Skip to main content

Οικονομική αποτελεσματικότητα, κοινωνική δικαιοσύνη

N SOCIETY

Του Στέφανου Γκίκα, βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας στον Nομό Κερκύρας

ΕΝ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙ με άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες με ιδεολογικό πρόσημο, ο προϋπολογισμός του κράτους βασίζεται σε στοιχεία. Τα στοιχεία αυτά απεικονίζουν την πορεία της οικονομίας και αποτελούν τη βάση για την πρόβλεψη της μελλοντικής οικονομικής εξέλιξης της χώρας.

ΤΑ ΜΕΓΕΘΗ του προϋπολογισμού 2023 μαρτυρούν ότι σε μία περίοδο όπου ισχυρές οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μένουν στάσιμες ή μπαίνουν σε τροχιά ύφεσης, στην Ελλάδα έχουμε ανάπτυξη. Το 2022 αναμένεται να κλείσει με ανάπτυξη 5,6%, δηλαδή με διπλάσιο ποσοστό απ’ ό,τι καταγράφεται στην Ευρώπη. Εξίσου θετική πορεία προβλέπεται για το 2023, αφού εκτιμάται ότι η οικονομία μας θα μεγεθυνθεί κατά 1,8%, έναντι ευρωπαϊκού μέσου όρου 0,3%.

ΣΕΙΡΑ ποιοτικών οικονομικών στοιχείων πιστοποιούν τη θετική εξέλιξη. Το 2023 η χώρα μας αναμένεται να καταγράψει πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% έναντι του φετινού πρωτογενούς ελλείμματος 1,6%. Εντυπωσιακή είναι επιπλέον η φθίνουσα πορεία του δημοσίου χρέους, αφού το 2022 θα κυμανθεί στο 168,9% του ΑΕΠ και το 2023 στο 159,3% του ΑΕΠ. Τέλος, συρρικνώνεται σταδιακά, αλλά σταθερά και η ανεργία, έχοντας μειωθεί από το 2019 κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες.

ΘΑ ΠΙΣΤΕΥΕ κανείς ότι αυτά τα μη αμφισβητούμενα μεγέθη θα αποτελούσαν την ελάχιστη βάση συνεννόησης κατά την πενθήμερη συζήτηση του προϋπολογισμού του 2023, που πραγματοποιήθηκε στη Βουλή. Αυτό, ωστόσο, δεν κατέστη δυνατό.

Η ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ εστίασε στον πληθωρισμό και στην ακρίβεια, αγνοώντας παντελώς τους οικονομικούς δείκτες, τις εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που αναγνωρίζουν την επίτευξη
δύσκολων στόχων υπό αντίξοες συνθήκες, τις 11 αναβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας εντός τριών ετών, αλλά και το διεθνές περιβάλλον. Η πανδημία της Covid-19 με τις οικονομικές
της επιπτώσεις και η ενεργειακή κρίση που προκαλεί έντονες πληθωριστικές πιέσεις σε ολόκληρη την Ε.Ε. αποτέλεσαν εξαρχής κίνδυνο για την ευάλωτη ελληνική οικονομία. Επιπροσθέτως, η χώρα μας αντιμετώπισε και τρίτη κρίση, εθνική αυτήν τη φορά, στον Έβρο το 2020.

Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ωστόσο, της Νέας Δημοκρατίας έδωσε έμφαση στην ορθή και στοχευμένη διαχείριση των πόρων και στη στήριξη των πληττόμενων κοινωνικών ομάδων. Τη φετινή χρονιά θεσπίστηκαν δημοσιονομικά μέτρα ύψους 4,4 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και 4,8 δισ. ευρώ κατά της ενεργειακής κρίσης.

ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται σήμερα γιατί η κυβέρνηση δεν σταμάτησε να υλοποιεί μεταρρυθμίσεις. Μεταξύ άλλων, θεσπίστηκαν πολιτικές που συμβάλλουν στη μεγάλη προσέλκυση επενδύσεων. Η Ελλάδα καταγράφει ρεκόρ επενδύσεων, οι
οποίες την τελευταία τριετία αυξήθηκαν κατά 30%. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μάλιστα, εκτιμά ότι και την επόμενη τριετία η χώρα μας θα είναι πρωταθλήτρια της Ε.Ε. στις νέες επενδύσεις. Η εξέλιξη αυτή είναι ιδιαίτερα ευεργετική για την οικονομία μας, καθώς επιφέρει την αύξηση των φορολογικών εσόδων, αλλά κυρίως τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ καθίσταται επιπλέον σαφές ότι οι επενδύσεις θα αποτελέσουν σημαντική κινητήριο δύναμη της οικονομίας μας. Είναι ενδεικτικό ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων
Επενδύσεων (ΠΔΕ) του 2023 θα χρηματοδοτήσει έργα 12 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 5,3% του ΑΕΠ. Το μέγεθος είναι εντυπωσιακό, αν αναλογιστεί κανείς ότι την περίοδο 2012-2019 δεν ξεπέρασε το 3,7% του ΑΕΠ.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ πηγή χρηματοδότησης των επενδύσεων των επόμενων χρόνων θα αποτελέσει ασφαλώς το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» έχουν ενταχθεί ήδη
440 έργα ύψους 13,7 δισ. ευρώ. Πρόκειται για έργα που αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών, προστατεύουν το περιβάλλον, προάγουν την ψηφιακή μετάβαση και σε κάθε περίπτωση έχουν αναπτυξιακή διάσταση.

Ο ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ προβλέπει επίσης τη χρηματοδότηση της κοινωνικής πολιτικής, τη στήριξη των ευάλωτων συμπολιτών μας, την αναμόρφωση του μισθολογίου των ιατρών του ΕΣΥ και
τις μισθολογικές παρεμβάσεις των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, την αύξηση των συντάξεων, την ενίσχυση της κοινωνικής στέγης κ.ά.

ΕΧΕΙ, ωστόσο, ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι εν μέσω αβέβαιων καιρών η κυβέρνηση μένει πιστή στην απόφαση του πρωθυπουργού για τον τετραπλασιασμό των εξοπλιστικών δαπανών και την περαιτέρω ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων. Έχοντας ήδη αναβαθμίσει τη γεωπολιτική ισχύ της χώρας, θα συνεχίσει και το 2023 την υλοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων, με τον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να φτάνει τα 5,7 δισ. ευρώ.

ΑΞΙΖΕΙ να σημειωθεί ότι συνολικά τα τριάμισι τελευταία χρόνια τα ήδη δρομολογημένα εξοπλιστικά προγράμματα έχουν ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ, στα οποία συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, τα αεροσκάφη Rafale, οι φρεγάτες Belharra, οι τορπίλες των υποβρυχίων κ.ά.

Ο ΤΕΤΑΡΤΟΣ προϋπολογισμός της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας είναι ο τρίτος που καταρτίζεται εν μέσω διεθνών κρίσεων και ο πρώτος έπειτα από 12 χρόνια που συντάσσεται εκτός
μνημονιακών προγραμμάτων και ενισχυμένης εποπτείας. Είναι ένας προϋπολογισμός που αποτυπώνει την πετυχημένη οικονομική και κοινωνική πολιτική της χώρας και στοχεύει στην
οικονομική αποτελεσματικότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.