Skip to main content

Δρ. Νίκος Τσάκος: 2 δισ. δολ. για έναν 100% πράσινο στόλο

Η εταιρεία ΤΕΝ τα τελευταία χρόνια έχει σε εξέλιξη ένα διαρκές πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της, ενώ έχει υπερδιπλασιάσει το μέρισμα προς τους μετόχους

Επενδύσεις ύψους 2 δισ. δολαρίων περιλαμβάνει ο σχεδιασμός της Tsakos Energy Navigation, προκειμένου να υλοποιήσει την δέσμευσή της για έναν 100% πράσινο στόλο μέχρι το 2030.

Όπως αποκάλυψε ο δρ Νίκος Τσάκος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation, μιλώντας στο δίκτυο Schwab και στη Νικόλ Πεταλίδη, η ΤΕΝ, η οποία έχει κλείσει 30 χρόνια στις διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές (NYSE – Όσλο), έχει προχωρήσει ήδη σε επενδύσεις ύψους 1 δισ. δολαρίων, ενώ θα ακολουθήσουν ανάλογες επενδύσεις τα επόμενα δύο χρόνια.

Εντυπωσιακή άνοδος για τη μετοχή

Την ίδια στιγμή η αξία της μετοχής της ΤΕΝ ανεβαίνει κατακόρυφα. Σύμφωνα με την έρευνα της «Ν» για τις εισηγμένες στην Αμερική ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, η οποία παρουσιάστηκε ανήμερα του ναυτιλιακού συνεδρίου της «Ν», η μετοχή της ΤΕΝ έχει κερδίσει 50% από τις αρχές του 2024. Όπως τόνισε κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του ο κ. Τσάκος, η εταιρεία έχει διπλασιάσει το μέρισμά της. Μάλιστα, πρόκειται για μια εταιρεία η οποία αποδίδει συνεχώς μέρισμα στους μετόχους. «Εδώ και 30 χρόνια, δηλαδή από τότε που ιδρύθηκε η εταιρεία, δίνουμε ανελλιπώς μέρισμα στους μετόχους μας. Έχει διπλασιαστεί και στοχεύουμε σε ακόμη μεγαλύτερο. Το μέρισμα για το α’ εξάμηνο θα δοθεί στις 4 Ιουλίου, ενώ θα δώσουμε μέρισμα και πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων για τις χριστουγεννιάτικες αγορές», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά την αγορά, ο δρ Νίκος Τσάκος δήλωσε ότι είναι αισιόδοξος για τη ναυλαγορά, ιδιαίτερα για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, αναδεικνύοντας μεταξύ άλλων το χαμηλό orderbook. «Οι παραγγελίες που έχουν δοθεί για δεξαμενόπλοια αντιστοιχούν στο 7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων. Είναι το χαμηλότερο ποσοστό που έχω δει στα 30 χρόνια που βρίσκομαι στη ναυτιλία».

Η εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει σε εξέλιξη ένα διαρκές πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της. Επενδύει σε νέες παραγγελίες, όντας μια από τις πρωτοπόρες εταιρείες, οι οποίες επένδυσαν σε μηχανές duel fuel με LNG. Τα δεξαμενόπλοια αυτά ύψωσαν δε την ελληνική σημαία.

Επενδύει επίσης σε eco σύγχρονα πλοία από τη δευτερογενή αγορά, ακόμα και με LNG fuel, ενώ πουλάει με υψηλή κερδοφορία τα παλαιότερα πλοία του στόλου της. Ο κ. Τσάκος πριν από περίπου δύο χρόνια είχε ανακοινώνει τα σχέδια της εταιρείας για έναν πράσινο στόλο μέχρι το 2030. Στη διάρκεια της συνέντευξης ανέλυσε και τα ποσά. Η ΤΕΝ έχει επενδύσει ήδη 1 δισ. δολάρια σε νέες ναυπηγήσεις, ενώ θα ακολουθήσει ένα ανάλογο ποσό τα επόμενα χρόνια προκειμένου να πετύχει τον στόχο της. Όσον αφορά τον ανταγωνισμό, η ΤΕΝ στηρίζεται στον διαφοροποιημένο στόλο της.

Ο δρ Τσάκος σημείωσε ότι υπάρχουν 12 εταιρείες που έχουν ανάλογα της ΤΕΝ μεγέθη. Ωστόσο, η ΤΕΝ διαθέτει το πλεονέκτημα του διαφοροποιημένου στόλου, αλλά και πλοία μεταφοράς LNG.

Οι γεωπολιτικές προκλήσεις

Για τις εξελίξεις σε γεωπολιτικό επίπεδο, στάθηκε στη Διώρυγα του Σουέζ. Από εκεί διερχόταν με δεξαμενόπλοια το 60% των θαλάσσιων μεταφορών πετρελαίου.

Από την κρίση στη Μέση Ανατολή έχουν μετρηθεί 17 επιθέσεις σε πλοία, αναγκάζοντας τις ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν ρότα και να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, προτιμώντας να πλέουν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η παράκαμψη αυτή προσθέτει τονομίλια, με αποτέλεσμα ο χρόνος ταξιδιού να μεγαλώνει, κάτι που επιβαρύνει όμως και το λειτουργικό κόστος κατά 70%. Όσον αφορά το κόστος του πετρελαίου σήμερα, και το κατά πόσο επηρεάζεται η παγκόσμια οικονομία, ο κ. Τσάκος σημειώνει ότι η ΤΕΝ έχει ξεπεράσει με επιτυχία όλες τις μεγάλες κρίσεις τις τελευταίες δύο δεκαετίες, και τονίζει: «Οποιαδήποτε τιμή είναι κάτω από τα 100 δολάρια το βαρέλι είναι αποδοτική για την παγκόσμια αγορά».

Κέρδη – ρεκόρ

Η TEN η οποία έκλεισε 30 χρόνια επιτυχούς παρουσίας στις χρηματιστηριακές αγορές, γιόρτασε τα 30 χρόνια της με κέρδη ρεκόρ, ύψους 327 εκατ. δολαρίων. Τα έσοδά της διαμορφώθηκαν σε 890 εκατ. δολάρια, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA για το έτος έφτασε τα 490 εκατ. δολάρια, 95 εκατ. δολάρια υψηλότερα από το 2022, σημειώνοντας αύξηση 24%. Ο μέσος ναύλος ανά πλοίο ανά ημέρα για το 2023 ανήλθε σε 36.822 δολάρια, 21% υψηλότερα από το επίπεδο του 2022, ενώ οι καθαρές ημέρες λειτουργίας του στόλου σκαρφάλωσαν στο 96,3% το 2023 από 94,7% το προηγούμενο έτος