Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
«Βιώσιμες λύσεις» για όλους τους φορολογούμενους που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία, αφού όμως προηγηθεί εξονυχιστική διαδικασία επιλογής των μεγαλοοφειλετών, με βάση οικονομικά και χρηματοοικονομικά δεδομένα που θα καθορίζουν τη βιωσιμότητά τους, σχεδιάζει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.
Μετά την ολοκλήρωση μάλιστα της αξιολόγησης της βιωσιμότητας των μεγάλων οφειλετών, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΓΔΕ θα προτείνουν αντίστοιχους στόχους και λύσεις για την είσπραξη των οφειλών τους, όπως μεταξύ άλλων ακόμη και την αναδιάρθρωση των χρεών τους. Κίνηση, που όπως αποκαλύπτει ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής, στη συνέντευξή του στη «Ν», θα επιτρέψει να εξεταστούν σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών «βιώσιμες λύσεις για όλους τους οφειλέτες του Δημοσίου».
Ο κ. Πιτσιλής προαναγγέλλει επίσης νέου τύπου ελέγχους με τη συλλογή πληροφοριών για τη συναλλακτική συμπεριφορά των επιχειρήσεων, όπως αυτή καταγράφεται με την παρουσία του ελέγχου και τη σύγκρισή της με τα γενικότερα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων.
Εμφανίζεται δε αντίθετος με την «ατιμωρησία» που προσφέρουν σήμερα τα ισχύοντα πρόστιμα για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας, υπογραμμίζοντας ότι ένα πρόστιμο για να επιτυγχάνει τον αποτρεπτικό του σκοπό, πρέπει να έχει ένα ελάχιστο ύψος, το οποίο δεν το καθιστά αμελητέο για τον παραβάτη.
Στόχος η αποκάλυψη της αποκρυπτέας φορολογικής ύλης
Ξεκαθαρίζει, ωστόσο, ότι στόχος των ελέγχων της φορολογικής διοίκησης δεν πρέπει να είναι η επιβολή προστίμων, αλλά η αποκάλυψη της αποκρυπτόμενης φορολογητέας ύλης και αυτό γιατί ο κατά σύστημα παραβάτης δεν πτοείται από τα πρόστιμα, μικρότερα ή μεγαλύτερα, αλλά αντίθετα τα αντιμετωπίζει ως «διαχειριστικό κόστος».
Πρωταρχικός στόχος για τον Γιώργο Πιτσιλή παραμένει ο περιορισμός της φοροδιαφυγής για την καταπολέμηση της οποίας, εκτός από τους συνεχείς ελέγχους, θα συμβάλλουν και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, οι οποίες πάντως δεν αρκούν. Απαιτείται ένα γενικότερο πλέγμα παρεμβάσεων, όπως εξηγεί στη συνέντευξή του, οι οποίες θα συνδυαστούν με τον περιορισμό χρήσης μετρητών, ώστε να υπάρχουν και στους καταναλωτές τα κατάλληλα κίνητρα, αφού το πρώτο βήμα είναι να μην υποκύπτουν οι φορολογούμενοι στο δίλημμα «με ή χωρίς απόδειξη».
Στο κυνήγι της φοροδιαφυγής – φοροαποφυγής θα συμβάλλει εξάλλου και η αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων, η οποία θα ξεκινήσει το 2017, όσο και η συστηματοποίηση και αυτοματοποίηση της επεξεργασίας των πληροφοριών που λαμβάνονται από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα. Πολλά εξάλλου «ποντάρει» ο κ. Πιτσιλής στη λειτουργία της νέας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, αλλά και στη δημιουργία της Φορολογικής Ακαδημίας. Όσον αφορά το «θρίλερ» με τις δόσεις του ΕΝΦΙΑ, ο Γ. Πιτσιλής επισημαίνει ότι στο τέλος της εβδομάδας αυτής θα υπάρχει μια ασφαλής εικόνα για το πότε θα μπορεί να εκδοθεί το σύνολο των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ, προκειμένου στη συνέχεια να ενημερωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου και, ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που εκείνη θα κρίνει σκόπιμο, θα συζητηθούν και οι παρεμβάσεις που απαιτούνται για την επίτευξη του στόχου που θα τεθεί.
Η προθεσμία για τις φορολογικές δηλώσεις εκπνέει σε λίγες ημέρες, ο ΕΝΦΙΑ έρχεται. Το γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής είχε διαμηνύσει, στην τελευταία του έκθεση, ότι η φοροδοτική ικανότητα και των μέχρι σήμερα συνεπών φορολογουμένων εξαντλείται. Φοβάστε ότι θα αποτυπωθεί αυτό στις εισπράξεις του Δημοσίου;
«Ουδείς μπορεί να παραβλέψει την κόπωση των φορολογουμένων ύστερα από έξι χρόνια αύξησης των φορολογικών βαρών. Μέχρι στιγμής, πάντως, η συμπεριφορά των φορολογουμένων δείχνει ότι προσπαθούν και πληρώνουν τους φόρους τους. Και θεωρώ ότι οι συνεπείς φορολογούμενοι θα προσπαθήσουν και θα είναι και πάλι εντάξει με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις. Και πρέπει να γνωρίζουν ότι θα μας έχουν συμπαραστάτες τους, αφού το σχέδιο για τον νέο τύπο ελέγχων και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής αισιοδοξώ ότι θα μας δώσει τη δυνατότητα να εντοπίζουμε και να επιβάλλουμε τους φόρους και τις ποινές που αρμόζουν στους κατά σύστημα παραβάτες. Aυτή, άλλωστε, είναι και η βασική μας κατεύθυνση: να πιάνουμε τους στόχους των εσόδων από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, με παράλληλη ξεκάθαρη στόχευση απέναντι στον στρατηγικό κακοπληρωτή. Σε όλους όσοι δηλαδή συνειδητά, από άποψη, δεν πληρώνουν, μολονότι μπορούν».
Με δεδομένο ότι έως το τέλος του έτους οι συνολικές επιβαρύνσεις προσεγγίζουν ή και ξεπερνούν τα 30 δισ. ευρώ για τους φορολογούμενους, δεν υπάρχει κίνδυνος εκτίναξης των ληξιπρόθεσμων χρεών;
«Σας έδωσα την εκτίμησή μου για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων των φορολογουμένων -φυσικών και νομικών προσώπων- τη φετινή χρονιά. Θέλω, όμως, να σταθώ στο εξής, σε ό,τι αφορά τα ληξιπρόθεσμα: τα συγκεκριμένα χρέη διογκώθηκαν όλα αυτά τα χρόνια εξαιτίας μιας λανθασμένης -κατά τη γνώμη μου- προσέγγισης στον τομέα των ελέγχων. Η λογική του ‘’καταλογίζω πρόστιμα, απλά για να καταλογίσω’’ όχι μόνο δεν απέδωσε τα αναμενόμενα στον τομέα της φορολογικής συμμόρφωσης, αλλά, επιπλέον, αύξησε κατακόρυφα και τα ληξιπρόθεσμα. Πλέον, προσεγγίζουμε τους ελέγχους με βάση νέα στοχοθεσία και με τη λογική της εστίασης εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα είσπραξης. Αυτό φαίνεται και στα νούμερα, από τα οποία, με εξαίρεση ορισμένες ακραίες τιμές, προκύπτει η γενική τάση μείωσης δημιουργίας νέου ληξιπρόθεσμου χρέους».
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές μπορούν να ρυθμιστούν σήμερα σε 12, ή σε ορισμένες περιπτώσεις σε 24 δόσεις. Θα προτείνατε μια νέα ευνοϊκότερη ρύθμιση, ώστε και οι υπόχρεοι να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στην αποπληρωμή φόρων και προστίμων, αλλά και το Δημόσιο να εισπράττει ταχύτερα τα χρέη;
«Όπως γνωρίζετε, ειδικά για τους μεγάλους οφειλέτες, το επικαιροποιημένο μνημόνιο μεταξύ της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει μια διαδικασία διαλογής, με βάση τα οικονομικά και χρηματοοικονομικά δεδομένα που καθορίζουν τη βιωσιμότητά τους. Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης της βιωσιμότητας των μεγάλων οφειλετών, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΓΔΕ θα προτείνουν αντίστοιχους στόχους και λύσεις για την είσπραξη των οφειλών τους, όπως μεταξύ άλλων την αναδιάρθρωση των χρεών τους. Στο πλαίσιο αυτό είναι πιθανό να χρειαστούν νομοθετικές ρυθμίσεις που θα επιτρέπουν την εφαρμογή των λύσεων που θα προτείνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΓΓΔΕ. Θεωρώ ότι η τεχνογνωσία που θα αποκτηθεί στο πλαίσιο αυτό θα μας επιτρέψει να εξετάσουμε με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου βιώσιμες λύσεις για όλους τους οφειλέτες του Δημοσίου».
Τα υπέρογκα πρόστιμα ήταν μια από τις αιτίες που αυξήθηκαν υπερβολικά τα ληξιπρόθεσμα, αφού έμεναν απλήρωτα. Από την άλλη πλευρά η «ατιμωρησία» που ουσιαστικά οδήγησε η αλλαγή του καθεστώτος συμβάλλει στην άνθηση της φοροδιαφυγής. Μήπως η λύση είναι κάπου στη μέση; Δηλαδή, εκλογικευμένα πρόστιμα, ώστε και να υπάρχει δυνατότητα πληρωμής τους, και να δημιουργηθεί αντικίνητρο για φοροδιαφυγή; Πώς μπορεί να επιτευχθεί;
«Οπωσδήποτε, ένα πρόστιμο για να επιτυγχάνει τον αποτρεπτικό του σκοπό, πρέπει να έχει ένα ελάχιστο ύψος, το οποίο δεν το καθιστά αμελητέο για τον παραβάτη. Από την άλλη πλευρά, το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με την παράβαση, διότι στην περίπτωση αυτή θα ετίθεντο τόσο ζητήματα συνταγματικότητας όσο και ζητήματα ουσιαστικής δυνατότητας αποπληρωμής του. Δεν συμφωνώ όμως με την προσέγγιση περί “ατιμωρησίας”, διότι στόχος των ελέγχων της φορολογικής διοίκησης δεν πρέπει να είναι η επιβολή προστίμων, αλλά η αποκάλυψη της αποκρυπτόμενης φορολογητέας ύλης. Θεωρώ ότι ο κατά σύστημα παραβάτης δεν πτοείται από τα πρόστιμα, μικρότερα ή μεγαλύτερα, αλλά αντίθετα τα αντιμετωπίζει ως “διαχειριστικό κόστος”. Η δική μας κατεύθυνση λοιπόν είναι ο εντοπισμός του εισοδήματος που αποκρύπτεται. Και αυτό μπορούμε να το επιτύχουμε με τη συλλογή της πληροφορίας για τη συναλλακτική συμπεριφορά των επιχειρήσεων, όπως αυτή καταγράφεται με την παρουσία του ελέγχου και τη σύγκρισή της με τα γενικότερα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων αυτών. Εξάλλου, μην ξεχνάτε ότι δεν καταργήθηκαν οι διατάξεις για την προσωρινή αναστολή λειτουργίας καταστημάτων κ.λπ. για τις περιπτώσεις καθ’ υποτροπή ή μεγάλης έκτασης παραβάσεων και ήδη δώσαμε οδηγίες στις υπηρεσίες της ΓΓΔΕ για την εφαρμογή τους».
Οι ηλεκτρονικές συναλλαγές κρίνετε ότι θα βοηθήσουν στον περιορισμό του φαινομένου της φοροδιαφυγής; Η ΓΓΔΕ πώς μπορεί να διαδραματίσει ενεργό ρόλο στην παρακολούθηση γενικότερα των συναλλαγών-πληρωμών, ώστε να εντοπίζονται άμεσα οι παραβάτες της ισχύουσας νομοθεσίας;
«Είναι αυτονόητο ότι όσες περισσότερες συναλλαγές περνούν μέσα από ηλεκτρονικά συστήματα πληρωμών, και -ακόμα περισσότερο- όσες περισσότερες συναλλαγές γίνονται μέσω τραπεζών τόσο περιορίζονται οι δυνατότητες φοροδιαφυγής. Την εβδομάδα που μας πέρασε βρέθηκα ως επικεφαλής της ελληνικής φορολογικής διοίκησης στο ετήσιο συνέδριο του IOTA (International Organization of Tax Administrations), στο οποίο συμμετέχουν όλες οι φορολογικές διοικήσεις της Ευρώπης και αρκετών τρίτων χωρών. Το θέμα του συνεδρίου αυτού ήταν η αξιοποίηση των δεδομένων που λαμβάνουν οι φορολογικές υπηρεσίες κατά την άσκηση του έργου τους. Η κοινή πρόκληση λοιπόν των φορολογικών διοικήσεων, τόσο του παρόντος όσο και του μέλλοντος, είναι η αποτελεσματική χρησιμοποίηση του τεράστιου όγκου δεδομένων που λαμβάνουν ηλεκτρονικά.
Είναι εξαιρετικά ευχάριστο ότι αντίστοιχη τεχνογνωσία αναπτύσσεται παράλληλα σε όλες τις σύγχρονες φορολογικές διοικήσεις και ότι είναι πλέον εφικτή η ανταλλαγή εμπειριών και γνώσεων που θα μας επιτρέψει να γίνουμε αποτελεσματικότεροι σε πολύ σύντομο χρόνο. Ωστόσο, πρέπει να τονίσω ότι δεν αρκεί μόνο η ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών. Απαιτείται ένα πλέγμα παρεμβάσεων, οι οποίες θα συνδυαστούν με τον περιορισμό χρήσης μετρητών, ώστε να υπάρχουν και στους καταναλωτές τα κατάλληλα κίνητρα».
Πιστεύετε ότι η δημοσιοποίηση ονομάτων θα συμβάλει στη φορολογική συμμόρφωση;
«Η ανάρτηση στο site της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων ονομάτων 13.730 φορολογουμένων, στην οποία προχωρήσαμε πριν από λίγες μέρες, αποτελεί εκπλήρωση νομοθετικά προβλεπόμενης υποχρέωσης με σκοπό την εμπέδωσης της φορολογικής συμμόρφωσης και φορολογικής δικαιοσύνης έναντι των συνεπών φορολογουμένων. Σίγουρα, δεν αρκεί μόνο αυτό το μέτρο. Λειτουργεί συνδυαστικά με όλες τις υπόλοιπες κινήσεις, που έχουμε ήδη δρομολογήσει, και εκτιμούμε ότι θα ενισχύσουν σημαντικά το αίσθημα συνέπειας των φορολογουμένων».
Παρ’ όλα αυτά, είδαμε για ακόμα μια φορά στις συγκεκριμένες λίστες να υπάρχουν ονόματα νεκρών φυσικών προσώπων και πτωχευμένων επιχειρήσεων. Περιπτώσεις, δηλαδή, από τις οποίες καταλαβαίνουμε όλοι ότι το Δημόσιο δεν πρόκειται να εισπράξει ούτε σεντ. Για ποιον λόγο δεν ξεκαθαρίσατε τους καταλόγους;
«Στα φυσικά πρόσωπα, οι φορολογούμενοι, ο θάνατος των οποίων είναι δηλωμένος στο μητρώο της εφορίας, δεν υπάρχουν στις λίστες. Το πρόβλημα εντοπίζεται στις περιπτώσεις, όπου ουδείς έχει δηλώσει στη ΔΟΥ τον θάνατο φορολογούμενου. Σε ό,τι αφορά τα πτωχευμένα νομικά πρόσωπα, δεν υπάρχει σήμερα το νομοθετικό πλαίσιο που θα επέτρεπε τη μη ανάρτησή τους στη σχετική λίστα. Πρέπει πάντως να ξεκαθαρίσω ότι στους σχετικούς καταλόγους δεν περιλαμβάνονται πρόσωπα με χρέη που έχουν χαρακτηρισθεί “ανεπίδεκτα είσπραξης”, με την έννοια που προβλέπει ο νόμος. Για τα παλαιά χρέη που εμφανίζονται στους καταλόγους και αφορούν σε πτωχές επιχειρήσεις, είτε υπάρχει δεσμευμένη ακίνητη περιουσία είτε υπάρχουν άλλοι λόγοι για τους οποίους δεν έχουν χαρακτηρισθεί μέχρι σήμερα ανεπίδεκτα είσπραξης. Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω ότι η διαδικασία της δημοσιοποίησης των οφειλετών δεν πρέπει να συγχέεται με την προσδοκία που έχει η φορολογική διοίκηση και τους υπολογισμούς που έχει κάνει σχετικά με την εισπραξιμότητα των παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών, η οποία αποτυπώνεται στο ετήσιο επιχειρησιακό της σχέδιο».
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων: Θα επιτευχθεί να είναι Ανεξάρτητη, γιατί πολλές φορές στη χώρα μας μιλάμε για Ανεξάρτητες Αρχές, αλλά πάντα υπάρχουν παρεμβάσεις κυρίως, πολιτικές.
«Κάθε αρχή είναι πάντα και δύσκολη. Γι’ αυτό και εμείς ήδη εργαζόμαστε εντατικά πάνω στο χτίσιμο της νέας αυτής Αρχής. Διότι, πρέπει να γνωρίζετε ότι απαιτείται πολλή δουλειά για το συγκεκριμένο project, η οποία είναι αφανής και αδιάφορη σε αυτή τη φάση για την καθημερινότητα του μέσου πολίτη. Ταυτόχρονα, όμως, είναι πολύ σημαντική, διότι από το σωστό χτίσιμο της Αρχής θα εξαρτηθεί και η αποδοτικότητα της φορολογικής διοίκησης, συνεπώς και η εμπέδωση -στο τέλος της ημέρας- του αισθήματος φορολογικής δικαιοσύνης στους πολίτες.
Η ανεξαρτησία της φορολογικής διοίκησης αποτελεί πρωτίστως ένα πολύ μεγάλο πολιτικό εγχείρημα. Θεωρώ ότι η ευρεία κοινοβουλευτική πλειοψηφία με την οποία ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος αντανακλά την προσδοκία της κοινωνίας να δει τη φορολογική διοίκηση να λειτουργεί με μόνο γνώμονα τις αρχές της ισονομίας, της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης, μη επηρεαζόμενη από κομματικές ή άλλες σκοπιμότητες. Αυτές οι αρχές κατά τη γνώμη μου οριοθετούν την έννοια της ανεξαρτησίας της νέας Αρχής, η οποία βεβαίως δεν σημαίνει ότι θα είναι ανεξέλεγκτη. Ούτε έναντι της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, τον φορολογικό στρατηγικό σχεδιασμό της οποίας οφείλει να υλοποιεί, ούτε έναντι της Βουλής, ενώπιον της οποίας θα υπάρχει αυξημένη λογοδοσία. Αυτό που εισπράττω ήδη, στο διάστημα της θητείας μου ως γενικός γραμματέας, με κάνει να αισιοδοξώ ότι η μετεξέλιξη αυτή μπορεί να γίνει πραγματικότητα».
Φορολογική Ακαδημία
Σχεδιάζετε τη δημιουργία Φορολογικής Ακαδημίας και με τι στόχο;
«Πιστεύω πολύ στην εκπαίδευση και στη μετεκπαίδευση των δημόσιων υπαλλήλων, πόσο μάλλον των εργαζόμενων στις φορολογικές και τελωνειακές υπηρεσίες. Για τον σκοπό αυτό, στελέχη της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων ταξιδεύουν σε άλλες χώρες και συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά προγράμματα, ώστε να αποκτήσουν ακόμα καλύτερη τεχνογνωσία γύρω από το αντικείμενο εργασίας τους. Η Φορολογική Ακαδημία, συνεπώς, θα μας οδηγήσει προς αυτή την κατεύθυνση και θα μας επιτρέψει να παρέχουμε την κατάλληλη εξειδικευμένη εκπαίδευση που απαιτείται στους νέους υπαλλήλους και να αναβαθμίζουμε διαρκώς τις γνώσεις και τις ικανότητες των υφιστάμενων εργαζομένων στην Αρχή.
Τούτο βεβαίως δεν αποκλείει συνεργασίες με άλλους εκπαιδευτικούς φορείς σε γενικότερα θέματα, όπως λ.χ. σε θέματα οργάνωσης και διαχείρισης της δημόσιας διοίκησης εν γένει. Η Φορολογική Ακαδημία τελικά δεν είναι τίποτα περισσότερο από το αυτονόητο που εφαρμόζουν όλες οι προηγμένες φορολογικές διοικήσεις, δηλαδή η παροχή της αναγκαίας εκπαίδευσης από εξειδικευμένο φορέα της ίδιας της φορολογικής διοίκησης, ο οποίος έχει την ευελιξία να διαμορφώνει και να προσαρμόζει το εκπαιδευτικό του πρόγραμμα στις εκάστοτε εκπαιδευτικές ανάγκες. Και χαίρομαι ιδιαίτερα γιατί βλέπω ότι την αναγκαιότητα της σύστασης της Φορολογικής Ακαδημίας συμμερίζονται όχι μόνο οι υπηρεσίες της ΓΓΔΕ, αλλά και οι εργαζόμενοι στη φορολογική διοίκηση, οι οποίοι έχουν έντονο ενδιαφέρον για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης που τους παρέχεται σήμερα».
Ο ΕΝΦΙΑ
Με βάση την εικόνα που έχετε, τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ πότε θα ταχυδρομηθούν και σε πόσες δόσεις θα μπορούν οι ιδιοκτήτες ακινήτων να τα εξοφλήσουν;
«Μέχρι στιγμής δεν έχει αλλάξει ο αρχικός προγραμματισμός μας, ο οποίος έχει λάβει υπόψη και το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με το χρόνο πληρωμής του ΕΝΦΙΑ. Με βάση τις πληροφορίες που έχω λάβει από τις υπηρεσίες μας, θεωρώ ότι στο τέλος της εβδομάδας αυτής θα μπορούμε να έχουμε μια ασφαλή εικόνα για το πότε θα μπορεί να εκδοθεί το σύνολο των εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ. Θα ενημερώσουμε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου για την εικόνα αυτή και, ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων που εκείνη θα κρίνει σκόπιμο, θα συζητήσουμε για τις παρεμβάσεις που απαιτούνται για την επίτευξη του στόχου που θα τεθεί».
‘Οχι στο δίλημμα «με ή χωρίς απόδειξη»
Έχουν ακουστεί και γραφτεί πολλά για τις περιβόητες λίστες, τα CDs, με ονόματα φορολογουμένων που έχουν «φυγαδεύσει» τα χρήματά τους στο εξωτερικό, μπορεί με νόμιμο ή όχι τρόπο. Η αίσθηση όμως που υπάρχει στην κοινωνία είναι ότι όσοι έχουν παρανομήσει μένουν ατιμώρητοι, ή πληρώνουν πολύ λίγα για να «αθωωθούν», την ώρα που οι φόροι «γονατίζουν» τους περισσότερους φορολογουμένους.
«Επαναλαμβάνω ότι δεν συμφωνώ με την αίσθηση της ατιμωρησίας. Η φορολογική διοίκηση έχει πετύχει θετικά αποτελέσματα στον τομέα της μεγάλης φοροδιαφυγής φυσικών προσώπων, ο οποίος μάλιστα είναι διεθνώς γνωστό ότι παρουσιάζει χαμηλή εισπραξιμότητα, ιδίως διότι οι εύποροι έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιούν στο έπακρο τα κενά στη διεθνή νομοθεσία.
Οι δυνατότητές μας αναμένεται να βελτιωθούν σημαντικά με την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων, η οποία θα ξεκινήσει το 2017, όσο και με τη συστηματοποίηση και αυτοματοποίηση της επεξεργασίας των πληροφοριών που λαμβάνουμε από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.
Δεν πρέπει λοιπόν να ξεχνάμε τα άλματα που έχει κάνει η φορολογική διοίκηση στον τομέα αυτό σε πολύ σύντομο χρόνο.
Από την άλλη μεριά, πρέπει να ειπωθούν δύο αλήθειες: η πρώτη είναι ότι όσο καλά οργανωμένη και να είναι μία φορολογική διοίκηση δεν μπορεί να έχει έναν ελεγκτή για κάθε ελεγχόμενο.
Η δεύτερη είναι ότι η φοροδιαφυγή των ασυνεπών είναι ένας λογαριασμός που καταλήγουν να πληρώνουν οι συνεπείς. Γι’ αυτό, αν δεν θέλουμε να πληρώνουμε τέτοιους λογαριασμούς, τελικά έχει πολύ μεγάλη σημασία ο καθένας από εμάς να μην υποκύπτει στο δίλημμα “με ή χωρίς απόδειξη”».