αυτό; Έπειτα ο ίδιος παραδέχεται ότι μετέσχε σε μια ληστεία.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Αυτό το έχω ακούσει και το έχω διαβάσει.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Πώς το βλέπετε αυτό, το ομολογεί ο ίδιος.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Εγώ μπορώ έτσι να πω, ότι βρισκόταν ίσως σε ένα υπαρξιακό προσωπικό αδιέξοδο, γιατί είχε και μια αν μου επιτρέπεται η έκφραση μια μονομανία για τον Τροτσκισμό και για τον Πουλιόπουλο και για την έκδοση βιβλίων και είχα και τέτοια ακούσματα από το ’79 που ήμουν Δημοτικός Σύμβουλος άκουγα εκεί στο Χαλάνδρι ότι κάποιοι ήθελαν να εκδώσουν βιβλία. Αλλά όπως ξέρετε κ. Πρόεδρε, οι δήμαρχοι δεν είχαν τότε τη δυνατότητα να εκδίδουν βιβλία, μετά την έχουν αποκτήσει.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Το θέμα εδώ ξέρετε ποιο είναι; Ότι μια κλειστή οργάνωση, όπως η 17Ν, οργανωμένη οργάνωση για τόσα χρόνια άγνωστη, εμπιστεύεται έναν τρίτο, έξω απ’ αυτή να πάνε να κάνουν ληστεία.

Δ.ΖΩΤΟΣ : Αυτή είναι μια προϋπόθεση που δεν προκύπτει από την ομολογία. Δείτε το ως μια προϋπόθεση από το ’83 υπήρχαν, δεν προκύπτει?

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Εγώ διάβασα και το βιβλίο του κ. Παπαχελά και του κ. Τέλογλου γιατί ήθελα πριν έρθω εδώ, δεν αναφέρεται πουθενά, ούτε υποψία, ούτε ένδειξη συμμετοχής του κ. Ψαραδέλλη.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Εγώ απλά θέλω να σας πω ορισμένα πράγματα τα οποία αναφέρονται στην κατηγορία.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε μάρτυς είπατε ότι ο κ. κατηγορούμενος ο κ. Ψαραδέλλης είναι αντίθετος με πράξεις ατομικής βίας και δεν μπορούσε να συμμετέχει σε μια τέτοιου είδους οργάνωση. Το κατάλαβα καλά; Τι είδους είναι αυτή η οργάνωση τι ξέρετε εσείς; Είπατε ότι ο κ. Ψαραδέλλης δεν θα μπορούσε να συμμετέχει σε μια τέτοιου είδους οργάνωση. Πείτε μας το είδος της οργάνωσης.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Καταρχήν εγώ γνωρίζω όπως όλοι μας γνωρίζαμε την 17Ν από τις προκηρύξεις. Και μ’ αυτή την έννοια βεβαίως μπορώ να πω ότι, οι θέσεις της ήταν πολιτικές, διαφωνούσα προσωπικά και με βάση το κατηγορητήριο κατέφευγε σε ανθρωποκτονίες και πράξεις ατομικής βίας. Εγώ είμαι αντίθετος σε αυτό. Και δεν είμαι μόνο εγώ.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν μιλώ για σας.

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Και ο κ. Ψαραδέλλης είμαι βέβαιος εκ της ιδεολογίας του?

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Οι οργανώσεις που συμμετείχε ο κ. Ψαραδέλλης ήταν πολιτικές;

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Ναι αλλά ήταν ?.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εσείς και την 17Ν τώρα δεν την λέτε και εκείνη πολιτική;

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Εγώ κρίνοντας από τις προκηρύξεις πιστεύω ότι είχαν κάποια πολιτικά κίνητρα, εγώ μπορεί να διαφωνώ αλλά?

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν σας ρωτώ τι κάνετε εσείς για την 17Ν εγώ σας ρωτώ, να καταλάβω, εκείνο που είπατε, ποια ήταν η έννοια της κατάθεσής σας στο σημείο εκείνο. Είπατε ότι είναι αντίθετος με πράξεις ατομικής βίας και δεν μπορούσε να συμμετέχει σε τέτοιου είδους οργανώσεις και ρωτάω, κατ’ εσάς τι είδους οργάνωση ήταν η 17Ν; Μου είπατε στην αρχή ότι ήταν πολιτική με πολιτικά κίνητρα. Και σας ρωτάω, και σ’ αυτές που είπατε για τον κ. Ψαραδέλλη και εκείνες δεν ήταν πολιτικές;

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Πολιτικές και νόμιμα πολιτικές είναι όλες οι οργανώσεις και τα σωματεία στην Ελλάδα που έχουμε δημοκρατία.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Οι άλλες εκείνες που συμμετείχε ο κ. Ψαραδέλλης η διαφορά είναι ότι η μια ήταν παράνομη και οι άλλες ήταν νόμιμες;

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Όχι θέλω να σας πω, όταν γίνεται μια απεργία σε ένα εργοστάσιο συγκροτείται μια ομάδα που κατευθύνει την απεργία. Αυτή μπορεί να είναι πολιτική πράξη αυτών των ατόμων που συμμετέχουν, η οποία συμβαίνει για το γεγονός το συγκεκριμένο, μπορεί μετά?

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε μάρτυρα θέλω να καταλάβω το σημείο της κατάθεσής σας το οποίο σας το έχω πει δυο φορές μέχρι τώρα, τι είδους οργάνωση για σας είναι η 17Ν που δεν θα μπορούσε να μετέχει ο κατηγορούμενος κ. Ψαραδέλλης;

Κ. ΠΑΤΑΚΟΣ: Όταν κατά ομολογίες κάποιων και δεν θα κρίνω εγώ, εσείς θα κρίνετε και από το κατηγορητήριο κάποιοι αφαιρούσαν ανθρώπινες ζωές, νομίζω ότι αυτό είναι αντίθετο με την ιδεολογία και τα πιστεύω των Τροτσκιστών γενικά και συγκεκριμένα του κ. Ψαραδέλλη.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να πάτε στο καλό κύριε μάρτυς. Είστε ο κ. Μάτσικας Ηλίας του Κων/νου, είναι Διευθυντής σύνταξης στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ›. Γεννηθήκατε το 1955. Πού;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Στην Αθήνα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κατοικείτε στο Π. Ψυχικό. ««Ορκίζομαι να πω την αλήθεια›

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Ορκίζομαι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κύριε Ζώτο έχετε τον λόγο.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Από πού γνωρίζετε τον κ. Ψαραδέλλη και ποιο είναι το επίπεδο της γνώσης που έχετε γι αυτόν τον άνθρωπο ως προσωπικότητα και ως κοινωνικό και κυρίως ως πολιτικό πρόσωπο;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Τον κ. Ψαραδέλλη τον γνωρίζω τα τελευταία 13 χρόνια από την Χιλιαδού της Εύβοιας, όπου δέκα περίπου οικογένειες μένουμε εκεί χειμώνα-καλοκαίρι, το χειμώνα πάμε τα Σαββατοκύριακα και το καλοκαίρι περνάμε τις διακοπές μας. Είχαμε πάρα πολύ συχνές επαφές όλα αυτά τα χρόνια. Κάθε Σαββατοκύριακο κατά τη διάρκεια του έτους και το καλοκαίρι κατά τη διάρκεια των θερινών διακοπών. Πάρα πολλές συζητήσεις, πάρα πολλές κοινωνικές επαφές, γνωρίζω για την αντιστασιακή του δράση.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Επειδή βλέπω την ιδιότητά σας, είστε Διευθυντής σύνταξης σε ένα έντυπο το οποίο θεωρείται γενικώς ότι διαβάζετε ευρέως και οι απόψεις τις οποίες απηχεί?.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν είστε πρώτοι στην κυκλοφορία;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Μάλιστα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όχι ευρέως απλώς?

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ευρύτατα λοιπόν. Είσαστε από τότε που γνωρίσατε τον κ. Ψαραδέλλη, δηλαδή από το 1990 απ’ ότι λέτε, 13 χρόνια, είστε από τότε δημοσιογράφος;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Βεβαίως.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Με την ιδιότητά σας αυτή έχετε λοιπόν μια εικόνα αρκετά καλή του τί καταγραφόταν τότε ότι ήταν από δημοσιογραφική άποψη η 17Ν.

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Βεβαίως.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Γνωρίζατε επίσης τον Ψαραδέλλη και είπατε ότι από την αρχή ότι γνωρίζατε και τον πολιτικό Ψαραδέλλη. Ποια ήταν η εικόνα που είχατε για το πολιτικό πρόσωπο του Ψαραδέλλη που έχετε αυτά τα τελευταία 13 χρόνια;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Ήταν ότι ήταν ένας αγωνιστής εναντίον της δικτατορίας με πλούσια αντιστασιακή δράση.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Είχε κάτι ιδιαίτερο αυτή η δράση; Ήταν από πολιτική άποψη ενταγμένος σε έναν συγκεκριμένο χώρο;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Ήταν ενταγμένος στο χώρο των Τροτσκιστών και ήταν αντίθετος με κάθε πράξη βίας.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αντίθετος με κάθε πράξη βίας ήταν από μία πολιτική πεποίθηση με την έννοια ότι αυτός ο τρόπος είναι αναποτελεσματικός; Δε μιλούμε γενικώς για πράξεις βίας, π.χ. μία πράξη βίας σε μία απεργία, οι απεργοί θα χρησιμοποιήσουν βία κατά των απεργοσπαστών, ή θα ανοίξουν τις πόρτες του εργοστασίου και θα τις κλείσουν, και αυτό μια πράξη βίας είναι. Ήταν αντίθετος και με αυτές τις πράξεις βίας ή μιλάμε για κάτι πιο συγκεκριμένο;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Μιλάμε για συγκεκριμένα, σε πολιτικές συζητήσεις που είχαμε με τον Θεολόγο, γνωρίζαμε ότι ήταν Τροτσκιστής ενταγμένος σε αυτό το χώρο, από κει και πέρα όμως στις συναντήσεις που κάναμε όλα αυτά τα χρόνια, είχαν μεσολαβήσει κάποιες δράσεις, κάποια χτυπήματα από την Οργάνωση 17Ν. Αυτό που εξέφραζε ο Θεολόγος Ψαραδέλλης κάθε φορά ήταν η αντίθεσή του σε αυτή την πρακτική που ακολουθούσε αυτή η Οργάνωση.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Από τη δημοσιογραφική σας ιδιότητα, κατά καιρούς και στην εφημερίδα που εργάζεστε εσείς και στο «ΒΗΜΑ› δηλαδή και στα «ΝΕΑ› έχουν δημοσιευθεί ρεπορτάζ δημοσιογράφων που ως Διευθυντής σύνταξης φαντάζομαι θα τα έχετε υπόψη σας και θα τα έχετε δει, που έδιναν τα χαρακτηριστικά, το μοντέλο θα έλεγα, αυτών που οι διωκτικές αρχές θεωρούσαν ως κύκλο, λίστα, όχι ονομαστικά, εννοώ ως χαρακτηριστικά υπόπτων.

Αυτό το ρεπορτάζ οι δημοσιογράφοι, νομίζετε εσείς ή έχετε τη γνώμη να πείτε στο Δικαστήριο, το έβγαζαν από δική τους φαντασία ή ήταν και πληροφορίες από τις πηγές τους στην αστυνομία;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Προφανώς είναι και από πληροφορίες, ένα ρεπορτάζ δεν γεννιέται από τη φαντασία.

Δ. ΖΩΤΟΣ: ¶ρα αυτά που λέγαμε ρεπορτάζ, που έδιναν ως τον «κύκλο των υπόπτων τρομοκρατών›, για την αστυνομία, για την πρώτη ομάδα, μπορείτε να δώσετε μάλλον αν θέλετε εσείς την εικόνα που έδιναν τα ρεπορτάζ τα δικά σας για το τί είναι αυτός ο κύκλος; Ήταν άνθρωποι που είχαν ενεργό δράση στη δικτατορία; Ήταν ένας ευρύς κύκλος. Έλεγαν τα ρεπορτάζ ότι αυτοί οι άνθρωποι που απαρτίζουν τον κύκλο, υπάρχει ένας στενότερος κύκλος που πρέπει να έχουν και μία σχέση με τη Γαλλία; Ήταν ακριβές αυτό;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Βεβαίως.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Το «ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ› τί ώρα τυπώνεται; Τί ώρα κλείνει η ύλη του;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Το απόγευμα του Σαββάτου.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Είναι η ίδια μέρα λοιπόν που γίνεται η έκρηξη στον Πειραιά στα χέρια του κ. Ξηρού, αλλά γίνεται αργότερα, γίνεται στις 00:00. ¶ρα το ?ΒΗΜΑ› που κυκλοφορεί με ημερομηνία 30/6 δεν μπορεί να γνωρίζει, αφού έχουμε δεδομένο ότι τυπώθηκε μέχρι τις 8 το βράδυ?.

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Μπορεί να γνωρίζει?

Δ. ΖΩΤΟΣ: Υπάρχει ένα ρεπορτάζ σ’ αυτό το φύλλο το οποίο λέει «Σε κλοιό η ηγετική ομάδα της 17Ν›. Ακόμα και αν τυπωθεί στις 00:00, τουλάχιστον από τη δικογραφία ξέρουμε ότι η ταυτότητα του Ξηρού αποκαλύφθηκε στις 05:00 την Κυριακή. Λέει: «Σύμφωνα πάντως με έγκυρες πληροφορίες, οι βασικοί ύποπτοι είχαν διασυνδέσεις με τροτσκιστικές ομάδες›. Αυτό το τρίτο στοιχείο ενισχύεται από παλαιότερα δημοσιεύματα; Εννοώ, είχε κατηγορηθεί ο Ράπτης ο οποίος ανήκε στην 4η Διεθνή παλαιότερα?..

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Ναι, υπήρχαν παλαιότερα, πριν από πάρα πολλά χρόνια, υποψίες ότι μπορεί να ήταν ανακατεμένος ο Ράπτης.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αυτά τα χαρακτηριστικά, το ότι δηλαδή έχουμε έναν άνθρωπο ο οποίος έχει ενεργό δράση στη δικτατορία, είναι στη Γαλλία, συνεχίζει να έχει δράση, δημόσια βέβαια, αλλά στην άκρα Αριστερά πάντα, στην 4η Διεθνή, είναι χαρακτηριστικά που η αστυνομία έλεγε ότι είναι αυτός ο κύκλος τον οποίο ψάχνει ως μέλη της 17Ν;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Ναι, αλλά εκτιμώ ότι δεν ήταν αυτός ο κύκλος και αυτοί οι άνθρωποι που μπορεί να είχαν σχέση με τη 17Ν.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Στη Χιλιαδού, εκεί που είχατε τις σχέσεις σας τις κοινωνικές και τις πολιτικές και με τον κ. Θεολόγο, είχατε συναντήσει κανέναν άλλον;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Όχι.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Μάθατε εκ των υστέρων ότι ήταν και κάποιος άλλος εκεί;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Εκ των υστέρων, την ημέρα της σύλληψης, έμαθα ότι συνελήφθη και ο κ. Τζωρτζάτος. Συνελήφθη και αυτός στη Χιλιαδού. Εγώ τον κ. Τζωρτζάτο δεν τον γνώριζα παρ’ ότι 13 χρόνια εκεί.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Μεταξύ της ημερομηνίας την οποία εξερράγη η βόμβα στα χέρια του Σάββα Ξηρού, ήταν 29/6 και της ημερομηνίας 18/7 που συνελήφθη ο Θεολόγος Ψαραδέλλης, τον είδατε στο μεταξύ; Είχατε πάει στη Χιλιαδού; Ήταν αυτός εκεί; Έχετε κάτι να μας πείτε γι αυτό το χρονικό διάστημα το συγκεκριμένο;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Τον έβλεπα ως συνήθως κάθε Σαββατοκύριακο και την παραμονή το βράδυ της σύλληψής του μέχρι τη 01:00 ήμαστε στην ταβέρνα μαζί.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Μεσολάβησαν δυο-τρία Σαββατοκύριακα, και τα τρία αυτά Σαββατοκύριακα λοιπόν τον έχετε δει. Διαπιστώσατε κάποια αλλαγή στην συμπεριφορά του, σε σχέση με τις προηγούμενες ημερομηνίες;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Όχι, καμία αλλαγή, ο Θεολόγος ήταν πάντα ο Θεολόγος, ο φίλος, ο πρόσχαρος.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Είχαν προκύψει τα δημοσιεύματα την επόμενη μέρα από τις 30 δηλαδή και όλες τις επόμενες μέρες, σχεδόν το 50% από τα δημοσιεύματα και της δικής σας εφημερίδας και των άλλων, ήταν γύρω από το θέμα αυτό που είχε αναδειχθεί ως κεντρικό θέμα. Υπήρξαν συζητήσεις εκείνη την περίοδο ανάμεσά σας γι αυτό το θέμα και τί εικόνα σχηματίσατε;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Η εικόνα που σχημάτισα ήταν ότι δεν είχε ιδέα για όλη αυτή την ιστορία. Όλοι λέγαμε «να δούμε πού θα βγει αυτή η ιστορία›.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Δεν έδειξε καμία ιδιαίτερη ανησυχία, ότι τον απασχολεί προσωπικά αυτή η υπόθεση;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Όχι.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Η δική σας εικόνα από τα 13 χρόνια εμπειρίας, αν δεχθούμε την κατηγορία ότι ο Ψαραδέλλης ανήκε στη 17Ν, έτσι είναι η κατηγορία, μέχρι την παραμονή που εσείς τον είδατε στη 01:00, έτσι είναι το κατηγορητήριο, αυτός ο άνθρωπος θα πρέπει να είναι τέρας ψυχραιμίας που βλέπει ότι έχουν βρει τις γιάφκες, έχουν βρει τα όπλα, αλλά αυτός είναι ατάραχος, πάει για ψάρεμα την παραμονή το βράδυ. Δικαιολογείται αυτό; Ποια είναι η εικόνα που έχετε εσείς;

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Η εικόνα μου ήταν ότι δεν είχε καμία σχέση με το συγκεκριμένο θέμα.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ως δημοσιογράφος έχετε δει πολλά κι έχετε ακούσει ακόμα περισσότερα. Κατά τεκμήριο εμείς θεωρούμε ότι πιο καχύποπτοι από μας, ενδεχομένως, τους δικηγόρους και τους δικαστές, είστε εσείς.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εγώ δεν είμαι καχύποπτος, μη με βάζετε.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Με την έννοια της αμφιβολίας κ. Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Καχύποπτοι δεν είμαστε, οι δικαστές δεν είμαστε καχύποπτοι.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αμφιβάλλετε όμως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ερευνούμε. Η ελάχιστη αμφιβολία πάει υπέρ του κατηγορουμένου.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Συμφωνούμε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εύλογη αμφιβολία βέβαια?..

Δ. ΖΩΤΟΣ: Με βάση λοιπόν τη δική σας πολύ εξειδικευμένη θα έλεγα εμπειρία ως δημοσιογράφου, Διευθυντή μιας εφημερίδας η οποία συγκεντρώνει πάρα πολλά ρεπορτάζ που πρέπει να τα φιλτράρει και να επιβεβαιώνει, ποια είναι η πεποίθησή σας η σημερινή; Ότι ο Ψαραδέλλης, αυτός που ξέρετε εσείς, που γνωρίσατε με το μέγεθος που τον γνωρίσατε, με τη συχνότητα που τον γνωρίζατε, με τις συνθήκες που τον γνωρίζατε, μπορούσε να έχει σχέση με τη 17Ν;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είπε όχι, κατηγορηματικά.

Η. ΜΑΤΣΙΚΑΣ: Και για λόγους χαρακτήρα αλλά και για ιδεολογικούς λόγους.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εντάξει κ. μάρτυρα, σας ευχαριστούμε. Ο κ. Μάτσας Σαμπετάι του Μπενάκη, γεννηθείς το 1944, γιατρός, μένει στην Αθήνα. Ελάτε κ. Μάτσα. Θα ορκιστείτε;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Διαβεβαιώνω στην τιμή μου και στην υπόληψή μου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είστε γιατρός. Τί ειδικότητα;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Ακτινολόγος και δουλεύω και στο Πανεπιστήμιο.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Θέλετε να πείτε στο Δικαστήριο κάτω από ποιες συνθήκες γνωρίσατε τον Ψαραδέλλη και αν έχετε μία κοινή διαδρομή που να μπορείτε να πείτε στο Δικαστήριο στοιχεία για την πολιτική διαδρομή-παρουσία την περίοδο που κατηγορείται ότι ήταν μέλος της 17Ν;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Η πρώτη γνωριμία που είχα ήταν διά του Τύπου τα χρόνια της χούντας, όπου για όλους, για τη δική μου γενιά, εγώ ήμουν φοιτητής τότε, ο Θεολόγος Ψαραδέλλης ήταν μια εμβληματική φυσιογνωμία του αντιδικτατορικού Κινήματος και στη συνέχεια του Τροτσκιστικού Κινήματος.

Η θαρραλέα στάση του στα στρατοδικεία της χούντας και όλη η περιπετειώδης διαδρομή του στη σύγκρουση με τους διώκτες του, ήταν μια πηγή έμπνευσης ως μια νέα γενιά που αφυπνιζόμαστε τότε πολιτικά και όσον αφορά εμένα, έπαιξε βασικό ρόλο στον προσανατολισμό μου πέρα από το παραδοσιακό Κόμμα του ΚΚΕ στο χώρο του Τροτσκισμού.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Με ποιον τρόπο έγινε αυτό;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Η στάση του στο στρατοδικείο όπου όταν ο στρατοδίκης του είπε «εσύ, οι σύντροφοί σου οι Κομμουνιστές της Βουλγαρίας σε παραδώσανε στη χούντα›, η στάση του Θεολόγου Ψαραδέλλη που είπε «αφήστε, αυτή είναι μια υπόθεση που οι Βούλγαροι εργάτες θα την καθαρίσουν κι εσείς κάντε τη δουλειά σας, εγώ είμαι ένας εργάτης, μαχητής της 4ης Διεθνούς›, αυτή η θαρραλέα στάση σε εμάς, νέους τότε ανθρώπους, έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο.

Τον Θεολόγο Ψαραδέλλη προσωπικά τον γνώρισα πολύ αργότερα για πολύ μικρό χρονικό διάστημα, γιατί εγώ ανήκα σε ένα άλλο ρεύμα στον ίδιο χώρο του Τροτσκισμού, στο Παρίσι για πολύ μικρό χρονικό διάστημα και στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Από τη μεταπολίτευση και μετά έχετε μία κοινή παράλληλη πορεία στα πολιτικά δρώμενα της Ελλάδας με τον Ψαραδέλλη; Τί μπορείτε να πείτε γι αυτή την περίοδο που ενδιαφέρει το Δικαστήριο;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Με την ευρεία έννοια, επαναλαμβάνω ότι εγώ ανήκα σε ένα άλλο ρεύμα, ώρες-ώρες με ανταγωνιστικές σχέσεις, αλλά σε όλους μας, σε όλο το χώρο της Αριστεράς γενικότερα, παρέμενε ένα αίσθημα σεβασμού στην όλη στάση αρχών που κρατούσε απέναντι στα μεγάλα ζητήματα που αφορούσαν την εργατική τάξη, το λαό και το Κίνημά μας.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αυτή τη στάση αρχών, την εξέφραζε πολύ συγκεκριμένα και δημόσια στις εκδηλώσεις σας, στις διαδηλώσεις;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Σε όλους όσους είχαν με τον έναν ή τον άλλο βαθμό εμπλοκή στο χώρο της Αριστεράς, ήταν γνωστή η εμμονή του Θεολόγου Ψαραδέλλη στις αρχές του Τροτσκιστικού Κινήματος, στις ανάγκες για τη χειραφέτηση της εργατικής τάξης να είναι έργο της ίδιας της εργατικής τάξης και όχι υποκαταστάτων, την ανάγκη για ριζικές κοινωνικές αλλαγές μέσα από τη μαζική λαϊκή κινητοποίηση και όχι από τίποτε μικρές ομάδες που θα την υποκαθιστούσαν.

Με άλλα λόγια, μια και ξέρουμε για ποιο λόγο γίνεται αυτή η Δίκη, είναι αδύνατον για όποιον γνώριζε την πολιτική πορεία του Θεολόγου Ψαραδέλλη, να τον συνδέσει με τη 17Ν.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Ξέρετε, αυτό μας το έχουν πει πολλοί μάρτυρες, αλλά με έναν τρόπο λίγο αξιωματικό. Είναι μία δήλωση που κάνουν οι μάρτυρες, τα στοιχεία που υποστηρίζουν αυτή τη δήλωση, μπορείτε να τα περιγράψετε;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Ακόμα και τον καιρό της δικτατορίας, γράφοντας άρθρα στον διεθνή τροτσκιστικό Τύπο, ανοικτά τασσόταν κατά των μεθόδων όπως λέγονταν της ατομικής τρομοκρατίας και υπέρ της ανάγκης μαζικών μορφών δράσης. Ήταν γνωστή η ορθοδοξία του, ας το πούμε έτσι και σε γραπτά κείμενα και στις όποιες ομιλίες ή παρεμβάσεις ή στο συνδικαλιστικό Κίνημα ή οπουδήποτε αλλού μπορούσε κανείς να τον δει, φίλος ή και αντίπαλος.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αν αυτό μπορούμε να πούμε, ότι υπάρχει μία τέτοια εικόνα που λέτε. Υπάρχει μια δεύτερη εικόνα. Εσείς λέτε ότι είναι ασύμβατο. Δεν ταιριάζει, δεν σας κολλάει εν πάση περιπτώσει ότι μπορούσε αυτός ο άνθρωπος με αυτή την δημόσια εικόνα να είναι ταυτόχρονα και σε ένα άλλο πολιτικό σχέδιο, σχήμα κλπ. Όμως αυτό έχει ομολογήσει ότι «εγώ έχω συμμετάσχει σε μία ληστεία› και λέει και ένα πρόσχημα. Κίνητρο λέει αυτός, ότι το έκανε για να βγάλει ένα βιβλίο του Πουλιόπουλου. Αυτό πώς δικαιολογείται με αυτή την προσωπικότητα την συγκροτημένη που περιγράφετε, την αφιερωμένη στον αγώνα της εργατικής τάξης, αφιερωμένη στο πολιτικό κίνημα και στον μαζικό αγώνα; Πώς συμβιβάζεται αυτό;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Όταν πρωτοακούστηκε αυτό το πράγμα, πρωτοδιαβάστηκε μάλλον όντως εμφανίστηκε σαν ένας γρίφος. Πώς γίνεται αυτό το πράγμα ένας άνθρωπος ο οποίος είναι ρητά και δια βίου, δεν είναι απλώς λόγια, με τον τρόπο ζωής του, με την πράξη μιας ολόκληρης ζωής είναι αντίθετο στην δράση μικρών ένοπλων ομάδων ατομικής βίας, πώς αυτός ο άνθρωπος μπορεί να έχει μπλεχθεί με μια τέτοια ομάδα για να κάνει μια ληστεία;

Όταν το παρακολουθήσει κανένας αυτό και ο υποφαινόμενος διαβάζοντας τον Τύπο και την κατάθεση όπως δημοσιεύτηκε στις εφημερίδες εκείνη την εποχή, όταν είπε το σκεπτικό, όσο σε ορισμένους να φαίνεται παράδοξο ή περίεργο, «ότι το ήθελα, συμμετείχα και έκανα τον τσιλιαδόρο σε μία ληστεία για να βγει το βιβλίο του Παντελή Πουλιόπουλου›, αυτό όντως είναι μέσα στον άνθρωπο που όσοι ήμασταν μέσα στο κίνημα είχαμε γνωρίσει.

Πίστευε ότι θα μπορούν να λυθούν τα προβλήματα του κινήματος αν γυρνάγαμε στις πηγές. Ο Παντελής Πουλιόπουλος, Γενικός Γραμματέας του ΚΚΕ και ιδρυτής του τροτσκισμού στην Ελλάδα είχε γράψει αυτό το βιβλίο. Πίστευε ότι αν γυρίσουμε στις πηγές με αυτόν τον τρόπο θα πάρει ξανά το κίνημα μπροστά και θα βγει από τα αδιέξοδα της μεταπολίτευσης. Αυτό είναι πολύ λογικοφανές σε οποιονδήποτε ξέρει τον κ. Ψαραδέλλη, ότι θα το έλεγε αυτό το πράγμα.

Από αυτή την άποψη έκανε την ενέργεια την οποία παραδέχεται ότι έκανε για να υπηρετήσει, κατά την γνώμη μου με έναν πολύ λαθεμένο τρόπο αυτό που έκανε, το πρόταγμα του τροτσκισμού, να ξαναγίνει αυτό το πράγμα, να προωθηθεί η μια προοπτική κοινωνικής χειραφέτησης μέσα από μία λαϊκή κινητοποίηση. Να το κάνει αυτό σε συνδυασμό, σε συνεργασία με μια ομάδα που υπηρετεί ένα άλλο πρόταγμα είναι αδύνατο. Είναι σαν να λες σε έναν τροτσκιστή να συνεργαστεί με κάποιους ώστε να βγάλει έναν βιβλίο του Στάλιν. Αυτό δεν πρόκειται να γίνει, όπως με τους Σταλινικούς να βγάλουν ένα βιβλίο του Τρότσκι. Είναι διαμετρικά αντίθετα, ανταγωνιστικά προτάγματα για την κοινωνική χειραφέτηση.

Το ότι έκανε αυτό το πράγμα, κατά την γνώμη μου μια λαθεμένη πράξη εντελώς, οριακά λαθεμένη για να υπηρετήσει την βασική του σκέψη, εμείς λέμε «ο Ψαραδέλλης τέτοια έλεγε, αυτό λέει, ότι η λύση του προβλήματός μας ήταν ο Πουλιόπουλος, όχι η ατομική βία›.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Εσείς ήσασταν στην Ελλάδα εκείνη την περίοδο του΄80-΄85;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Ναι, στην Ελλάδα ήμουν.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Το θέμα Τσιρώνη-Σκανδάλη.....

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Το θυμάμαι γιατί ήταν και γιατρός.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Τί εικόνα έχετε γι αυτούς τους δύο ανθρώπους;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Ιδιαίτερα ο γιατρός ο Τσιρώνης, γνωστός από παλιά γιατρός, ήταν ένας συντηρητικός άνθρωπος που αργότερα μετακινήθηκε λόγω της θητείας στον Αϊ-Στράτη και έγινε κεντροαριστερός θα λέγαμε την σημερινή γλώσσα, ιδιόρρυθμος άνθρωπος και δυστυχώς θύμα των συνθηκών της πρώτης μεταπολίτευσης.

Ο Σκανδάλης ήταν οπαδός αυτού του ιδιόρρυθμου ανθρώπου. Από αυτή την άποψη ήταν κι αυτός μία ιδιόρρυθμη παρουσία στο όλο σύνθετο τοπίο της μεταπολίτευσης, ιδιαίτερα της πρώτης μεταπολίτευσης. Πέραν τούτου εγώ δεν ξέρω γιατί δεν είχα καμία σχέση με αυτούς τους δύο ανθρώπους.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι ο Σκανδάλης – αυτός ο οπαδός του Τσιρώνη, του ιδιόρρυθμου που είχε ανακηρύξει το σπίτι του ανεξάρτητο κράτος – μπορούσε να έχει σχέση με συνωμοτική οργάνωση;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Όχι. Δηλαδή για όποιον έβλεπε απ’ έξω όπως οι άλλοι που ανήκαμε σε άλλα ρεύματα, τάσεις μέσα στον χώρο της Αριστεράς, λιγάκι τα βλέπαμε όλα αυτά σαν ιδιορρυθμίες που εξηγούνταν ίσως με αυτή την κατάσταση. Όχι με συνωμοσία προς Θεού ή σύνδεση με κάποια κλειστή ομάδα κλπ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Πρόεδρος έχει το λόγο.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πότε έχετε γεννηθεί;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Το 1947.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: ΄44 μου φαίνεται γράφει το χαρτί.

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Είναι γεννημένος το 1947.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πότε έχει γεννηθεί ο κ. Ψαραδέλλης;

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Είναι λίγο μεγαλύτερός μου απ’ ότι ξέρω.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Σας ρώτησα γιατί σημείωσα ότι σας έκανε εντύπωση η στάση του σε σας τους νεώτερους. Όταν είδα ότι έχετε ένα χρόνο διαφορά....

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Όχι και ένα χρόνο; Ήμουν φοιτητής δευτεροετής της Ιατρικής Σχολής.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν είχα συζητήσει πράγματι με 4η Διεθνούς κλπ. Βλέπω ότι είστε πάρα πολύ ευφυής άνθρωπος και κάνετε επεξεργασίες πάρα πολύ λεπτοφυείς. Όμως με ανθρώπους οι οποίοι παίρνουν το πιστόλι εάν τους ήξερα και καθόμαστε και συζητάγαμε μαζί και πίναμε δυο ούζα και παίζαμε ένα τάβλι θα τους το πέταγα το πιστόλι στην άκρη. Τις δικές σας ιδέες ούτε θα προσπαθούσα καθόλου. Σας ευχαριστώ να πάτε στο καλό.

Σ. ΜΑΤΣΑΣ: Γεια σας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Βαμβακούλας. Δεν χρειάζεται να λέμε τα ίδια. Ήδη εμείς έχει μορφώσει πια αντίληψη σε αυτό. Ψάχνουμε όμως τις κατ’ ιδίαν αποδείξεις.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Αισθάνονται μία υποχρέωση οι ίδιοι να πουν έναν υπερασπιστικό λόγο για τον κ. Ψαραδέλλη πεπεισμένοι οι ίδιοι για την αθωότητά του.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Βαμβακούλας Κωνσταντίνος του Ζάχου. Γεννηθήκατε το 1950;

Κ. ΒΑΜΒΑΚΟΥΛΑΣ: Ναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Στην Αθήνα.

Κ. ΒΑΜΒΑΚΟΥΛΑΣ: Ναι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είστε δικηγόρος απ’ ότι ξέρω και μένετε εδώ στην Αθήνα. Είστε δικηγόρος Αθηνών.

Κ. ΒΑΜΒΑΚΟΥΛΑΣ: Ναι, βεβαίως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εκ του νόμου βέβαια είστε κάτοικος Αθηνών. «Ορκίζομαι να πω την αλήθεια›.

Κ. ΒΑΜΒΑΚΟΥΛΑΣ: Ορκίζομαι να πω την αλήθεια.

(Διαλογικές συζητήσεις)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Η κοινωνία είναι να έχει διαφορετικές απόψεις. Δεν θέλω να τις μετρήσω. Και ένας να είναι θα τον σεβαστώ το ίδιο.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Βλέπω ότι είναι συνάδελφος δικηγόρος πάντως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και ένας να ήταν.

Κ. ΒΑΜΒΑΚΟΥΛΑΣ: Εγώ τον κ. Θεολόγο Ψαραδέλλη τον γνωρίζω γιατί τα γραφεία μας βρισκόντουσαν στον ίδιο όροφο, στο κτίριο γραφείων της οδού Νικηταρά. Τον είχα γνωρίσει και φυσικά τον έβλεπε καθημερινώς γιατί βρισκόταν στο γραφείο του. Εργαζόταν ως τυπογράφος και από τις συζητήσεις τις οποίες είχαμε κάνει τις πολιτικές, το μέτρο που κάναμε πολιτικές συζητήσεις είχα διαπιστώσει ότι ήταν τροτσκιστής και ενεργό μέλος της Οργανώσεως αυτής, της ΟΚΔΕ δηλαδή που ήταν το Τμήμα της 4ης Διεθνούς εν Ελλάδι και συμμετείχε ενεργώς εις την οργάνωση αυτή. Διεκήρυττε τις ιδέες του και απ’ ότι είχα αντιληφθεί, στο μέτρο που είχαμε κάνει συζητήσεις όταν έγιναν διάφορες ενέργειες της 17Ν τις απεκήρυσσε, δηλαδή δεν συμφωνούσε με την ατομική τρομοκρατία.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχετε άλλη ερώτηση; Δεν έχετε. Ο κ. Πλεμένος Γεώργιος.

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Παρών.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχετε την καλοσύνη να έρθετε. Είστε καθηγητής. Πλεμένος Γεώργιος του Θεοδώρου. Γεννηθήκατε το 1952, στην Αθήνα;

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Μάλιστα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είστε καθηγητής σε τι;

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Χημικός.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θέλετε να ορκιστείστε, ή διαβεβαιώνετε στη συνείδησή σας;

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Στην συνείδησή μου.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Διαβεβαιώνετε στην συνείδησή σας και την τιμή σας να πείτε την αλήθεια.

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Είμαι εδώ για να υποστηρίξω έναν ήρωα του αντιδικτατορικού αγώνα, ένα σύμβολο της αντιδικτατορικής πάλης, έναν αγωνιστή στην μεγάλη πάλη των τάξεων, ένα πρωτοπόρο αγωνιστή τον Ψαραδέλλη, ο οποίος είναι σταθερός και στις απόψεις του και στις πράξεις του. Έτσι τον γνώρισα, ήταν διαφανές άτομο, ήταν μπροστά σε όλες τις λαϊκές κινητοποιήσεις και σε όλους τους αγώνες που γίνονται, γιατί η πάλη των τάξεων δεν σταμάτησε με το ’74 με την πολιτειακή μεταβολή και συνεχίζεται ακόμα και σήμερα. Είναι κατηγορούμενος αυτή τη στιγμή, πιστεύω απόλυτα ότι είναι κατόπιν σκευωρίας των διωκτικών αρχών και της αστυνομίας και μεθοδεύτηκε και από εξωθεσμικούς παράγοντες και όλοι αυτοί είχαν διαφορές με τον Ψαραδέλλη και τον φέρανε τον Ψαραδέλλη εδώ πέρα, όπως και μερικούς άλλους πιστεύω κατηγορουμένους, όπως συνηθίζουν οι διωκτικές αρχές να κάνουν από το ’74 μέχρι σήμερα, να φέρνουν αθώους διάφορους. Όπως τον Παύλο τον Ράπτη κλπ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εσάς δεν σας φέρανε όμως.

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Εμένα δεν με φέρανε, αλλά ο Ψαραδέλλης ήταν πρωτοπόρος αγωνιστής, ασυμβίβαστος, δεν εξαργύρωσε και αυτό πληρώνει ο Ψαραδέλλης, το ότι δεν εξαργύρωσε την αντιστασιακή του δράση να περάσει σε κάποιο παραδοσιακό κόμμα να γίνει δεξιό δεκανίκι του κατεστημένου και να κάνει τον παλικαρά εκ του ασφαλούς και να τον τιμούν για την αντιδικτατορική του δράση. Και γι’ αυτό ο Ψαραδέλλης είναι θύμα μιας αστυνομικής σκευωρίας και όπως λέει ο λαός μας, τώρα που βρήκαμε παπά, αρκεί να θάψουμε πέντε, έξι, ένας απ’ αυτούς είναι και ο Ψαραδέλλης.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι επαρκή αυτά που λέτε, νομίζω έχει μια θέση ο μάρτυρας.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Για πείτε μου κάτι εσείς τον Ψαραδέλλη τον έχετε γνωρίσει προσωπικά;

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Βεβαίως ήταν από τις πιο γνωστές φυσιογνωμίες του Τροτσκιστικού Κινήματος και πρωτοπόρος στην μεγάλη πάλη των τάξεων που γίνεται αυτή τη στιγμή και δεν σταμάτησε με την πολιτειακή μεταβολή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ξέρω εγώ λένε μερικοί ότι η επανάσταση ματαιώθηκε οριστικά κάπου ο Εκο το λέει στο Εκκρεμές του Φουκό κάπου έτσι το σφηνώνει από κάτω, δεν πειράζει όμως.

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Εμείς πιστεύουμε, να σας πω τι πιστεύω ακριβώς, πιστεύω ότι λόγω της όξυνσης των οικονομικών αντιθέσεων, δεν μπορεί να σταματήσει η ταξική πάλη αλλά οξύνεται, ανεξάρτητα των διαφόρων κυβερνήσεων οι οποίες διαδέχεται η μια την άλλη.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ.

Γ. ΠΛΕΜΕΝΟΣ: Παρακαλώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να πάτε στην ευχή του Θεού. Τώρα είναι ο κ. Νικολαϊδης Ευθύμιος. Φυσικός. Είναι ο υπ’ αριθμ. 27 του καταλόγου των μαρτύρων υπεράσπισης του κ. Ψαραδέλλης, Ευθύμιος του Δημητρίου γεννηθήκατε το ’54 εδώ στην Αθήνα;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Μάλιστα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είστε φυσικός;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Μάλιστα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Που διδάσκετε;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, δεν διδάσκω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και κατοικείτε εδώ στην Αθήνα. Θέλετε να ορκιστείτε;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Βεβαίως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: «Ορκίζομαι να πω την αλήθεια.›

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Ορκίζομαι.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Κύριε Νικολαϊδη πείτε στο Δικαστήριο για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γνωρίσατε τον Ψαραδέλλη και εάν έχετε υπόψη σας κάποια στοιχεία που να συνηγορούν υπέρ των ισχυρισμών του, ότι δηλαδή δεν υπήρξε μέλος της 17Ν όπως είναι το κατηγορητήριο γι’ αυτόν, έχετε κάποια τέτοια στοιχεία, πείτε τα στο Δικαστήριο.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Με το Θεολόγο Ψαραδέλλη καταρχήν ήμασταν σύντροφοι και φίλοι το Παρίσι το 1973. Βγάζαμε μαζί ένα περιοδικό στην εποχή της δικτατορίας ,ένα έντυπο που το βγάζαμε στα γραφεία της «Λικομνίστ› κατέθεσε και χθες φαντάζομαι ο κ. Κριβίν, εκείνη την εποχή ο Θεολόγος ήταν υπάλληλος κατά κάποιο τρόπο της Λικομνίστ, πληρωνότανε από την οργάνωση, ήταν υπάλληλος της οργάνωσης. Ήταν τυπογράφος, δούλευε στο τυπογραφείο της Λικομνίστ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ήταν δηλαδή της 4ης Διεθνούς αυτό;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Βεβαίως. Έτσι γνωριστήκαμε στο Παρίσι βγάλαμε αυτό το περιοδικό και όταν κατέρρευσε η δικτατορία το ’74 κατεβήκαμε μαζί στην Ελλάδα, όπου συνεχίσαμε την πολιτική δράση με μια Οργάνωση που λεγότανε τότε Σοσιαλιστική Επαναστατική Ένωση που έβγαζε 15ήμερη εφημερίδα. Αυτή την 15ήμερη εφημερίδα την βγάζαμε περίπου για δυο χρόνια μετά το 1974 επί δυο χρόνια.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Πόσα φύλλα πολλά, αγόραζε ο κόσμος;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Κοιτάξτε, η κυκλοφορία ήταν όπως καταλαβαίνετε, σ’ αυτές τις εφημερίδες τις 15ήμερες και ιδίως σε μικρές οργανώσεις της άκρας Αριστεράς ήταν περιορισμένη. Τώρα πόσα φύλλα τυπώναμε δεν θυμάμαι, χίλια το πολύ. Λίγα φύλλα σχετικά και μικρή κυκλοφορία.

Από τότε που τον γνώρισα πάντως το 1973, τότε εγώ ήμουν φοιτητής στη Γαλλία είχαμε μια πολύ στενή επαφή. Όπως καταλαβαίνετε όταν βγάζεις ένα περιοδικό με έναν άνθρωπο είσαι κάθε μέρα μαζί περίπου και ιδίως όταν αυτό το περιοδικό βγαίνει από δυο ή το πολύ τρία άτομα έτσι δεν είναι;

Είχαμε λοιπόν μια πολύ στενή επαφή και φυσικά συζητούσαμε όλα τα πολιτικά επί 4, 5 χρόνια. Μπορώ να σας πω, ότι από την εποχή που βγάλαμε το πρώτο φύλλο αυτού του περιοδικού στη Γαλλία, δεν υπήρξε ποτέ καμιά περίπτωση, έστω και ένοπλης πάλης ενώ τότε υπήρχε δικτατορία στην Ελλάδα.

Και γιατί; Γιατί είχε μεσολαβήσει το Πολυτεχνείο και μετά το Πολυτεχνείο η γραμμή της Οργάνωσης αν θέλετε και των Τροτσκιστών και της 4ης Διεθνούς, ήταν σαφέστατα για την Ελλάδα μαζικό κίνημα να πούμε στα συνδικάτα και να πείσουμε το λαό. Δεν υπήρχε πλέον, ενώ πριν το ’73 όπως ξέρετε και πολιτικοί πολύ γνωστότεροι και σήμερα σε άλλα αξιώματα βάζανε βόμβες στην Αθήνα. Και είχε μια πολιτική αυτή σημασία. Γιατί τότε ακούστηκε στο εξωτερικό, ότι υπάρχει κάποια αντίδραση στο εσωτερικό της χώρας.

Μετά το 1973 σαφώς οι Τροτσκιστές ήταν εναντίον όλων αυτών των ενεργειών.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ήταν μακριά, πήραν απόσταση;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Εντελώς.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εκεί με τον Πουλιόπουλο σας έλεγε τίποτα; Είχε κάτι έμμονες ιδέες για τον Πουλιόπουλο.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Ο Πουλιόπουλος θεωρείτο από το Ελληνικό Τροτσκιστικό Κίνημα, ως ο βασικός θεωρητικός της αριστερής ελληνικής αντιπολίτευσης.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν τσοντάρατε κάτι εκεί πέρα να βγάλετε και τα βιβλία του; Λέει ότι αναγκάστηκε να κάνει κάποια ληστεία λέει γι αυτό το πράγμα. Μιλάω στην πολύ καθομιλουμένη για να καταλαβαίνουμε όλοι.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Πιθανόν ο Θεολόγος να μην ήθελε να φορτωθεί στους φίλους του, φυσικά εάν μας το είχε ζητήσει όλοι θα του δίναμε λεφτά δεν υπήρχε καμιά τέτοια περίπτωση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Μετέσχε σε μια ληστεία λέει και μετά τον ρίξανε λέει εκείνοι που την κάνανε την ληστεία δεν του δώσανε λεφτά. Μετά γιατί αυτό το όραμα της έκδοσης σταμάτησε; Πέρασαν τόσα χρόνια έκτοτε τέλος πάντων από το ’83 που λέει αυτός, μιλάμε για 20 χρόνια. Δεν μπορούσε πάλι να πει, βρε παιδιά τέλος πάντων δεν μπόρεσα να βρω τα λεφτά μ’ άλλο τρόπο να τον βγάλουμε τον Πουλιόπουλο γιατί δεν είναι δικό μου μόνο όραμα, είναι όλων των Τροτσκιστών αφού ξέρετε τι αξία έχει για σας αυτός.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Κοιτάξτε εγώ σ’ αυτό δεν μπορώ να σας απαντήσω, γιατί την εποχή αυτή εγώ έχω χάσει την επαφή με τον Θεολόγο Ψαραδέλλη. Αυτά που μπορώ να σας πω είναι αυτά που ξέρω και αυτά που ξέρω χρονολογούνται από το 1973, μέχρι περίπου το 1979. Τότε ήταν η γνωριμία μου, αυτά ξέρω, αυτά καταθέτω. Γιατί μετά είχα ξαναγυρίσει στη Γαλλία και είχαμε χάσει κατά κάποιο τρόπο την καθημερινή επαφή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εντάξει τότε δεν λέω τίποτα άλλο.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Μήπως κύριε πρόεδρε υπάρχουν έντυπα αυτών;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Βεβαίως, τα έντυπα υπάρχουν και μπορώ να σας τα καταθέσω, έχω όλη τη σειρά των εντύπων.

Θ. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗΣ: Είναι μια οργάνωση τώρα που υιοθέτησε αυτές τις ιδέες του Τρότσκι και τα έβγαλε τώρα. Το βιβλίο του Πουλιόπουλου.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Βγήκε κυκλοφόρησε από μια άλλη ιδέα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Επειδή το βλέπω κάτι σαν έμμονη ιδέα, ξαναπάω και ξαναπάω στον Πουλιόπουλο.

Θ. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗΣ: Δεν είναι έμμονη ιδέα, δεν είναι και το μόνο βιβλίο που έχει γράψει ο Πουλιόπουλος.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Υπάρχουν και άλλα;

Θ. ΨΑΡΑΔΕΛΛΗΣ: Βεβαίως.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, ο κ. Ψαραδέλλης είναι κατηγορούμενος, διότι υπάρχουν στοιχεία και καταθέσεις, ότι είχε σχέσεις με την 17Ν, με μέλη της 17Ν. Με καταλάβατε κύριε μάρτυς; Συμβιβάζεται η 17Ν και Ψαραδέλλης;

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Εγώ καταθέτω αυτή τη στιγμή την γνωριμία μου με τον Θεολόγο Ψαραδέλλη και σας λέω ότι η ιδεολογία του Θεολόγου Ψαραδέλλη, ήταν σαφέστατη αντίθετη προς κάθε ιδεολογία που έχει σχέση με την 17Ν, σ’ αυτό είμαι κατηγορηματικός.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Και το ότι τον πήγε η 17Ν να κάνει ληστεία, πώς το βλέπετε αυτό; Ένα μέρος εν πάση περιπτώσει?.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Εγώ το βλέπω την συμμετοχή στη ληστεία είναι ένα μεγάλο λάθος, αλλά δεν πιστεύω ύστερα απ’ αυτά που καταθέτω και από την γνωριμία μου ότι ο Θεολόγος Ψαραδέλλης έχει την οποιαδήποτε σχέση με την οργάνωση αυτή.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Μόνο μια ερώτηση θέλω κύριε Πρόεδρε, αυτή την εφημερίδα που λέτε ότι βγάζατε το ’74 και μετά με τον Ψαραδέλλη ήταν μια 15ήμερη εφημερίδα λέτε, ήταν μια εφημερίδα γνώμης θέλω να πω, δεν ήταν μια εφημερίδα ρεπορτάζ.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Ναι ήταν μια εφημερίδα γνώμης.

Δ. ΖΩΤΟΣ: Και άρα σ’ αυτή την εφημερίδα μπορούμε να βρούμε τις ιδέες της εποχής.

Ε. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ: Βεβαίως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αύριο οι μάρτυρες του κ. Τσελέντη.

Προτεινόμενα για εσάς

Δημοφιλή