Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Χαμηλώνει ο πήχης στην αξιολόγηση της ιδιωτικής ετικέτας, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται λιγότερο ικανοποιημένοι φέτος με τα private label προϊόντα, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στην πτωτική πορεία που συνεχίζει να καταγράφει το μερίδιο της κατηγορίας.
Στον αντίποδα οι επώνυμοι κωδικοί, κυρίως μέσω των έντονων προσφορών, φαίνεται ότι καταφέρνουν σιγά σιγά να κερδίσουν το χαμένο έδαφος στο καλάθι της νοικοκυράς. Το γεγονός αυτό αποδίδεται κατά μεγάλο μέρος και στη διαφαινόμενη τάση που εμφανίζει η εγχώρια κατανάλωση, η οποία εάν και μειούμενη φέρεται ότι κάνει στροφή στην ποιότητα.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα πορίσματα της μεγάλης έρευνας καταναλωτικής συμπεριφοράς του ECR Hellas, που πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Exceed Consulting, σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, οι καταναλωτές αξιολογούν φέτος με χαμηλότερη βαθμολογία τις επιδόσεις της ιδιωτικής ετικέτας έναντι της περσινής χρονιάς. Συγκεκριμένα, η αξιολόγηση για το θέμα της τιμής υποχώρησε στο 4,28 (με το 5 να σημαίνει απόλυτα ικανοποιημένος) έναντι 4,33 το 2015, για το ζήτημα ποιότητας και φρεσκάδας των προϊόντων στο 4,15 έναντι 4,33, για την ποικιλία στους κωδικούς στο 4,17 έναντι 4,34, ενώ για την ύπαρξη εξειδικευμένων κωδικών ο βαθμός ικανοποίησης υποχωρεί στο 3,75 από 4,28 το 2015.
Και μπορεί η αξιολόγηση κατά μέσο όρο να κινείται κοντά στα όρια του 4, που αποτελεί μια καλή επίδοση, όμως το ότι «πέφτει» η συνολική βαθμολογία της κατηγορίας μεσούσης της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας επιβεβαιώνει και το γεγονός ότι η ιδιωτική ετικέτα δεν έχει καταφέρει ακόμα να κερδίσει την κουλτούρα των Ελλήνων καταναλωτών στον βαθμό που συμβαίνει εδώ και αρκετά χρόνια σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές.
Ταυτόχρονα, τα πορίσματα της μελέτης συνάδουν με την πτωτική πορεία που παρουσιάζει η κατηγορία, η οποία σε επίπεδο μεριδίου αγοράς βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο της πενταετίας. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της IRI για το πρώτο τετράμηνο του έτους σύμφωνα με τα οποία το μερίδιο των PL προϊόντων σε αξία υποχώρησε κατά 16,1%, φτάνοντας στο 16,9% έναντι 18% το 2015.
Όπως επισημαίνουν αναλυτές της αγοράς, το φαινόμενο της απώλειας μεριδίου για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εμφανίστηκε ήδη από το 2015 και εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται ότι δεν ήταν συγκυριακό, καθώς η υποχώρηση συνεχίζεται και την τρέχουσα χρονιά. Σημαντική παράμετρος θεωρείται, σύμφωνα με τους αναλυτές, η έντονη προωθητική πολιτική που έχει αναπτύξει η βιομηχανία και το λιανεμπόριο στο επώνυμο κωδικολόγιο.
Ακόμα και με τις αυξήσεις του συντελεστή ΦΠΑ, που πλήττει μια ευρεία γκάμα προϊόντων που ανήκουν στην κατηγορία των ταχυκίνητων, η «επάνοδος» των επωνύμων αναμένεται να διατηρηθεί. Αυτό αποδίδεται στην τάση που αρχίζει να επικρατεί στο καλάθι των καταναλωτών, η οποία επί της ουσίας αφορά την επιλογή ποιοτικών προϊόντων.