Skip to main content

«Έκρηξη» στα ναύλα των product tankers

«Φωτιά» έχουν πάρει τα ναύλα των πλοίων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, στον απόηχο της κρίσης στη Μέση Ανατολή, συμπαρασύροντας και τη διάθεση των ναυτιλιακών εταιρειών για deals στη δευτερογενή αγορά.

Σύμφωνα με ανάλυση που εκπόνησαν για λογαριασμό της «Ν» οι Ειρήνη Διαμαντάρα και Δημήτρης Ρουμελιώτης, στελέχη του τμήματος Έρευνας και Αποτιμήσεων του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, ο Baltic Clean Tanker Index, ο οποίος καταγράφει την πορεία των ναύλων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, έφτασε στις 22 Ιανουαρίου στις 1.139 μονάδες, στο υψηλότερο σημείο από τις 4 Απριλίου του 2023.

Σημειώνεται ότι τα δεξαμενόπλοια ακολουθούν πλέον κι αυτά σε μεγάλο βαθμό τον περίπλου της Αφρικής από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, συνθήκη που αυξάνει τα τονομίλια και μειώνει τη διαθεσιμότητα των spot φορτίων.

Μόλις χθες η «Ν» ανέφερε σε σχετική ανάλυση ότι με μία πρώτη εκτίμηση οι αναδρομολογήσεις θα οδηγήσουν σε ανάπτυξη 5,6% στη ζήτηση ανά τονομίλια για τα product tankers.

Σε όλες τις διαδρομές

Είναι ενδεικτικό ότι στη συντριπτική πλειονότητα των παγκόσμιων διαδρομών, τα εν λόγω πλοία αποκομίζουν έσοδα που είχαν να δουν αρκετούς μήνες.

Όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, στη διαδρομή Κόλπου Μέσης Ανατολής – Ιαπωνίας, ένα LR1 tanker (χωρητικότητας 75.000 dwt) αποκόμιζε στις 22 Ιανουαρίου 66.440 δολάρια ημερησίως, το υψηλότερο ποσό από τον Ιανουάριο του 2023. Στις 4 του τρέχοντος μήνα, τα ημερήσια ναύλα ανέρχονταν σε 34.543 δολάρια και στις 4 Δεκεμβρίου 2023 στα 16.771 δολάρια.

Αντίστοιχα, τα ημερήσια ναύλα για ένα MR1 tanker (χωρητικότητας 37.000 dwt) σε ρότα από το Ρότερνταμ έως τη Νέα Υόρκη έφταναν τα 37.250 δολάρια ημερησίως στις 22 Ιανουαρίου, στην καλύτερη επίδοση από τις αρχές Απριλίου 2023. Τα ναύλα έχουν αυξηθεί σημαντικά από τα 7.501 δολάρια ημερησίως στις 4 Ιανουαρίου και τα 23.652 δολάρια την ημέρα στις 4 Δεκεμβρίου.

Περνώντας στα LR2 tankers, ένα βαπόρι λαμβάνει 76.884 δολάρια ημερησίως σε διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς τη Βρετανία, το υψηλότερο ποσό από τα τέλη Δεκεμβρίου του 2022. Πριν από περίπου έναν μήνα (4/1), τα αντίστοιχα ναύλα διαμορφώνονταν στα 54.511 δολάρια την ημέρα και λίγο πριν από το τέλος του 2023 (4/12) στα 20.988 δολάρια ημερησίως.

Ένα MR2 tanker, από την άλλη, σε διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Ιαπωνία έχει ναύλα της τάξης των 52.719 δολαρίων ημερησίως. Αυτά τα νούμερα είχε να τα δει η εν λόγω ρότα από τα μέσα Ιανουαρίου 2023. Στις 4 του τρέχοντος μήνα, τα εν λόγω πλοία αποκόμιζαν 29.460 δολάρια την ημέρα και ένα μήνα πριν 13.417 δολάρια ημερησίως.

Η ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers φανερώνει πως την ανιούσα έχουν πάρει τον τελευταίο μήνα τα ναύλα στα MR1 tankers στη διαδρομή Αλγερίας – Μεσογείου (ευρωπαϊκά λιμάνια), ενώ ίδιου τύπου βαπόρια λαμβάνουν σημαντικά υψηλότερα ποσά, εν συγκρίσει με τους τελευταίους μήνες, σε ταξίδια Σιγκαπούρης – Ανατολικής Ακτής Αυστραλίας, Νότιας Κορέας – Δυτικής Ακτής Βόρειου Ειρηνικού, Νότιας Κορέας – Σιγκαπούρης, Δυτικής Ακτής Ινδίας – Ιαπωνίας, Κόλπου Μέσης Ανατολής – Ανατολικής Αφρικής, Βόρειας Ευρώπης – Δυτικής Αφρικής.

Αγοραστικό ενδιαφέρον

Ναυλομεσίτες λένε στη «Ν» πως αυτό το «άλμα» στα ναύλα ανοίγει… την όρεξη των πλοιοκτητών για deals σε second hand τονάζ, το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί άμεσα στην «καυτή» αγορά.

Το τελευταίο report της Xclusiv Shipbrokers καταγράφει συνολικά επτά deals αγοραπωλησιών product tankers την τελευταία εβδομάδα.

Δραστήριοι είναι φυσικά και οι Έλληνες πλοιοκτήτες, τόσο ως αγοραστές, όσο κυρίως και ως πωλητές, λαμβάνοντας εξαιρετικά τιμήματα ακόμη και για παλαιότερης γενιάς τονάζ.

«Το ενδιαφέρον για τα product tankers είναι ισχυρό εδώ και πολύ καιρό, με σταθερά αιτήματα για τονάζ και υψηλές τιμές για οποιοδήποτε βαπόρι προσφέρεται προς πώληση» επισημαίνουν ναυλομεσιτικές πηγές.

Σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers, οι αξίες των aframaxes όλων των ηλικιών σημειώνουν το φετινό Ιανουάριο άνοδο από 8% έως 16% σε ετήσια βάση, ενώ αυτές των MR2 tankers έχουν διογκωθεί από 7% έως 19% κατά το εξεταζόμενο διάστημα.