Skip to main content

Διατροφή και οργανωμένη λιανική: 7+1 deals το πρώτο τρίμηνο

Επτά εξαγορές και μία συνεργασία το α’ τρίμηνο προοιωνίζονται ένα ακόμη πιο δυναμικό β' τρίμηνο

Με επτά εξαγορές και μία στρατηγική συνεργασία έκλεισε το πρώτο τρίμηνο του 2023 για τον εγχώριο κλάδο διατροφής και οργανωμένης λιανικής.

Στα πρώτα deals του έτους μια δυναμική τζίρου τουλάχιστον 45-50 εκατ. ευρώ άλλαξε χέρια, χαράσσοντας νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τις εξαγορασθείσες εταιρείες.

Η πιο ηχηρή συμφωνία από άποψης τιμήματος μέχρι στιγμής στον κλάδο αφορά την εξαγορά της βολιώτικης Augmenta έναντι 110 εκατ. δολ. (100 εκατ. ευρώ) από την εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης CNH Industrial, τη δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία τρακτέρ στον κόσμο, με κεφαλαιοποίηση περίπου 20 δισ. δολ.(18,3 δισ. ευρώ).

Μολονότι το εν λόγω deal δεν αφορά αμιγώς παραγωγή τροφίμων, αποτελεί ένα ενδεικτικό παράδειγμα των αναπτυξιακών προοπτικών που μπορούν να «απολαύσουν» οι εταιρείες τεχνολογίας που επενδύουν στον αγροτικό τομέα και στην «έξυπνη γεωργία». Να σημειωθεί ότι διεθνώς τα επίπεδα επενδύσεων επιχειρηματικού κεφαλαίου στην αγροτεχνολογία και στην τεχνολογία τροφίμων έχουν αυξηθεί περίπου 20 φορές τα τελευταία δέκα χρόνια, όπως επισημαίνει το Oxford Business Group, ενώ το 2022 οι παγκόσμιες επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις στον αγροτικό τομέα ανήλθαν σε 10,6 δισ. δολ. (9,7 δισ. ευρώ).

Ένα εξίσου σημαντικό deal από άποψης παραγωγικής διεύρυνσης αφορά την εξαγορά της εταιρείας μεταποίησης και συσκευασίας καπνιστού σολομού Aurora Salmon Α.Ε. από τη Philosofish. Στόχος της ισχυρής εταιρείας ιχθυοκαλλιέργειας είναι να αξιοποιήσει διαφορετικά τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις που περιήλθαν στην ιδιοκτησία της. Το κτίσμα μεταποίησης σολομού της Aurora Salmon θα χρησιμοποιηθεί εξ ολοκλήρου ως μεταποιητήριο το οποίο θα εξυπηρετεί τις ανάγκες φιλετοποίησης και όλων των λοιπών ενεργειών που σχετίζονται με την επεξεργασία και συσκευασία φρέσκων ψαριών.

«Πρωταγωνιστές»

Σαφώς και στο κάδρο των επιχειρηματικών εξελίξεων δεν λείπει η οργανωμένη λιανική, όπου οι ισχυροί της αγοράς το τελευταίο διάστημα έχουν στοχεύσει στο μικρομεσαίο ράφι, προκειμένου να ενισχύσουν τη θέση τους σε περιοχές της περιφέρειας όπου έχουν περιορισμένη ή καθόλου παρουσία.

Οι όμιλοι Σκλαβενίτης, Μασούτης και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός παραμένουν οι «πρωταγωνιστές», συνεχίζοντας απρόσκοπτα το επεκτατικό πλάνο που διατηρούν από την περσινή χρονιά, ενδυναμώνοντας τη δυναμική του δικτύου τους εξαγοράζοντας στοχευμένα μικρές ελληνικές αλυσίδες.

Για τους ισχυρούς εγχώριους παίκτες τέτοιου είδους εξαγορές -που μπορεί να αφορούν μόνο μέρος του δικτύου των αλυσίδων που εξαγοράζουν είναι πιο εύκολη υπόθεση σε σχέση με τους πολυεθνικούς παίκτες. Και αυτό γιατί η σύναψη συμφωνιών με μικρές, οικογενειακού χαρακτήρα επιχειρήσεις απαιτούν μια μεγαλύτερη ευελιξία, την οποία το διαχειριστικό μοντέλο των πολυεθνικών ομίλων δεν μπορεί εύκολα να υποστηρίξει.

Μια ενδιαφέρουσα εξέλιξη για το μεσαίο ράφι αφορά και τη στρατηγική συνεργασία μεταξύ της Spar Hellas και της αλυσίδας Φαιστός, η οποία ακουμπάει στη φιλοσοφία συνεργατισμού που αναλυτές έχουν επισημάνει ως βέλτιστη «γραμμή άμυνας» των μικρομεσαίων στη συγκυρία.

Βέβαια, την ίδια ώρα, το γεγονός ότι οι υφιστάμενοι όμιλοι αγορών, όπως π.χ. ο ΕΛΟΜΑΣ, χάνουν τη δυναμική τους, μετά την αποχώρηση μελών τους που είτε επιλέγουν να ενεργήσουν πλέον solo είτε εξαγοράζονται, υποδεικνύει την έντονη πίεση που υπάρχει και στις προσπάθειες σύμπραξης μεταξύ των μικρότερων παικτών της αγοράς.

Τα οκτώ πρώτα deals του 2023 είναι μονάχα η αρχή, καθώς το δεύτερο τρίμηνο του έτους εκτιμάται ότι θα είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον, αφού αναμένεται μεγαλύτερη κινητικότητα, αυτή τη φορά από τα επενδυτικά κεφάλαια. Αστερίσκο στις εξελίξεις αποτελεί η διεξαγωγή των εκλογών, που ενδέχεται να βάλει άνω τελεία στις διαδικασίες και να μεταφέρει για το δεύτερο εξάμηνο του 2023 το «κλείδωμα» τελικών συμφωνιών στον κλάδο.

Στον κλάδο τροφίμων στρέφονται οι επενδυτικοί προβολείς

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη της αγοράς, «το παιχνίδι στον κλάδο των τροφίμων τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει χαρακτηριστικά της “Μονόπολης”, ωστόσο τις κινήσεις δεν τις ορίζουν τα ζάρια ή οι εντολές, όπως συμβαίνει στους κανόνες στο δημοφιλές επιτραπέζιο, αλλά οι στρατηγικές και το όραμα των επενδυτών. Το πεδίο της αγροδιατροφής είναι αυτό που θα απασχολήσει διεθνώς τα επόμενα χρόνια και ήδη οι επενδυτικοί προβολείς στρέφονται στρατηγικά προς τον κλάδο τροφίμων. Στη χώρα μας αυτό το πεδίο έχει ακόμα να προσφέρει πολλά και οι food traders το γνωρίζουν».

Το ενδιαφέρον των ελληνικών και των ξένων κεφαλαίων για αναγνωρίσιμα εγχώρια σήματα ή νεοσύστατα εγχειρήματα στη βιομηχανία των ειδών διατροφής δεν κάμφθηκε από την πληθωριστική κρίση και την υποχώρηση της κατανάλωσης και ήδη μικρότερες και μεγαλύτερες εταιρείες με αναπτυξιακές προοπτικές, βρίσκονται στο στόχαστρο.

Εκπρόσωποι επενδυτικών κεφαλαίων κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Ο επικεφαλής του SMERemediumCap Νίκος Καραμούζης ανέφερε ότι πλέον το fund επικεντρώνεται τους τομείς των τροφίμων, της κτηνιατρικής και των logistics, ενώ εξελίξεις αναμένονται σύντομα από την πλευρά του CVC Capital Partners, που δεν έχει σταματήσει να βολιδοσκοπεί την εγχώρια αγορά τροφίμων.

«Φλερτ» σε αλυσίδες

Στην οργανωμένη λιανική, τουλάχιστον τέσσερις τοπικές αλυσίδες φέρονται να βρίσκονται σε διαδικασία έντονων διαβουλεύσεων στην κατεύθυνση της αλλαγής του ιδιοκτησιακού τους καθεστώτος, ενώ εξελίξεις φημολογούνται και για τις μεγάλες αλυσίδες. Η φημολογία που θέλει ξένους ενδιαφερόμενους επενδυτές να «φλερτάρουν» έντονα με την είσοδό τους στον κλάδο μέσω της απόκτησης ενός εκ των ισχυρών σημάτων ή μέσω μετοχικής συμμετοχής σε αυτό, έχει αρχίσει να φουντώνει.