Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Το μεγαλύτερο «καταναλωτικό πανηγύρι» και ταυτόχρονα η μεγαλύτερη ερημιά. Το έναυσμα για τις γιορτινές αγορές, που το δίνει παραδοσιακά η Black Friday, με τις μεγάλες προσφορές, ήταν κάτι λιγότερο από υποτονικό. Όχι τόσο στα νούμερα των πωλήσεων, όσο στο κλίμα της αγοράς λιανεμπορίου, που βρίσκεται αντιμέτωπη με ό,τι χειρότερο μπορούσε να της συμβεί, να μην κάνει δηλαδή τον προσδοκώμενο τζίρο κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων, που οι καταναλωτές είθισται να προβαίνουν στις μεγαλύτερες δαπάνες του έτους.
Αλήθεια, τι διάθεση να έχει κάποιος να πάει στα μαγαζιά όταν η γενική εικόνα μαρασμού, είτε από τα μερικά ή ολικά lockdowns είτε από τη σκέψη των αυξανόμενων θανάτων και κρουσμάτων κορονοϊού σε ολόκληρο τον κόσμο, επισκιάζει την προσμονή και τη λάμψη των εορτών; «Ήταν μία πολύ θλιβερή Black Friday για τα καταστήματα» δήλωσε παράγοντας του αμερικανικού λιανεμπορίου, αναφερόμενος στην πολύ χαμηλή προσέλευση καταναλωτών στα καταστήματα. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έγιναν αγορές. Ακόμη και όσοι δεν είχαν κάνει ποτέ αγορές μέσω Διαδικτύου, τις έκαναν φέτος ξοδεύοντας δισεκατομμύρια δολάρια μέσω laptops και έξυπνων κινητών.
Μεγάλοι κερδισμένοι για μία ακόμη φορά οι κολοσσοί τύπου Amazon, Walmart, Τarget, εδραιώνοντας το προβάδισμά τους έναντι των μικρότερων ανταγωνιστών τους σε μία εξέλιξη που προδιαγράφει και την πορεία των μικρότερων παικτών μέσα στο σημερινό άκρως δυσχερές οικονομικό περιβάλλον. Οι online πωλήσεις ήταν αυξημένες 20% έως 40% από την περσινή Black Friday, σύμφωνα με αρχικές εκτιμήσεις της Adobe, παρότι η εταιρεία περίμενε ακόμη μεγαλύτερη άνοδο. Την ημέρα της αργίας των Ευχαριστιών, οι παραγγελίες μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου έφθασαν την αξία των 5,1 δισ. δολαρίων. Καθ’ όλη την εβδομάδα, οι online πωλήσεις της Amazon ήταν αυξημένες 65% από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2019. Σε Walmart και Target εμφάνισαν αύξηση 167% και 80% αντίστοιχα. Τη ίδια στιγμή στα καταστήματα η κίνηση ήταν μειωμένη περισσότερο από 30% την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της RetailNext, γεγονός που δείχνει ότι δεν βοήθησε ούτε η πιο διευρυμένη περίοδος προσφορών.
Όμιλοι λιανεμπορίου σε ορισμένες χώρες, όπως στη Βρετανία, εξετάζουν εφεξής να κάνουν προσφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Άλλοι πάλι σπεύδουν να ενισχύσουν την online παρουσία τους. Το ηλεκτρονικό εμπόριο τείνει να γίνει ο νέος τρόπος αγορών αντικαθιστώντας τη φυσική παρουσία του καταναλωτή, που εμπεριείχε κάτι παραπάνω από μία απλή διάθεση για αγορά – έναν τρόπο ζωής, κοινωνικότητας, τόνωσης ψυχικής διάθεσης. Αλήθεια, αυτό με τι θα αντικατασταθεί;