Skip to main content

Ναυτιλία: Πώς εκτινάχθηκε η κεφαλαιοποίηση των ελληνικών εισηγμένων στο NYSE

Στα 15,28 δισ. δολάρια η κεφαλαιοποίηση των 26 εισηγμένων - Όλη η μελέτη που παρουσιάζει η Ν ανήμερα της διεξαγωγής του 8ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου

«Εκτοξεύτηκε» τους τελευταίους μήνες η κεφαλαιοποίηση των ελληνικών εισηγμένων στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακών εταιρειών και το «club» του 1 δισ. συνεχίζει να μεγαλώνει, ενώ σύντομα ίσως έχουμε την πρώτη εταιρεία με αξία στα 3 δισ. δολάρια.

Η μελέτη που εκπόνησε η «Ν» πάνω στις 26 εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων και παρουσιάζει σήμερα, που πραγματοποιείται και το 8ο Ναυτιλιακό Συνέδριο*, ανέδειξε επίσης ότι οι τιμές των μετοχών τους έκλεισαν με σημαντικά κέρδη αυτό το πρώτο διάστημα του 2024. «Ψήφο εμπιστοσύνης» από τους επενδυτές λαμβάνουν κατά βάση οι πλοιοκτήτες, οι οποίοι επιβραβεύουν συχνά τους μετόχους τους, ακολουθώντας παράλληλα πρακτικές ορθής εταιρικής διακυβέρνησης.

Εξετάζοντας, την ίδια ώρα, τα οικονομικά στοιχεία των εταιρειών, όπως αποτυπώθηκαν στις οικονομικές εκθέσεις για το σύνολο του 2023, γίνεται αντιληπτό πως οι συνολικές πιστώσεις υποχώρησαν σε ετήσια βάση (14,76 δισ. δολ. πέρυσι από 14,93 δισ. δολ. το 2022). Μάλιστα, τρεις εισηγμένες είναι ελεύθερες χρεών, ενώ μία ακόμη είναι πολύ κοντά σε αυτόν τον στόχο. Ήπια πτωτική πορεία σημείωσαν όμως και τα συνολικά έσοδα και τα EBITDA των εισηγμένων, απόρροια των χαμηλότερων κατά μέσο όρο ναύλων που παρατηρήθηκαν στις περισσότερες ναυτιλιακές αγορές το 2023, σε σύγκριση με το 2022.

Ένα ακόμη αξιοσημείωτο στοιχείο που προέκυψε από τη μελέτη είναι πως η μεγάλη πλειονότητα των εισηγμένων παρουσιάζει ελκυστικές αποδόσεις σε όρους EV (Επιχειρηματικής Αξίας)/EBITDA. Ο υπολογισμός της επιχειρηματικής αξίας προκύπτει από τον προσδιορισμό της κεφαλαιοποίησης, πολλαπλασιάζοντας τις σε κυκλοφορία μετοχές με την τρέχουσα τιμή μίας μετοχής στην αγορά. Σε αυτόν τον αριθμό προστίθενται οι συνολικές πιστώσεις (total debt) και αφαιρούνται τα ταμειακά διαθέσιμα μιας εταιρείας (ορισμός από investopedia). Ένας «υγιής» δείκτης EV/EBITDA συνήθως διαμορφώνεται κάτω από τις 10 μονάδες, κάτι που συναντάμε σχεδόν σε όλες τις εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων.

«Άλμα» κεφαλαιοποίησης

Ειδικότερα, τα στοιχεία του εξειδικευμένου στις κεφαλαιαγορές ιστοτόπου marketwatch που μελέτησε η «Ν» φανερώνουν ότι η συνολική κεφαλαιοποίηση των 26 ελληνικών ναυτιλιακών εισηγμένων στο αμερικανικό χρηματιστήριο ανερχόταν στα 15,28 δισ. δολάρια στις 10 Μαΐου 2024. Αντίστοιχη μελέτη που είχε πραγματοποιήσει στα μέσα Ιουνίου του 2023 η «Ν» είχε εκτιμήσει την αξία των μετοχών των τότε -επίσης- 26 εισηγμένων στα 9,6 δισ. δολάρια, ήτοι καταγράφεται αύξηση σχεδόν 60% σε ετήσια βάση.

Σημειώνεται ότι στην περσινή μελέτη συμπεριλαμβάνονταν η GasLog Partners του Πήτερ Λιβανού και η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου, οι οποίες, όμως, μετά από deals ενοποίησης στους ευρύτερους εφοπλιστικούς ομίλους διεγράφησαν από το αμερικανικό χρηματιστηριακό ταμπλό. Τη θέση τους από τότε έχουν λάβει η C3is Inc. του Χάρη Βαφειά και η Okeanis Eco Tankers της οικογένειας Αλαφούζου.

Αυτό το εντυπωσιακό «άλμα» στην κεφαλαιοποίηση των «Greeks» οφείλεται και στην αύξηση των εταιρειών που ξεπέρασαν το όριο του 1 δισ. δολαρίων. Συγκεκριμένα, από τα μέσα του 2023 έως και σήμερα ο αριθμός με αυτό το ορόσημο έχει διπλασιαστεί, από τρεις σε έξι, ενώ η Star Bulk Carriers, συμφερόντων Πέτρου Παππά, βρίσκεται πλέον μία «ανάσα» από τα 3 δισ. δολάρια. Η αξία των μετοχών της τελευταίας αποτιμήθηκε στις 10 Μαΐου στα 2,91 δισ. δολάρια. Επόμενη στη λίστα είναι η Dorian LPG, συμφερόντων Γιάννη Χατζηπατέρα, με κεφαλαιοποίηση ύψους 1,75 δισ. δολαρίων και την τριάδα κλείνει η Danaos Corporation, συμφερόντων Γιάννη Κούστα, με κεφαλαιοποίηση 1,61 δισ. δολαρίων.

Ακολουθούν σε πολύ κοντινή απόσταση η Costamare, συμφερόντων Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου, με αξία μετοχών στο 1,59 δισ. δολάρια και η Navios Maritime Partners στο 1,42 δισ. δολάρια. Τελευταίο «entry» είναι η Okeanis Eco Tankers, οι μετοχές της οποίας ξεκίνησαν να διαπραγματεύονται στο ταμπλό στο τέλος του 2023 και σήμερα αποτιμώνται στο 1,05 δισ. δολάρια.

Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η εξάδα εταιρειών δραστηριοποιείται σε διαφορετικούς ναυτιλιακούς κλάδους, από τα tankers και τα bulkers έως τα containerships και τα LPG carriers. Οι μισοί από αυτούς (Navios, Costamare, Danaos) ελέγχουν διαφοροποιημένους στόλους και οι άλλοι μισοί είναι αμιγώς «παίκτες» μιας αγοράς.

Ανοδικά 19 στις 26

Με το… δεξί εισήλθαν στο 2024 οι εισηγμένοι πλοιοκτήτες της ελληνικής ναυτιλίας. Από την αρχή του έτους έως και σήμερα οι τιμές των 19 εκ των 26 εταιρειών κινούνται με θετικό πρόσημο, με τους υπόλοιπους να σημειώνουν απώλειες.

«Πρωταθλήτρια» είναι η Navios Maritime Partners, ένας ναυτιλιακός «γίγαντας» με έκθεση σε όλους τους μεγάλους κλάδους (tankers, bulkers, containerships), με ράλι +68%. Η κίνηση-«κλειδί» που χαιρετίστηκε ιδιαίτερα από τον επενδυτικό κόσμο ήταν η απόφαση της προέδρου και CEO της ΝΜΜ, Αγγελικής Φράγκου, να αποκτήσει στην ανοιχτή αγορά πάνω από 317.000 κοινές μετοχές το διάστημα 15 Φεβρουαρίου – 4 Μαρτίου, καταδεικνύοντας την εμπιστοσύνη της διοίκησης τόσο στις προοπτικές της εταιρείας όσο και στην τρέχουσα αξία της.

Έμπειρα στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών, με παρουσία στην αμερικανική κεφαλαιαγορά, λένε στη «Ν» πως προς όφελος των εγχώριων εισηγμένων ναυτιλιακών λειτουργεί το γεγονός πως οι περισσότερες διαπραγματεύονται με σημαντική έκπτωση συγκριτικά με την καθαρή αξία ενεργητικού (NAV) τους, αποτελώντας έτσι «φθηνή» ελκυστική επενδυτική επιλογή.

Αρμόδιοι χρηματιστηριακοί παράγοντες σημειώνουν πως αυτό που κοιτάζει πρωτίστως ένας επενδυτής πριν στηρίξει μία μετοχή είναι οι πρακτικές ορθής εταιρικής διακυβέρνησης και οι φιλικές προς τους μετόχους πολιτικές, όπως οι τακτικές διανομές μερισμάτων και τα προγράμματα επαναγοράς μετοχών. «Οι συνθήκες που επικρατούν σε κάθε μία από τις ναυτιλιακές αγορές και τα επίπεδα των ναύλων φαίνεται πως έρχονται σε δεύτερη μοίρα», συμπληρώνουν.

Θυμίζουμε, για παράδειγμα, ότι κατά την πανδημία και μετά το τότε ράλι στα ναύλα των containerships, οι εισηγμένοι πλοιοκτήτες με δραστηριότητα στην αγορά είδαν τις τιμές των μετοχών τους να «εκτοξεύονται». Οι περισσότεροι από αυτούς απόλαυσαν σημαντικά κέρδη ακόμη και μετά τη μεγάλη διόρθωση των ναύλων στη διάρκεια του 2023, γεγονός που εν πολλοίς οφείλεται στην απόφασή τους να διατηρήσουν σταθερές τις πολιτικές επιβράβευσης των μετόχων που ξεκίνησαν με την άνοδο της αγοράς.

Σε ερώτηση, πάντως, για το είδος των επενδυτών στον ναυτιλιακό κόσμο του χρηματιστηρίου, οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως προς ώρας η διάθεση για μακροχρόνιες (long-term) τοποθετήσεις στον κλάδο είναι μικρή, καθώς αν εξαιρεθούν τα containerships και τα LNG carriers με τα πολυετή ναυλοσύμφωνα, δεν υπάρχει στην πλειοψηφία των περιπτώσεων των εισηγμένων ορατότητα για τις ταμειακές ροές. Βέβαια, συμπληρώνουν, η κατάσταση είναι αρκετά βελτιωμένη τα τελευταία χρόνια, όπως αποδεικνύεται από τη συχνή εμφάνιση θεσμικών επενδυτών στα μετοχικά κεφάλαια των ναυτιλιακών.

Το προφίλ του γαλανόλευκου «στόλου» στη Νέα Υόρκη

1. H C3is Inc. ελέγχει έναν στόλο τεσσάρων πλοίων, τριών bulkers και ενός tanker, συνολικής χωρητικότητας 213.464 dwt.

2. H Capital Product Partners ελέγχει 22 πλοία, εκ των οποίων εννέα LNG carriers και 13 containerships, χωρητικότητας άνω των 2,1 εκατ. dwt.

3. H Castor Maritime διαχειρίζεται 13 πλοία, 11 bulk carriers και δύο containerships, συνολικής χωρητικότητας 0,9 εκατ. dwt.

4. H Costamare ελέγχει 107 πλοία, εκ των οποίων 68 containerships, συνολικής χωρητικότητας 513.000 TEUs και 39 bulkers, χωρητικότητας 2,9 εκατ. dwt.

5. Η Danaos Corp. διαχειρίζεται 79 πλοία, εκ των οποίων 69 containerships, συνολικής χωρητικότητας 434.268 TEUs και 10 bulk carriers, χωρητικότητας 1,76 εκατ. dwt. Παράλληλα, «τρέχει» ναυπηγικό πρόγραμμα για 12 βαπόρια, χωρητικότητας 92.771 TEUs.

6. Η Diana Shipping έχει υπό την κατοχή της 38 εν ενεργεία bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 4,4 εκατ. dwt. Επίσης, έχει παραγγείλει δύο bulkers, τύπου kamsarmax.

7. H Dorian LPG ελέγχει 25 μοντέρνα VLGCs (Very Large Gas Carriers), χωρητικότητας άνω του 1,76 εκατ. κυβικών μέτρων.

8. H Dynagas LNG Partners διαχειρίζεται έξι LNG carriers, συνολικής χωρητικότητας περίπου 914.000 κυβικών μέτρων.

9. Η EuroDry ελέγχει 13 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 918.502 dwt.

10. Η Euroseas έχει υπό την κατοχή της 22 containerships, συνολικής χωρητικότητας 66.261 TEUs, ενώ αναμένει την παράδοση τεσσάρων ακόμη νεότευκτων, χωρητικότητας 9.200 TEUs.

11. Η Global Ship Lease ελέγχει 68 containerships, συνολικής χωρητικότητας 375.406 TEUs.

12. H Globus Maritime διαχειρίζεται έναν στόλο από επτά bulk carriers, χωρητικότητας 517.745 dwt, υλοποιώντας την ίδια ώρα ναυπηγικό πρόγραμμα για τέσσερα ακόμη πλοία αυτού του τύπου.

13. H Imperial Petroleum ελέγχει συνολικά 11 πλοία, εκ των οποίων εννέα tankers και δύο bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 792.000 dwt.

14. Η Navios Maritime Partners έχει υπό την κατοχή της 176 πλοία (77 bulk carriers, 52 tankers και 47 containerships), χωρητικότητας 15,8 εκατ. dwt και 231.964 TEUs, υλοποιώντας ναυπηγικό πρόγραμμα για 26 βαπόρια (16 tankers και 10 containerships).

15. H OceanPal διαχειρίζεται έναν στόλο τεσσάρων bulk carriers, χωρητικότητας 395.356 dwt.

16. H Okeanis Eco Tankers ελέγχει έναν στόλο 14 tankers, συνολικής χωρητικότητας 3,5 εκατ. dwt.

17. Η Performance Shipping ελέγχει συνολικά επτά tankers, χωρητικότητας περίπου 740.00 dwt, ενώ διαθέτει ακόμη ένα βιβλίο παραγγελιών τεσσάρων δεξαμενόπλοιων.

18. H Pyxis Tankers διαχειρίζεται τέσσερα πλοία, εκ των οποίων τρία tankers και ένα bulk carrier, ενώ κατέχει πλειοψηφικό μερίδιο σε ένα ακόμη βαπόρι μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Η χωρητικότητα του στόλου φτάνει τους 294.125 dwt.

19. H Safe Bulkers ελέγχει έναν στόλο 46 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 4,6 εκατ. dwt, ενώ «τρέχει» ναυπηγικό πρόγραμμα για οκτώ ακόμη βαπόρια.

20. Η Seanergy Maritime Holdings διαχειρίζεται 17 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας άνω των 3 εκατ. dwt, ενώ αναμένεται να παραλάβει δύο ακόμη βαπόρια.

21. Η Star Bulk Carriers διαχειρίζεται 163 bulk carriers, χωρητικότητας 15,6 εκατ. dwt, έχοντας υπό παραγγελία οκτώ ακόμη πλοία.

22. H StealthGas έχει υπό την κατοχή της 33 LPG carriers, συμπεριλαμβανομένων έξι πλοίων υπό κοινοπραξία, χωρητικότητας 389.420 κυβικών μέτρων.

23. H Top Ships ελέγχει έναν στόλο οκτώ tankers, χωρητικότητας 1,43 εκατ. dwt, ενώ κατέχει μερίδιο 50% σε δύο ακόμη δεξαμενόπλοια.

24. H Toro Corp. διαχειρίζεται έναν στόλο πέντε πλοίων, εκ των οποίων τέσσερα LPG carriers, συνολικής χωρητικότητας 20.000 κυβικών μέτρων και ένα tanker, χωρητικότητας 36.718 dwt.

25. H Tsakos Energy Navigation ελέγχει 74 πλοία -συμπεριλαμβανομένων οκτώ νεότευκτων tankers- crude tankers, product tankers και LNG carriers, συνολικής χωρητικότητας 9,1 εκατ. dwt.

26. H United Maritime Corporation λειτουργεί έναν στόλο οκτώ bulk carriers, χωρητικότητας 922.054 dwt, ενώ θα παραλάβει ένα ακόμη πλοίο, το οποίο θα αυξήσει τη χωρητικότητα πάνω από το 1 εκατ. dwt.

Οι επιδόσεις των εισηγμένων στο NYSE ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων (σε εκατ. δολάρια)

*Το 8ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής έχει τίτλο «Οι κρίσιμες αποφάσεις» και πραγματοποιείται σήμερα, 15 Μαΐου, στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ.

Δείτε το πρόγραμμά του εδώ.