Skip to main content

Το «θεραπευτικό σχήμα» που ζητούν τα ξενοδοχεία

Γενναία μέτρα ρευστότητας για όλα τα ξενοδοχεία, μακροπρόθεσμους διακανονισμούς στα τραπεζικά δάνεια, επιδότηση εργασίας και ανταγωνιστικός ΦΠΑ όταν ανοίξει η αγορά είναι τέσσερις από τους άξονες που εξασφαλίζουν την επιβίωση των τουριστικών μονάδων της χώρας και την επόμενη μέρα μετά την πανδημία του κορονοϊού, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), Αλέξανδρο Βασιλικό.

Ο ξενοδοχειακός τομέας κινείται ακόμη σε αχαρτογράφητα νερά, καθώς, όπως εκτιμάται από τον πρόεδρο του ΞΕΕ, θα δούμε τεράστιες αλλαγές στη γεωγραφία του παγκόσμιου τουριστικού χάρτη και δεν πρόκειται πριν περάσουν δύο με τρία χρόνια να επανέλθει κανονικότητα. Ωστόσο, οι συλλογικοί φορείς του τουρισμού συζητούν, σχεδιάζουν και προτείνουν στην πολιτεία σειρά μέτρων για την επόμενη μέρα, που θα στοχεύουν στη στήριξη και όσο το δυνατόν συντομότερη ανάκαμψη του κλάδου.

Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στα ξενοδοχεία είτε ανοίξουν είτε παραμείνουν για ένα διάστημα κλειστά, αυτό να γίνει με βιώσιμο τρόπο τονίζει στη «Ν» ο πρόεδρος του ΞΕΕ, ο οποίος σημειώνει αρχικά ότι αυτό που προέχει είναι η προστασία της υγείας όλων μας. Μένουν σπίτι λοιπόν και προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα και οι ξενοδόχοι, όσο είναι δυνατόν, καθώς όλα είναι ρευστά, αφού η επιδημία διαμορφώνει διεθνώς κάθε στιγμή και νέα δεδομένα.

Ζήτημα προκαταβολών

Αναφερόμενος στο πώς κινήθηκαν οι συλλογικοί φορείς του κλάδου σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, ο κ. Βασιλικός εξηγεί ότι η πρώτη φάση αφορούσε την αναστολή λειτουργίας των ξενοδοχείων με βιώσιμο τρόπο. Μια εκκρεμότητα της πρώτης φάσης που αναμένεται να λυθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες είναι το ζήτημα των προκαταβολών που έχουν δοθεί σε όλη την αλυσίδα των τουριστικών υπηρεσιών. Ο πρόεδρος του ΞΕΕ εκτιμά ότι το συγκεκριμένο θέμα θα λήξει με τρόπο που θα εξυπηρετεί όλους, ήτοι ξενοδοχεία, τουριστικούς πράκτορες, γραφεία ταξιδίων και τουρίστες.

Όταν βγαίνεις από έναν χειμώνα με επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ στα ελληνικά ξενοδοχεία για την επόμενη σεζόν (ετήσια έρευνα ΙΤΕΠ), εξυπακούεται ότι όλη η ρευστότητα των μονάδων μαζί και με τις όποιες προκαταβολές είχαν εισπράξει έχουν ήδη διοχετευθεί στην αναβάθμιση των ξενοδοχείων, σημειώνει ο πρόεδρος του ΞΕΕ, ο οποίος υπογραμμίζει ότι πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλη την τουριστική αλυσίδα ότι όλοι βρίσκονται στην ίδια «βάρκα» και θα πρέπει να φροντίσουμε αυτή να μη βουλιάξει.

Η επόμενη φάση είναι η λήψη μέτρων για την παροχή ρευστότητας στην αγορά. Για τον κ. Βασιλικό το δίλημμα είναι απλό: «Ή θα καταρρεύσουμε ή θα βρούμε τρόπους να καλύψουμε τη ζημιά που θα υποστεί ο κλάδος το 2020 και να μπει στη συνέχεια το 2021 με καλύτερους όρους».

Ακόμη δεν είναι γνωστό πότε θα επαναλειτουργήσουν οι ξενοδοχειακές μονάδες. Επίσης και όταν λειτουργήσουν, δεν είναι σίγουρο ότι θα ανοίξουν όλες, αφού δεν θα υπάρχει δουλειά για όλες.

Να σημειωθεί εδώ ότι οι βασικές αγορές του ελληνικού τουρισμού, δηλαδή η γερμανική, η βρετανική, η γαλλική, η αμερικανική και η ιταλική, βρίσκονται σε εξαιρετικά δύσκολη φάση αντιμετώπισης του Covid-19, οπότε και οι προβλέψεις -ανεξαρτήτως της πορείας της εξάπλωσης στο εσωτερικό της χώρας- δεν είναι αυτή τη στιγμή εφικτές.

Πάνω σε αυτά τα σενάρια εργάζονται στο ΞΕΕ, σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό, ο οποίος σημειώνει ότι τα μέτρα θα πρέπει να δίνουν τη δυνατότητα σε ένα ξενοδοχείο να είναι βιώσιμο είτε ανοίξει είτε όχι και να προστατεύουν την απασχόληση. Να μη λησμονούμε επίσης, προειδοποιεί ο πρόεδρος του ΞΕΕ, ότι από το φθινόπωρο αναμένεται και νέο «κύμα» της επιδημίας.

Μακροπρόθεσμες λύσεις

Η ίδια λογική -μιας πιο μακροπρόθεσμης αντιμετώπισης της όλης κατάστασης- θα πρέπει να διέπει και τους τραπεζίτες. Ο ξενοδοχειακός κλάδος ζητεί ουσιαστικά, αφού υπάρχουν οι ανάλογες εγγυήσεις, πιο μακροπρόθεσμους διακανονισμούς στα δάνεια.

Το επόμενο μέτωπο είναι η εξασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού. «Θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι και να προχωρήσουμε σε ενέργειες που θα ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, όπως για παράδειγμα η μείωση του ΦΠΑ σε ανταγωνιστικό επίπεδο από την ημέρα που θα ανοίξουν τα σύνορα και με ορίζοντα πενταετίας τουλάχιστον», αναφέρει ο κ. Βασιλικός.

Τέλος, ο ελληνικός τουρισμός θα πρέπει να εξετάσει πόσο ο κορονοϊός θα αλλάξει τη διεθνή τουριστική αγορά. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στον τουρισμό αναψυχής και ποιες στον business τουρισμό. Επίσης, ποιος θα είναι ο χάρτης της προσφοράς και ποιος ο χάρτης της ζήτησης.

Όλα αυτά, καταλήγει πρόεδρος του ΞΕΕ, είναι θέματα που θα πρέπει να εξετασθούν με σοβαρότητα αν θέλουμε η επόμενη μέρα να βρει τον ελληνικό τουρισμό και πάλι πρωταγωνιστή.

«Σωσίβιο ένα άνοιγμα μονάδων τον Ιούλιο»

Με μια καλή προετοιμασία τον Ιούνιο και με τα ξενοδοχεία ανοικτά τον Ιούλιο μπορούμε να ξεφύγουμε από τον φαύλο κύκλο στον οποίο έχουμε περιέλθει, τονίζει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Ξενοδόχων Μεσσηνίας, εκφράζοντας παράλληλα την εκτίμηση ότι ο «ελληνικός τραπεζικός κλάδος θα παίξει τον ρόλο του ισχυρού βραχίονα στήριξης των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας».

Στην ανακοίνωση που υπογράφεται από τον πρόεδρο της Ένωσης Δημήτρη Καραλή τονίζεται ότι «τα μέτρα που έλαβε έγκαιρα η πολιτεία και οι ηρωικές προσπάθειες του ιατρικού και νοσηλευτικού δυναμικού της χώρας, μας επιτρέπουν να αισιοδοξούμε για την ταχύτερη έξοδο από το πρόβλημα της πανδημίας. Ήδη, ο δυναμικός κλάδος του τουρισμού είναι από τους πλέον πληττόμενους με άγνωστες, προς το παρόν, συνέπειες για τη βιωσιμότητα ακόμα και περιφερειακών επιχειρήσεων, όπως η εστίαση, οι αερομεταφορές και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες».

Ειδικά, στην Ελλάδα, συνεχίζει η Ένωση, «ο κλάδος του τουρισμού, που πρωτοστατούσε καθοριστικά στη διαμόρφωση του εθνικού εισοδήματος και απασχολούσε 400.000 εργαζόμενους, εισέρχεται στον δεύτερο μήνα δοκιμασίας με κλειστά τα ξενοδοχεία και τις υπόλοιπες επιχειρήσεις επισιτισμού που εξυπηρετούσαν τα εκατομμύρια τουριστών που επισκέπτονταν μέχρι πρότινος την Ελλάδα. Η συμπαράταξη όλων των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας μπορεί να θεωρείται δεδομένη όπως έχουν αποδείξει στη σημερινή συγκυρία, για να αποτελέσει στη συνέχεια την κινητήρια δύναμη επανεκκίνησης της οικονομίας με μια καλή προετοιμασία τον Ιούνιο και με τα ξενοδοχεία ανοικτά τον Ιούλιο μπορούμε να ξεφύγουμε από τον φαύλο κύκλο στον οποίο έχουμε περιέλθει».