Απόψεις
Σάββατο, 10 Απριλίου 2021 10:32

Ανοίγουν τα Λύκεια

Ανοίγουν τα Λύκεια την προσεχή Δευτέρα με αρκετές επιφυλάξεις από μερίδα των ειδικών. Ο λόγος που επικαλείται το Υπουργείο Παιδείας είναι ότι πρέπει να γίνουν δια ζώσης μαθήματα, ώστε να προετοιμαστούν καλύτερα οι υποψήφιοι για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πράγματι η τηλεκπαίδευση αποτελεί αναγκαίο κακό, καθώς όλοι λένε ότι είναι πολύ κουραστική και οι μαθητές δεν μαθαίνουν σωστά τη διδασκόμενη ύλη. Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή.

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού - Ερευνητή
stratig@yahoo.com

Ανοίγουν τα Λύκεια την προσεχή Δευτέρα με αρκετές επιφυλάξεις από μερίδα των ειδικών. Ο λόγος που επικαλείται το Υπουργείο Παιδείας είναι ότι πρέπει να γίνουν δια ζώσης μαθήματα, ώστε να προετοιμαστούν καλύτερα οι υποψήφιοι για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Πράγματι η τηλεκπαίδευση αποτελεί αναγκαίο κακό, καθώς όλοι λένε ότι είναι πολύ κουραστική και οι μαθητές δεν μαθαίνουν σωστά τη διδασκόμενη ύλη. Ας δούμε τα πράγματα από την αρχή.

Δεν έχουν όλοι πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση. Δεν πρόκειται μόνο για όσους δεν έχουν πρόσβαση λόγω οικονομικής αδυναμίας. Πρόκειται και για τις ταχύτητες του internet, αλλά και για μεσαίες οικογένειες, που δεν μπορούν να έχουν 4 συσκευές ταυτόχρονα συνδεδεμένες στο internet. Μία τετραμελής οικογένεια δύο εκπαιδευτικών με δύο παιδιά, ένα στο Γυμνάσιο και ένα στο Λύκειο πρέπει να έχει 4 συσκευές ταυτόχρονα συνδεδεμένες στο internet, όλο το πρωινό. Δύο για να κάνουν μάθημα οι γονείς και δύο για να παρακολουθούν το μάθημα τα παιδιά. Ακόμη και αν έχουν τις 4 συσκευές εξαρτάται από την ταχύτητα του δικτύου αν θα λειτουργούν σωστά, που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή.

Όσοι είναι οικονομικά αδύναμοι θα πάρουν το επίδομα των 200€ για να αγοράσουν συσκευή μετά από 13 μήνες από την αρχή της τηλεκπαίδευσης. Πράγματι από το πρώτο κλείσιμο των σχολείων πέρυσι το Μάρτιο μέχρι φέτος στις 5/4 που ξεκίνησαν οι αιτήσεις και οι ταυτόχρονες εγκρίσεις των 200€, πέρασαν 13 μήνες και, θέλουμε όλοι να ελπίζουμε, ότι φθάνουμε στο τέλος της πανδημίας. Η καθυστέρηση του Υπουργείου Παιδείας είναι πολύ μεγάλη. Για μία ακόμη φορά χρήματα θα ξοδευτούν και δεν θα πιάσουν τόπο, αφού η τόσο μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση θα βοηθήσει τους μαθητές μόνο για δύο μήνες, αν παραμείνουν κλειστά τα σχολεία. Αν ανοίξουν τα σχολεία μετά το Πάσχα δεν θα χρειαστούν καθόλου, αφού δεν θα υπάρχει τηλεκπαίδευση.

Οι ψυχολογικές επιπτώσεις του εγκλεισμού είναι πολύ μεγάλες, ειδικά στους εφήβους, που ασφυκτιούν κλεισμένοι στα σπίτια. Πρόκειται για την ηλικία που βράζει το αίμα, που θέλεις να γνωρίσεις τον κόσμο, πράγμα που γίνεται μόνο έξω από το σπίτι και δεν μπορούν να πάνε παρά μόνο 2 χιλιόμετρα από το σπίτι τους.

Το άκουσμα για το άνοιγμα των Λυκείων θα ήταν πολύ ευχάριστο, αν δεν βρισκόμαστε στη πιο δύσκολη στιγμή, μέχρι τώρα, της πανδημίας. Πολλοί γονείς και μαθητές φοβούνται αυτό το άνοιγμα. Φοβούνται μήπως κολλήσουν covid. Δεν είναι μόνο ο φόβος του θανάτου, που οι έφηβοι αγνοούν λόγω ηλικίας. Ένας υποψήφιος για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις φοβάται ότι αν απλά αρρωστήσει και αναρρώσει, ακόμη και χωρίς ανάγκη νοσηλείας σε νοσοκομείο, θα χάσει περίπου 15 ημέρες από την προετοιμασία του για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, που ίσως κοστίσουν στην απόδοσή του. Αυτός ο φόβος είναι λογικός. Τι μπορεί να γίνει; Υποθέτω ότι πολλοί υποψήφιοι, που δεν έχουν μαθησιακό πρόβλημα, γιατί διαβάζουν σωστά και παρακολουθούν το φροντιστήριό τους, δεν θα θελήσουν να πάνε στο σχολείο, παρότι θέλουν να δουν τους φίλους τους και να επανακτήσουν μία κάποια κοινωνική ζωή. Τις δύο εβδομάδες μέχρι το Πάσχα θα χρεωθούν περίπου με 60 απουσίες αν δεν πάνε στο σχολείο. Όταν θα ανοίξουν τα σχολεία μετά το Πάσχα, θα έχουμε 10 Μαΐου και ας ελπίσουμε ότι τα πράγματα θα είναι καλύτερα μετά από ένα μήνα.

Μία τέτοια συμπεριφορά από μερίδα υποψηφίων θα έκανε καλό σε όλους, όχι μόνο σε αυτούς που θα προστατεύονταν, αλλά και σε στους μαθητές που θα πάνε στο σχολείο και θα βρουν λίγο μικρότερα τμήματα, με μικρότερο συνωστισμό. Γιατί το πρόβλημα με 27 μαθητές και έναν εκπαιδευτικό στην τάξη είναι μεγάλο, όσο και αν λόγω καλύτερου καιρού θα είναι πιο εύκολο να είναι ανοιχτά τα παράθυρα. Αλλά και αυτό δεν ισχύει για όλη την Ελλάδα, αφού στη Βόρεια Ελλάδα χιόνισε μέσα στον Απρίλη.

Αν τελικά πάνε στο σχολείο τα παιδιά που πράγματι έχουν ανάγκη το μάθημα, γιατί δεν έχουν τη δυνατότητα της τηλεκπαίδευσης ή γιατί δεν πηγαίνουν φροντιστήριο, το άνοιγμα των σχολείων θα έχει ωφελήσει τα παιδιά που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Για τα υπόλοιπα που δεν θέλουν γιατί φοβούνται μήπως αρρωστήσουν ή μήπως φέρουν στο σπίτι τον κορονοϊό καλό θα είναι να υπάρξει μία επιείκεια με τις απουσίες, ώστε να προστατέψουν τον εαυτό τους και να διευκολύνουν και τους άλλους που θέλουν να κάνουν μάθημα.

Αν, λοιπόν,  πράγματι το Υπουργείο Παιδείας θέλει να βοηθήσει τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις μπορεί να κάνει δύο πράγματα: Να αυξήσει το όριο των απουσιών, ώστε όσοι φοβούνται ή έχουν στο σπίτι άτομα που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, να μπορέσουν να λείψουν αυτές τις δύο εβδομάδες και να αναστείλει, για φέτος μόνο, την εφαρμογή την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που φορτώνει με επιπλέον πίεση τους υποψηφίους, σε μία χρονιά που τα σχολεία θα λειτουργήσουν στην καλύτερη των περιπτώσεων για 14 εβδομάδες.

Να θυμίσουμε ότι οι περσινοί υποψήφιοι δεν είχαν μείωση του, πράγματι υπερβολικού, αριθμού των εισακτέων γιατί η πανδημία τους πρόλαβε το Μάρτιο. Οι φετινοί υποψήφιοι έχουν χάσει μέρος της Β Λυκείου πέρυσι το Μάρτιο μέχρι Ιούνιο και φέτος στη Γ Λυκείου έκαναν μόνο 8 εβδομάδες μάθημα. Στη μέση της χρονιάς το Φεβρουάριο τους έβαλαν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, τους λένε ότι ο αριθμός των εισακτέων θα μειωθεί στα κεντρικά Πανεπιστήμια για να μην κλείσουν τα περιφερειακά, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Πρόκειται για παιδιά που ταλαιπωρήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας πολύ περισσότερο από τα περσινά. Πιστεύετε ότι είναι δίκαιη η αντιμετώπισή τους;