Skip to main content

Η αποδόμηση της επιτάχυνσης της δικαιοσύνης

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Η κοινή συνισταμένη είναι η ίδια: η λειψανδρία. Δεν μπορεί να κατηγορηθεί ο υπάλληλος του Ειρηνοδικείου / Πρωτοδικείου / Κτηματολογικού Γραφείου ότι καθυστερεί, όταν γνωρίζουμε ότι εργάζεται σκληρά μόνος του.

Τoυ Γιώργου Σ. Καραχάλιου, δικηγόρου παρ’ Αρείω Πάγω

ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΑΙ ότι τα τελευταία έτη έχουν επιτευχθεί σημαντικά άλματα που επέφεραν τη βελτίωση των συνθηκών της ασκουμένης, πραγματικής, καθημερινής δικηγορίας. Έκδοση ηλεκτρονικώς των περισσοτέρων πιστοποιητικών, ιδίως των σχετικών με κληρονομίες, έκδοση ηλεκτρονικά φύλλων και διαγραμμάτων, ηλεκτρονική καταχώρηση μεταγραφών. Όλα προς τη σωστή κατεύθυνση και όλα με απώτατο σκοπό την επιτάχυνση των διαδικασιών, την ταχύτητα των συναλλαγών και σε ύστατο επίπεδο την ικανοποίηση των απαιτήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης [βλέπε και έκθεση σχετικά με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση: επιτάχυνση των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών που στηρίζουν τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς (14.3.2023 – (2022/2036(INI)]. Όλα καλώς καμωμένα, λοιπόν; ΟΧΙ! Και μάλιστα κεφαλαίο:

Α) Τα σχετικά πιστοποιητικά μπορούν να ζητηθούν ευκολότερα, οποτεδήποτε, χωρίς αναγκαία επιτόπια μετάβαση του ενδιαφερομένου, αλλά με τρομερή καθυστέρηση στην έκδοσή τους κατά κανόνα.

Β) Οι μεταγραφές στα Κτηματολογικά Γραφεία ως διαδικαστικές πράξεις έχουν απλοποιηθεί, αλλά ο χρόνος που ο πολίτης ή ο δικηγόρος θα χρειαστεί να αναμείνει έξωθεν του αρμοδίου γραφείου για να μπορέσει να καταθέσει είναι πάρα πολύ μεγάλος. Συνεχείς οι δημοσιεύσεις αγανακτισμένου κόσμου σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αξημέρωτα στις εισόδους κτηματολογικών γραφείων (ουκ ολίγων στον αριθμό), για τη συμπλήρωση χειρόγραφων καταλόγων ονομάτων για να εξυπηρετηθούν όταν ανοίξει. Πραγματικός τραγέλαφος όλη η διαδικασία, ηλεκτρονική και on line, και η ουρά για την κατάθεση να συντάσσεται από τις 4 ή 5 το πρωί χειρόγραφα, με έριδες, αντεγκλήσεις, φασαρίες και συνεχή ταλαιπωρία.

Γ) Η καταχώρηση των σχετικών πράξεων στο Κτηματολογικό Φύλλο του ακινήτου γίνεται πράγματι on line, αλλά η επεξεργασία της πράξης είναι εξαιρετικά αργή, με αποτέλεσμα να ενημερώνεσαι για τυχόν πρόβλημα ή έλλειψη του εισερχομένου εγγράφου 6 ή 8 ή και 12 μήνες μετά! Και βέβαια να μην τολμήσω να αναφερθώ στην έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών, ο χρόνος έκδοσής τους απλά άπειρος.

Δ) Τέλος, αν και όχι άμεσα συνδεμένο με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, μια μικρή αναφορά στην επιτάχυνση της δικαιοσύνης με τον θεσμό της Νέας Τακτικής. Αντί άλλων, θα αναφέρω το πιο πρόσφατο παράδειγμα: κατάθεση αγωγής Δεκέμβριος 2022, για τιμολόγια του 2017, κλείσιμο φακέλου Απρίλιος 2023, προσδιορισμός συζήτησης: μέσα Νοεμβρίου 2025…

Πιθανολογούμενη έκδοση απόφασης μέσα του 2026, και αν ο εναγόμενος ασκήσει έφεση, χαιρετισμούς στο όμορφο 2028… Σε όλα τα παραπάνω προβλήματα, όπως τα βιώνουμε καθημερινά στο επάγγελμα, η κοινή συνισταμένη είναι η ίδια: η λειψανδρία. Δεν μπορεί να κατηγορηθεί ο υπάλληλος του Ειρηνοδικείου / Πρωτοδικείου / Κτηματολογικού Γραφείου ότι καθυστερεί, όταν γνωρίζουμε ότι εργάζεται σκληρά μόνος του σε ένα τμήμα και υπό μεγάλη πίεση, εκδίδοντας καθημερινά περί τα 100 πιστοποιητικά π.χ., αν και το τμήμα του έχει ροβλεπόμενη στελέχωση 5 ατόμων και θα έπρεπε να εκδίδει 500 συνολικά. Όμοια και στα κτηματολογικά γραφεία. Όμοια και στις γραμματείες. Ποια ηλεκτρονική διακυβέρνηση θα πετύχει χωρίς υποδομή;

Η ΠΑΡΟΥΣΑ άποψη δεν έχει σκοπό να μεμφθεί ή να στηλιτεύσει, αλλά να διατυπώσει το πιο απλό απ’ όλα τα μηνύματα: αν δεν έχεις υποδομή ή πρόθεση να την αποκτήσεις, δεν μπορείς να επιτύχεις πολλά. Και αν δεν ενισχυθούν οι σχετικές δομές με άτομα, καμία ηλεκτρονική διακυβέρνηση και κανένα chat gpt δεν θα μπορέσει να βοηθήσει.

Κτηματολόγιο: Ανακοινώνονται ψηφιακά εργαλεία από την άλλη εβδομάδα