Από την έντυπη έκδοση
Των Αντώνη Τσιμπλάκη και Μιχάλη Χατζηκωνσταντίνου
Την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε τροποποιήσεις του κυρωτικού νόμου της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ στην COSCO προανήγγειλε ο υπουργός Ναυτιλίας, μετά την αυστηρή επιστολή που απέστειλε η κινεζική εταιρεία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Το αυστηρό ύφος της κινεζικής εταιρείας προκάλεσε μάλιστα συναγερμό στην κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να κληθεί εσπευσμένα στη Βουλή ο υπουργός Επικρατείας, υπεύθυνος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Αλέκος Φλαμπουράρης, ενώ την ίδια ώρα η Ν.Δ. κατήγγειλε την κυβέρνηση ότι εξαπάτησε τους αντισυμβαλλόμενούς της.
«Η επιστολή της COSCO θα ληφθεί υπ’ όψιν. Η κυβέρνηση θα το μελετήσει καλύτερα, θα δει ενστάσεις και αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις» είπε ο κ. Δρίτσας κατά την κατεπείγουσα συζήτηση του κυρωτικού νόμου, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά ότι σήμερα θα υπάρξουν νομοτεχνικές τροποποιήσεις προκειμένου να ικανοποιηθεί η κινεζική πλευρά. Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί στο υπουργείο είναι μάλιστα ότι ο κ. Δρίτσας επιχείρησε να ρίξει τους τόνους σημειώνοντας ότι δεν σκοπεύει να απαντήσει στην εταιρεία.
«Η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και θα δούμε πώς θα ρυθμίσουμε το θέμα» συμπλήρωσε. Απευθύνθηκε όμως και στην ίδια την πολιτική ηγεσία της Κίνας, διαβεβαιώνοντας ότι οι σχέσεις της κυβέρνησης με τη Λαϊκή Δημοκρατία είναι σταθερές και στρατηγικού χαρακτήρα. Διέψευσε, πάντως, τις πληροφορίες που ήθελαν το ταξίδι του πρωθυπουργού στην Κίνα να τίθεται εν αμφιβόλω. «Κατ’ αρχήν ψυχραιμία. Δεν μπορεί με μια επιστολή να αναστατώνεται το σύμπαν και να τίθενται σε αμφισβήτηση ζητήματα όπως το αν απειλείται το ταξίδι του πρωθυπουργού. Προς θεού» είπε.
Την ώρα μάλιστα που πλήθαιναν οι φήμες για αντιπαράθεση του υπουργείου με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), εμφανίστηκε εσπευσμένα στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης σε μια προσπάθεια πυροσβεστικού χαρακτήρα. Ο ίδιος ο κ. Δρίτσας προσπάθησε να διασκεδάσει τις ανησυχίες λέγοντας ότι «όλοι στην κυβέρνηση με όλα τα μέλη της υπηρετούμε τους στρατηγικούς σχεδιασμούς με απόλυτη συνέπεια». «Όλα τα άλλα είναι δημοσιογραφικά παραπολιτικού χαρακτήρα» σημείωσε.
Ο κ. Δρίτσας αν και επιβεβαίωσε ότι ο κυρωτικός νόμος έχει σημαντικές διαφορές από τη σύμβαση παραχώρησης, υπερασπίστηκε τους χειρισμούς του λέγοντας ότι λειτούργησε με βάση τη νομιμότητα. Υπογράμμισε, μάλιστα, ότι η σύμβαση των δύο μερών προέβλεπε ρητά ότι το Ελληνικό Δημόσιο «δεν παρέχει καμία διαβεβαίωση ότι σύνολο ή μέρος από το σχέδιο του κυρωτικού νόμου θα τεθεί τελικά σε ισχύ υπό την ακριβή μορφή που προβλέπεται στο παράρτημα» που επικαλείται η COSCO. «Δεν είναι κρυφό ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στον κυρωτικό νόμο και στο σχέδιο της σύμβασης. Αυτό έγινε στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας που έχει η κυβέρνηση» συμπλήρωσε.
Κριτική από τη Ν.Δ.
Την ίδια ώρα, όμως, η Ν.Δ. εξαπέλυε σκληρή επίθεση στην κυβέρνηση λέγοντας ότι επιχείρησε να εξαπατήσει την COSCO. Η εισηγήτρια της Ν.Δ. Όλγα Κεφαλογιάννη υπογράμμισε, μάλιστα, ότι η επιστολή της κινεζικής εταιρείες δικαίωσε τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία δεν υπερψήφισε το νομοσχέδιο.
Οι κινεζικές αιτιάσεις
Η Cosco κάνει λόγο και για πρόκληση μεγάλης βλάβης σε περίπτωση ψήφισης του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου.
Σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλει η Cosco, το υπουργείο:
1 Προχώρησε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ Α.Ε. να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν τον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
2 Διέγραψε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για τη χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλίδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξή της δεν θα άλλαζε απλώς το προσφερόμενο από την εταιρεία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς, καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
3 Αφαίρεσε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης), την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ Α.Ε. προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρείας.
4 Διέγραψε τη ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ Α.Ε. να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
5 Κατέστησε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.
6 Αφαίρεσε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών και ορίσατε μονομερώς τη συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.
7 Υποβάθμισε την ισχύ της Σύμβασης Παραχώρησης έναντι των παράγωγων των συμβάσεων, μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.