Skip to main content

Φορολογικές δηλώσεις: 10 προσυμπληρωμένα…λάθη και υποβολή σε slow motion

Ώρα για πληρωμή φόρων - ρύθμιση οφειλών
Η ώρα για τη ρύθμιση οφειλών από τους μεγαλοοφειλέτες έφτασε.

Τα λάθη, οι παραλείψεις και οι καθυστερήσεις που εντόπισαν οι λογιστές και φοροτεχνικοί και τι απαντά το υπουργείο Οικονομικών

Σημαντικά προβλήματα που εμποδίζουν την ορθή συμπλήρωση και υποβολή των φετινών δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος για πολύ μεγάλο αριθμό φορολογουμένων διαπιστώνουν οι λογιστές-φοροτεχνικοί.

Τα προβλήματα που εντοπίζουν οι λογιστές – φοροτεχνικοί ακυρώνουν παράλληλα την καινοτόμο διαδικασία της αυτόματης υποβολής των δηλώσεων για 1,3 εκατομμύριο μισθωτούς, συνταξιούχους και λοιπούς φορολογούμενους.Τα προβλήματα αυτά παραμένουν ακόμη και μέχρι σήμερα άλυτα, επιβραδύνοντας σημαντικά τους ρυθμούς υποβολής των δηλώσεων και αναγκάζοντας τους λογιστές-φοροτεχνικούς να θεωρούν από τώρα ότι οι προθεσμίες υποβολής που έχουν καθοριστεί (μέχρι τις 26 Ιουλίου 2024 για τα φυσικά πρόσωπα και έως 28 Ιουνίου 2024 για τα νομικά πρόσωπα) δεν επαρκούν για την έγκαιρη υποβολή του συνόλου των φετινών φορολογικών δηλώσεων, τονίζοντας μάλιστα ότι η χρονική περίοδος υποβολής, έτσι όπως καθορίστηκε, είναι κατά δύο μήνες μικρότερη από αυτήν που ο ίδιος ο νομοθέτης είχε προβλέψει (ν.4172/2013).

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, πάντως, μιλώντας σήμερα στον ΣΚΑΪ, σημείωσε πως ζήτησε από την ΑΑΔΕ να εξετάσει το θέμα, αλλά σχολίασε: «Μήπως το πρόβλημα είναι ότι λιγότεροι θα προσφύγουν φέτος στους λογιστές;».

Τα ανοικτά μέτωπα σύμφωνα με λογιστές και φοροτεχνικούς

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ), για πάρα πολλές περιπτώσεις φορολογουμένων είναι αδύνατη η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων, καθώς δεν έχουν ακόμη αναρτηθεί στην πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων όλα τα απαιτούμενα στοιχεία ή τα στοιχεία που έχουν αναρτηθεί είναι ελλιπή και λανθασμένα. Ειδικότερα, όπως αποκαλύπτουν οι λογιστές-φοροτεχνικοί, οι φορείς του Δημοσίου και οι τράπεζες υπέβαλαν λανθασμένα ή ελλιπή δεδομένα για τους περισσότερους φορολογούμενους, ενώ την ίδια ώρα οι μηχανογραφικές εταιρείες δεν έχουν προλάβει ακόμα να αναβαθμίσουν τα προγράμματά τους με τα νέα έντυπα φορολογίας, γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εργασία των φοροτεχνικών.

Εξειδικεύοντας περαιτέρω τις επισημάνσεις τους, οι λογιστές-φοροτεχνικοί αναφέρουν -μέσω της ΠΟΦΕΕ- ότι στην άτυπη ομάδα εργασίας καταγραφής προβλημάτων των φετινών φορολογικών δηλώσεων, που συστάθηκε με πρωτοβουλία του υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Χάρη Θεοχάρη, έχουν σταλεί ήδη από τις 26 Απριλίου που άνοιξε η ηλεκτρονική εφαρμογή για την υποβολή των δηλώσεων και μέχρι τις 13 Μαΐου αναφορές για 10 σημαντικά προβλήματα που εντοπίστηκαν από τις κατά τόπους Ενώσεις φοροτεχνικών αλλά και από μεμονωμένους λογιστές-φοροτεχνικούς, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν ακόμη επιλυθεί.

Τα προβλήματα αυτά είναι τα εξής:

1. Τα ποσά που καταβλήθηκαν για την αποπληρωμή της επιστρεπτέας προκαταβολής και θεωρούνται δαπάνες αποπληρωμής δανείων δεν προσυμπληρώθηκαν στους κωδικούς 727-728 του πίνακα 5.2 των τεκμηρίων.

2. Αναρτήθηκαν λανθασμένα ή ελλιπή στοιχεία για τα ποσά των τόκων καταθέσεων και τα ποσά των δανείων των φορολογουμένων.

3. Δεν έχουν ακόμη αναρτηθεί τα στοιχεία για τα έκτακτα επιδόματα συνταξιούχων.

4. Διάφορα υπουργεία (όπως π.χ. το Αγροτικής Ανάπτυξης), υγειονομικές περιφέρειες και κάποιοι δήμοι δεν έχουν υποβάλει ακόμη στη σχετική ηλεκτρονική εφαρμογή της ΑΑΔΕ βεβαιώσεις αποδοχών για τα ποσά των μισθών που καταβλήθηκαν το 2023 στους εργαζομένους τους, με αποτέλεσμα τα ποσά αυτά να μην είναι προσυμπληρωμένα στις φορολογικές δηλώσεις των συγκεκριμένων εργαζομένων.

5. Υπάρχει πρόβλημα με τις παρακρατήσεις φόρων από αμοιβές ελευθέρων επαγγελματιών. 6. Ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα (δάνεια, δωρεές κ.λπ.) και αναγράφονται στους κωδικούς 781-782 του πίνακα 6 με σκοπό την κάλυψη τεκμηρίων, κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων δεν καλύπτουν τεκμήρια, με αποτέλεσμα να γίνεται λανθασμένος υπολογισμός της εκκαθάρισης του φόρου εισοδήματος.

7. Το μεταφορικό ισοδύναμο ιδιωτών (χωρίς επαγγελματική δραστηριότητα) καταχωρείται χειρόγραφα στο Ε1.

8. Εντοπίστηκαν λάθη στη μεταφορά ζημίας προηγούμενων ετών σε περιπτώσεις γεωργικών επιχειρήσεων.

9. Στοιχεία για αυτοκίνητα που ήταν σε κυκλοφορία το 2023 δεν εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στο Ε1.

10. Υπάρχουν πολλά παράπονα υπερηλίκων για άδικη ταλαιπωρία, καθώς υποχρεώνονται να μεταβούν στις τράπεζες για να ανοίξουν λογαριασμούς και να πάρουν αριθμό λογαριασμού (ΙΒΑΝ), προκειμένου να τον δηλώσουν στην ΑΑΔΕ ώστε να «ξεμπλοκάρει» η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεών τους, διότι η εφαρμογή της ηλεκτρονικής υποβολής των δηλώσεων δεν δέχεται να εκκαθαρίσει έτοιμες συμπληρωμένες δηλώσεις εφόσον έστω ένας εκ των δύο συζύγων δεν έχει δηλώσει κάποιον τραπεζικό λογαριασμό με κωδικό ΙΒΑΝ στην ΑΑΔΕ.

Τι επιλύθηκε

Επιπλέον, σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι λογιστές-φοροτεχνικοί, με την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής για την υποβολή των δηλώσεων εντοπίστηκαν κι άλλα σοβαρά προβλήματα, τα οποία όμως επιλύθηκαν.

Τα προβλήματα αυτά ήταν:

  • Δεν εκτυπώνονταν τα εκκαθαριστικά σημειώματα (επιλύθηκε στις 27 Απριλίου).
  • Το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης εμφανιζόταν πιστωτικό ακόμα και σε μη πιστωτικές δηλώσεις (επιλύθηκε στις 27 Απριλίου).
  • Δεν είχαν αναρτηθεί και δεν είχαν προσυμπληρωθεί τα ποσά των επιδομάτων τέκνων (επιλύθηκε την 1η Μαΐου).
  • Το τέκνο που ήταν υπόχρεο σε υποβολή δήλωσης δεν μπορούσε να υποβάλει δήλωση αν δεν την είχε υποβάλει πρώτα ο γονέας (επιλύθηκε στις 27 Απριλίου).
  • Δεν είχαν αναρτηθεί και δεν είχαν προσυμπληρωθεί τα ποσά του Ελαχίστου Εγγυημένου Εισοδήματος ή πρώην Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (επιλύθηκε στις 13 Μαΐου).
  • Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είχε αναρτήσει βεβαιώσεις στο site του, προκειμένου να γίνουν οι καταχωρήσεις στα βιβλία (επιλύθηκε στις 2 Μαΐου).
  • Στον πίνακα 6 του Ε1, δεν μπορούσε να δηλωθεί φορολογούμενος ως σκηνίτης (επιλύθηκε στις 13 Μαΐου).
  • Εντοπίστηκε πρόβλημα με τους κωδικούς 047 – 048, που αφορούν τη μείωση του ελάχιστου τεκμαρτού καθαρού εισοδήματος για περιοχές κάτω των 500 κατοίκων. Το σύστημα πιθανόν λάμβανε υπόψη την απογραφή του 2011 (επιλύθηκε στις 13 Μαΐου).