Skip to main content

Σαρωτικές αλλαγές

Από την έντυπη έκδοση

Της Έφης Τριήρη
[email protected]

«Τα πάντα ρει» είχε πει ο Ηράκλειτος και αυτό ισχύει αδιάκοπτα έως και σήμερα, που βιώνουμε μια σαρωτική αλλαγή σε όλα τα επίπεδα της ζωής μας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Με το πρώτο κύμα της πανδημίας στο τέλος του φετινού χειμώνα, τα περιοριστικά μέτρα άλλαξαν τις καταναλωτικές συνήθειες των ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς άρχισαν να πραγματοποιούν ηλεκτρονικά τις αγορές τους, ενώ μετέφεραν την εργασία τους στο σπίτι. Περιόρισαν στο μέγιστο τις μετακινήσεις τους και τις κοινωνικές επαφές τους, σταμάτησαν να προγραμματίζουν μακρινά ταξίδια και μεγάλες συναθροίσεις, επαναπροσδιόρισαν τις προτεραιότητές τους και άλλαξαν τα χόμπι τους. Τελικός αποδέκτης όλων αυτών των αλλαγών έγινε η οικία, την οποία πολύ εύστοχα σχετική έρευνα της Accenture την αποκαλεί «πολυχώρο, αφότου έχει γίνει ο χώρος εργασίας, η σχολική αίθουσα, το μέρος για νέα χόμπι, το μέρος για κοινωνικοποίηση και ένα ασφαλές καταφύγιο».

Πράγματι, χωρίς να το αντιληφθούμε, μέσα από την προσπάθεια να αποφύγουμε τον συγχρωτισμό, ανοίξαμε τον δρόμο για την επανεστίαση στην τοπική κοινότητα. Η έρευνα της Accenture σε περισσότερα από 8.800 άτομα σε 20 χώρες έδειξε ότι το 69% των ερωτηθέντων αναμένει ότι στους επόμενους έξι μήνες θα κοινωνικοποιείται κυρίως εντός οικίας, είτε σε σπίτια φίλων είτε διαδικτυακά, το 53% των ερωτηθέντων, που δεν έχει εργαστεί ποτέ από το σπίτι στο παρελθόν, σχεδιάζει πλέον να εργάζεται συχνότερα από το σπίτι, ενώ σε ποσοστό 56% αναγκάστηκαν λόγω πανδημίας να ψωνίζουν σε κοντινά καταστήματα και το 79% σκοπεύει να το συνεχίσει αυτό μακροπρόθεσμα. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και η μεγάλη αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου και η χρήση ψηφιακών υπηρεσιών, τάσεις που πιθανόν να παραμείνουν ή να επιταχυνθούν περαιτέρω. Για παράδειγμα, το ποσοστό των διαδικτυακών αγορών από μη συχνούς χρήστες ηλεκτρονικού εμπορίου -δηλαδή, εκείνοι που χρησιμοποίησαν διαδικτυακά κανάλια για λιγότερο από το 25% των αγορών τους πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας- έχει αυξηθεί κατά 170%.

Μήπως λοιπόν θα ζήσουμε τη «δεκαετία του μένουμε σπίτι», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η έρευνα; Πόσο έτοιμοι είμαστε όμως να αντιμετωπίσουμε αυτή τη νέα πραγματικότητα; Ατομικά και κοινωνικά; Γιατί μιλάμε για μία νέα πραγματικότητα στην οποία καλούνται να προσαρμοστούν τόσο οι κοινωνίες όσο και οι οικονομίες. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου και καταναλωτικών αγαθών θα πρέπει να προσαρμόσουν κατάλληλα τα προϊόντα τους και τις υπηρεσίες τους δημιουργώντας μία «τοπική» εμπειρία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η έρευνα. Η νέα αντίληψη προάγει τη δημιουργικότητα, κάτι που είχε ξεχαστεί από πολλούς ανθρώπους καθώς το «γνώριμο» και τις περισσότερες φορές επαναλαμβανόμενο μοτίβο σε καθησυχάζει ως άνθρωπο και κοινωνία και σου αποστερεί το αυτονόητο, τη δράση, την εφευρετικότητα και την αναζήτηση.