Skip to main content

Όλο και περισσότερα πλοία αποφεύγουν το Σουέζ

Σύμφωνα με στοιχεία του οίκου Vortexa, περίπου 67 LNG carriers διανύουν τη Διώρυγα ανά μήνα

Τουλάχιστον οκτώ LNG carriers, μεταξύ των οποίων και ελληνόκτητα, έχουν εκτρέψει πορεία τις τελευταίες ημέρες για να αποφύγουν το Στενό του Μπαμπ αλ Μάντεμπ, στον απόηχο των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία.

Αυτό μεταφέρει στη «Ν» ο αναλυτής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, Alex Froley.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει, η δανέζικη εταιρεία Celsius Shipping έστειλε το Celsius Copenhagen, το οποίο μόλις είχε έρθει νότια μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, πίσω βόρεια μέσω του Καναλιού για να αποφύγει το Στενό Μπαμπ αλ Μάντεμπ. Παράλληλα, τα Celsius Geneva και Celsius Charlotte έχουν εκτρέψει νότια μακριά από το Σουέζ για να ταξιδέψουν από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Τα ελληνικά πλοία

Ο αναλυτής αναφέρει, επίσης, ότι το Cool Runner, το οποίο ανήκει στη Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου και είναι ναυλωμένο στον πετρελαϊκό κολοσσό BP άλλαξε πορεία για να αποφύγει το Σουέζ και μετέφερε το φορτίο στην Ελλάδα.

Παράλληλα, o Froley σημειώνει ότι το Hellas Diana, της Latsco LNG Marine Management, συμφερόντων Πάρι Κασιδόκωστα – Λάτση, άλλαξε πορεία, κινούμενο προς το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Και άλλα LNG carriers, συμπεριλαμβανομένων των Vivit Americas LNG (συμφερόντων της TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου), Prism Courage και Hyundai Peacepia κατευθύνονται πλέον νότια γύρω από την Αφρική, παρότι αρχικά είχαν δώσει σήμα για διέλευση από το Σουέζ.

Με βάση στοιχεία της S&P Global, περίπου το 8% των παγκόσμιων φορτίων LNG διέσχισαν τη Διώρυγα του Σουέζ το 2023.

Σε πρώτο πλάνο το Κατάρ

«Υπάρχουν ακόμη κάποια πλοία που πλέουν μέσω του Στενού Μπαμπ αλ Μάντεμπ και του Σουέζ, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που συνδέονται με το Κατάρ και άλλες εταιρείες» τονίζει ο αναλυτής της ICIS. «Τα φορτία του Κατάρ είναι τα σημαντικότερα για την ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου. Εάν έπρεπε να πλεύσουν γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, θα διένυαν αρκετά μεγαλύτερες αποστάσεις, αλλά δεν το έχουν κάνει μέχρι τώρα» συμπληρώνει ο Froley.

Σύμφωνα με στοιχεία του οίκου Vortexa, περίπου 67 LNG carriers διανύουν τη Διώρυγα ανά μήνα (νότια και βόρεια από το 2020).

Περίπου το 53% αυτών των διελεύσεων συνδέεται με την QatarEnergy LNG και μόλις το 22% αυτών προέρχεται ή έχει ως προορισμό τον Κόλπο των ΗΠΑ. Το τμήμα LNG της ναυλομεσιτικής SSY επισημαίνει ότι εάν κλιμακωθεί η κατάσταση ο αριθμός των ημερών ταξιδιού από το Κατάρ προς τη Βορειοδυτική Ευρώπη θα διπλασιαζόταν, από τις 14-16 ημέρες μέσω του Σουέζ σε 26-28 ημέρες μέσω του Ακρωτηρίου Καλής Ελπίδας, με ταχύτητες 17 κόμβων.

Βέβαια, επικαλούμενο πηγές της βιομηχανίας, προσθέτει πως δεδομένων των σχέσεων του Κατάρ με τις γειτονικές χώρες, είναι μάλλον απίθανο η QatarEnergy LNG να αναδρομολογήσει τα πλοία της.

Προμήθειες και ναύλα

Ο Froley αναφέρει, πάντως, ότι οι Ευρωπαίοι traders φυσικού αερίου δεν φαίνονται ανήσυχοι. «Ο χειμώνας είναι ήπιος μέχρι σήμερα και τα επίπεδα αποθήκευσης πολύ υψηλά για την εποχή, ενώ οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου υποχωρούν εσχάτως στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί την τελευταία διετία» προσθέτει.

Όσο για τα αμερικανικά φορτία LNG που έχουν προορισμό ανατολικά στην Ασία, ο Froley υπογραμμίζει ότι δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην πλεύση μέσω της Μεσογείου και του Σουέζ και σε αυτήν γύρω από την Αφρική. «Προστίθενται μία ή δύο ημέρες για να πας νότια, επομένως δεν είναι μεγάλος ο αντίκτυπος» αναφέρει.

Σε επίπεδο ναύλων, ο αναλυτής σημειώνει ότι δεν έχουν εντοπιστεί ακόμη ανοδικές κινήσεις στη spot αγορά, «πιθανότατα γιατί η αγορά φυσικού αερίου είναι άνετη και τα επίπεδα αποθήκευσης υψηλά».

«Επί του παρόντος περιμένουμε ότι η κατάσταση στο Σουέζ θα στηρίξει τα ναύλα στη spot αγορά στο δεύτερο μισό του Ιανουαρίου και το πρώτο μισό του Φεβρουαρίου» τονίζει η SSY LNG, συμπληρώνοντας πάντως ότι αυτή η «σφιχτή» αγορά θα είναι βραχύβια.

Ανεξέλεγκτα τα ασφάλιστρα

Οι περισσότερες  μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς containers αποφεύγουν την επίμαχη περιοχή, ενώ εκτροπές βλέπουμε πλέον και στα tankers, αλλά και τα βαπόρια μεταφοράς LNG, όπως αναφέρεται παραπάνω.

Όσοι συνεχίζουν πάντως να ταξιδεύουν από εκεί βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα υπέρογκο ασφαλιστικό κόστος. Όπως λέει στη «Ν» η Μαρία Μαυρουδή, ιδρυτικός εταίρος της Searock Marine Insurance Brokers, τα ασφάλιστρα κάλυψης κινδύνου πολέμου (war risk premiums) έχουν αυξηθεί στο 0,5%-0,8% της αξίας του πλοίου από περίπου 0,0075% έναν χρόνο πριν.

Όπως λέει η ίδια, αν ένα πλοίο έχει ασφαλιζόμενη αξία 10 εκατ. δολάρια, το ασφαλιστικό κόστος για τη διέλευση της περιοχής, το οποίο ήταν 750 δολάρια, τώρα μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 40.000 δολάρια, εάν αφαιρεθούν οι σχετικές εκπτώσεις που δίνονται από τους ασφαλιστές στους πλοιοκτήτες. Μάλιστα, η κυρία Μαυρουδή σημειώνει ότι μετά από σχετική οδηγία της βρετανικής επιτροπής εκτιμήσεως των κινδύνων πολέμου (Joint War Committee), η οποία ορίζει τις θαλάσσιες περιοχές υψηλού κινδύνου, η Ερυθρά Θάλασσα συγκαταλέγεται ανάμεσα σε αυτές, με αναβαθμισμένη σημασία.