Ακόμα και σε περιπτώσεις σοβαρών ασθενειών ή τραυματισμών που στερούν τη δυνατότητα χρήσης των άκρων (ALS, τραυματισμοί σπονδυλικής στήλης, νόσος Λου Γκέρινγκ κ.ά.) είναι πολλοί αυτοί που διατηρούν τη δυνατότητα χρήσης των ματιών τους- και η τεχνολογία έχει προοδεύσει επαρκώς για να επιτρέπει την παρακολούθηση της κίνησης των ματιών με υψηλό επίπεδο ακριβείας, έτσι ώστε αυτή να «μεταφράζεται» σε μηνύματα/ εντολές σε έναν υπολογιστή. Παρόλα αυτά, οι συσκευές αυτές κατά κανόνα είναι δύσκολο να ρυθμίζονται χωρίς τη βοήθεια ειδικών, οπότε δεν επιτρέπουν την άμεση εκτέλεση τέτοιων εντολών.
Το University of Texas at Arlington κατοχύρωσε πρόσφατα μια ευρεσιτεχνία για μια επαναστατική νέα τεχνολογία, η οποία είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται τις κινήσεις των ματιών του χρήστη, επιτρέποντάς του να ελέγχει κινούμενες πλατφόρμες, όπως π.χ. ηλεκτρικά αναπηρικά καροτσάκια (αμαξίδια) χωρίς τη χρήση χεριών. Επίσης, η τεχνολογία αυτή επιτρέπει στον χρήστη να ενημερώνει μια ρομποτική πλατφόρμα πότε θα ήθελε να χρησιμοποιήσει ένα αντικείμενο- όπως, για παράδειγμα, ένα ποτήρι νερό.
«Το ενδιαφέρον μου για αυτή την τεχνολογία προέκυψε βλέποντας την πεθερά μου να δυσκολεύεται με τις συσκευές παρακολούθησης ματιών ως ασθενής ALS» είπε ο εφευρέτης, Κρίστοφερ ΜακΜάροου. «Η τελευταία έκδοση της συσκευής μας μπορεί να φοριέται σαν ένα ζευγάρι διοπτρών σκι, με κάμερες πάνω και ανιχνευτές κίνησης ματιού ενσωματωμένους στους φακούς, κάνοντας πολύ εύκολο για τους ασθενείς να τη χρησιμοποιούν για μεγάλες χρονικές περιόδους, καθώς κινείται μαζί τους» πρόσθεσε.
Αυτή η νέα τεχνολογία, που αποκαλείται 3-D point of gaze headset, προέκυψε από το διδακτορικό του ΜακΜάροου στην επιστήμη υπολογιστών και μηχανολογία, ενώ σπούδαζε στο UTA. Η συσκευή συνδυάζει 3-D mapping, χρησιμοποιώντας 3-D κάμερα πάνω στις διόπτρες, με ανίχνευση κίνησης ματιού. Τα δεδομένα μετά τροφοδοτούνται σε ένα πρόγραμμα που δημιουργεί μοντέλο του περιβάλλοντος του χρήστη, και του τι ακριβώς κοιτά.
«Η τεχνολογία αυτή θα μπορούσε επίσης να είναι σημαντική για την παρακολούθηση ιατρικών προβλημάτων που επηρεάζουν τα μοτίβα κίνησης των ματιών, όπως τα εγκεφαλικά, η χαμηλή πίεση κ.ά.» σημείωσε ο ΜακΜάροου. «Βλέπουμε επίσης πως θα μπορούσε να έχει εφαρμογές και για βιντεοπαιχνίδια και αναδυόμενες εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας» πρόσθεσε ο ίδιος.