Skip to main content

«Ο αναμάρτητος υμών πρώτος τον λίθον βαλέτω»

Ας πάψει επιτέλους αυτός ο αποκρουστικός, προκλητικός και σίγουρα ατελέσφορος δημόσιος διάλογος αντιμετάθεσης ευθυνών

Αυτή η σημαντική φράση, από τις πιο γνωστές της Αγίας Γραφής, έχει τις αναλογίες της σε ότι αφορά τον σιδηρόδρομο στην Ελλάδα και τις διαδοχικές ευθύνες για την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται εδώ και πολλές δεκαετίες. Κάποιοι πολύ πιθανόν να μην την έχουν ακουστά, να εξακολουθούν να θεωρούν πως τα Ελληνικά τραίνα που μέχρι πριν τέσσερα χρόνια συναγωνίζονταν σε αξιοπιστία τον Ελβετικό Σιδηρόδρομο σήμερα να παραπαίουν και να είναι η αιτία της Εθνικής τραγωδίας στα Τέμπη.

Προφανώς κανείς τους δεν διάβασε την έκθεση για την Ασφάλεια των Σιδηροδρόμων και τη Διαλειτουργικότητα στην ΕΕ (Report on Railway Safety and Interoperability in the EU -2022) για τις χρονιές 2018-2020, που δημοσιεύτηκε ένα δεκαήμερο πριν, σχεδόν στο σύνολο του Τύπου, όπου οι θάνατοι σε σχέση με τα χιλιόμετρα που διανύονται από τα τραίνα στη χώρα μας είναι πέντε φορές περισσότεροι από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Αν δεν υπήρχαν οι πρώην σοσιαλιστικές χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που ανεβάζουν τον μέσο όρο, τα πράγματα θα ήταν ακόμη χειρότερα, αφού οι νεκροί στη χώρα μας είναι υπερδεκαπλάσιοι σε σύγκριση με όλες τις χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης. Δυστυχώς η Ελλάδα έχει με διαφορά το πλέον θανατηφόρο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ευρώπης, με επιδόσεις που συναγωνίζονται Αφρικανικές χώρες!

Ίσως αν την γνώριζαν να είχε πάψει επιτέλους αυτός ο αποκρουστικός, προκλητικός και σίγουρα ατελέσφορος δημόσιος διάλογος αντιμετάθεσης ευθυνών, για το «τις πταίει;» «Τις πταίει» αναρωτιόταν ο Χαρίλαος Τρικούπης το 1874 σε δημοσιευμένο κείμενό του, στιγματίζοντας την καταχρηστική άσκηση της εξουσίας από το παλάτι: «Αηδιάζοντες και αγανακτούντες και βλέποντες την γενική κατάπτωσιν των πολιτευομένων ερωτώμεν αυτούς, μη τυχόν αληθώς πταίει το Έθνος;»

Λυπάμαι να το πω, αλλά κάπως έτσι ίσως να νιώθει ένα κομμάτι της κοινωνίας, όπως επιχειρείται σήμερα να επιμεριστεί η ευθύνη. Η κοινωνία που θα περίμενε την επομένη της τραγωδίας των Τεμπών, πολιτικοί και κόμματα να σκύψουν με σεβασμό το κεφάλι στη μνήμη των νεκρών και να συμφωνήσουν πως δεν θα ξαναζήσουμε μια τέτοια τραγωδία.

Αντ’ αυτού μετράμε:
Α. Έρευνα τεχνοκρατών- εμπειρογνωμόνων, ορισμένη από την κυβέρνηση, που θα διερευνήσει τα αίτια της τραγωδίας.
Β. Εισαγγελική έρευνα που θα κάνει το ίδιο και παράλληλα θα αναζητήσει και ποινικές ευθύνες.
Γ. Εισαγγελική έρευνα για τις αναρρωτικές άδειες, τις ιατρικές βεβαιώσεις, την εγκατάλειψη της θέσης από το Σταθμαρχείο Λάρισας κλπ.
Δ. Εισαγγελική έρευνα, για «ρεμούλες» και μίζες στις κατά καιρούς συμβάσεις έργων του ΟΣΕ σε βάθος 15ετίας.
Ε. Συνεδρίαση (ή συνεδριάσεις) της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου. ΣΤ Συνεδρίαση (ή συνεδριάσεις) Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας (έρευνα σε βάθος 16ετίας ζητάει το ΚΚΕ)!

Ένα είναι σίγουρο: Ουκ εν των πολλώ το ευ!