Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Μόνο στην Τουρκία, τελικά, θα λέγεται «Αγαία» (Aegea) το νέο επιβατικό της Fiat στην κατηγορία των compact sedan. Και αυτό για να …τιμηθεί η γειτονική χώρα, αφού, το μοντέλο θα παράγεται στη Προύσα, στο εργοστάσιο Tofas.
Στην Ελλάδα, που, της ανήκει το μεγαλύτερο μέρος του Αιγαίου Πελάγους, και, θα ταίριαζε η ίδια ονομασία, οι συνεργάτες του Σέρτζιο Μαρκιόνε, του CEO της Fiat, αποφάσισαν να το προωθήσουν στην αγορά, ως Tipo, όπως και σε όλες της χώρες ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αφρική).
Ένα από τα μεγαλύτερα «ζητήματα» στην ιστορία της ευρωπαϊκής αυτοκίνησης, -για όσους ασχολούνται, ιδιαιτέρως, με το αντικείμενο-, έχει να κάνει με το πώς καταφέρνει ο ισχυρός αυτός παράγων του επιχειρείν να επιβάλει τους ψυχρούς κανόνες του μάρκετινγκ, «σκοτώνοντας» την ψυχή των προϊόντων.
Σε μια χώρα, μάλιστα, που, ιστορικά, η υπόθεση «Automobile» είναι άρρηκτα δεμένη με το συναίσθημα -για να μην αναφερθούμε στην κτηθείσα, επί των ημερών του, αμερικανική Jeep, που, της αλλοίωσε, με μεγάλη ευκολία, την πεμπτουσία της μακράς παράδοσή της, αυτής, που, προσδιορίζεται με την έννοια «Jeep the original»…
Μήπως, ο ίδιος δεν είναι, που, «εκτέλεσε» την Lancia την πιο γλυκιά ανάμνηση του gruppo, με τις υπέροχες ελληνικές ονοματοδοσίες (Beta, Delta, Gamma, Ypsilon, Thema, Τhesis κλπ);
Και τι να πούμε για τη νέα Alfa Romeo Julia; Εδώ, η καθαρή, εμβληματική φιγούρα του «πρωτόπλαστου» αγνοήθηκε, πλήρως, θυσία στη λογική του «λίγο από όλα»!
Στην περίπτωση του καινούργιου Fiat, που, μάλλον, δεν …καινοτομεί σε τίποτε, έλειπε, τόσο πρόδηλα, η έμπνευση, ώστε, κατέληξαν να του δώσουν το ίδιο όνομα με ένα πρωτοπόρο, αισθητικά και μόνο, μοντέλο (ουδόλως όμορφο) του μακρινού παρελθόντος.
Το Tipo πρώτης γενιάς είχε βραβευθεί το 1989 ως Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1995. Ήταν το πρώτο 5θυρο compact του ιταλικού γκρουπ, που, προέβαλε τα γαλβανισμένα τμήματα του αμαξώματος, για να πείσει ότι αντέχει στη σκουριά, την χρόνια κακοδαιμονία της Fiat.
Παρά ταύτα, δεν κατάφερε να απειλήσει, σε κανένα τομέα, τον ιδρυτή και «βασιλιά» της κατηγορίας, το VW Golf, καθώς, παρά την πρακτικότητά του και τους καλούς χώρους, τα προβλήματα αξιοπιστίας του ήταν παροιμιώδη…
Αντί να «ενταφιάσουν», λοιπόν, οριστικά τις δυσάρεστες μνήμες, οι επιτελείς της μάρκας …κουράστηκαν πολύ, αναβαπτίζοντας τη νέα σειρά, που, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Κωνσταντινούπολης, τον Μάιο.
Οι πωλήσεις του μοντέλου θα ξεκινήσουν στην Ιταλία το Δεκέμβριο και σταδιακά θα αναπτυχθούν στις υπόλοιπες χώρες της περιοχής ΕΜΕΑ. Σχεδιαστικά είναι συμπαθητικό και ισορροπημένο, χωρίς να εντυπωσιάζει σε καμία περίπτωση.
Σύμφωνα με την εταιρία, πρόκειται για ένα λειτουργικό αυτοκίνητο γεμάτο με χρήσιμες λύσεις, στη σωστή τιμή, κάτι που, όντως, έχει αξία για το κοινό, με απλή γκάμα εκδόσεων και ξεκάθαρη τιμολογιακή πολιτική (επιφυλασσόμαστε, φυσικά, μέχρι να μάθουμε πόσο θα κοστίζει, τελικά και στα μέρη μας).
Στα μηχανικά μέρη συναντάμε δύο τουρμποντίζελ Multijet II και δύο βενζινοκινητήρες, με χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο και ισχύ απο 95 έως και 120 ίππους.
Δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε, πάντως, το γεγονός ότι το νέο Tipo σχεδιασμένο στο σχεδιαστικό κέντρο της FCA στην Ιταλία, εξελίχθηκε στην Τουρκία σε συνεργασία με το τμήμα έρευνας και εξέλιξης της Tofas και κατασκευάζεται στο εν λόγω εργοστάσιο, που, έχει αναδειχθεί ως μία από τις καλύτερες βιομηχανικές εγκαταστάσεις αυτοκινήτου στον κόσμο, πρόσφατα κατατάχθηκε στην κατηγορία «Xρυσού Mεταλλίου», από το σύστημα αξιολόγησης World Class Manufacturing.
Ως γνωστόν, βέβαια, «στο τέλος κουρεύουν τον γαμπρό»…