Skip to main content

Στην τελική ευθεία η μάχη για την HSW

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
 [email protected]

Στην τελική ευθεία περνά η υπόθεση «ελέγχου» της Hellenic Seaways, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες σήμερα ή και αύριο αναμένεται να ολοκληρωθούν συμφωνίες με μικρομετόχους που θα μεταβάλουν δραματικά τον μετοχικό συσχετισμό εντός της εταιρείας.

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, οι Μινωικές Γραμμές, θυγατρική του ιταλικού ομίλου Grimaldi, μετά την εξαγορά από εταιρείες του Ομίλου Interamerican, συνολικού αριθμού 3.037.000 μετοχών της HSW, που αντιστοιχούν στο 3,91% του μετοχικού κεφαλαίου της, αντί 4.555.500 ευρώ, ανέβασαν το ποσοστό τους στο 37,26%, καθώς σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του 2014 το διοικητικό συμβούλιο των Μινωικών Γραμμών κατείχε ήδη το 33,35%.

Μεγαλύτερος μέτοχος εξακολουθεί ωστόσο να παραμένει η Τράπεζα Πειραιώς, με ποσοστό 39,61%. Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι μέτοχος της Hellenic Seaways παραμένει ακόμη η Sea Star Capital, η οποία στις 30 Ιουνίου 2015 εμφανίζεται να κατέχει 700.000 μετοχές της Hellenic Seaways, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το 0,901% του μετοχικού κεφαλαίου της HSW, oι οποίες όμως είναι ενεχυριασμένες στην Τράπεζα Πειραιώς για κάλυψη τραπεζικών διευκολύνσεων. Συνεπώς η Τράπεζα Πειραιώς ελέγχει ουσιαστικά το 40,511% της HSW.

Επίσης, απροσδιόριστο ακόμη ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου κατέχει ομάδα στελεχών της εταιρείας και άλλων φιλικών προς αυτά προσώπων που δεν επιθυμούν να πάρει τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας η Minoan Lines και συνακόλουθα ο ιταλικός όμιλος Grimaldi. Το ποσοστό μετοχών αλλά και οι εξουσιοδοτήσεις που ελέγχουν τα εν λόγω στελέχη θεωρούν ότι μπορεί να αυξηθεί σημαντικά τις επόμενες δύο με τρεις ημέρες, εάν ευοδωθούν με επιτυχία κάποιες συζητήσεις με μικρομετόχους της HSW. Σε αυτήν την περίπτωση, το συνολικό ποσοστό που κατέχουν η εν λόγω ομάδα και η Τράπεζα Πειραιώς, για την οποία τα στελέχη της HSW θεωρούν ότι ανήκουν στο «ίδιο μέτωπο», θα ξεπεράσει το 50% και όπως υποστηρίζεται θα παραμείνει σε ελληνικά χέρια η ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Επισημαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα γίνονται προσπάθειες και από τις δύο πλευρές για την προσέλκυση μικρομετόχων με αποτέλεσμα το τίμημα που καταβάλλεται να έχει ανέβει πάνω από το 1,5 ευρώ, ποσό που «όρισε» σαν βάση εκκίνησης αυτού του ιδιότυπου πλειστηριασμού η πράξη αγοράς από τις Μινωικές Γραμμές των μετοχών της HSW που κατείχε η Interamerican. Οι Μινωικές Γραμμές με επιστολή τους προς τους μικρομετόχους της HSW επισημαίνει ότι θα είναι στη διάθεσή τους μέχρι τις 4 Μαρτίου, προκειμένου να αγοράσει τις μετοχές τους. Ταυτόχρονα τους υπενθυμίζει ότι δεν έχουν πάρει μέρισμα από την HSW από το 2010 και δεν πρόκειται να πάρουν τα επόμενα χρόνια «εξαιτίας των ανειλημμένων υποχρεώσεών της, καθώς και των συσσωρευμένων ζημιών των τελευταίων χρόνων, οι οποίες ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ».

Το κρίσιμο θέμα βέβαια είναι τι θα σημάνει ο έλεγχος της εταιρείας και συνεπώς και το management από τη μία ή την άλλη πλευρά για την ελληνική ακτοπλοΐα στο σύνολό της. Ιδιαίτερα απασχολεί το ερώτημα αυτό την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία εκτός του ότι ελέγχει μεγάλο ποσοστό της Hellenic Seaways, ελέγχει επίσης ένα σημαντικό μετοχικό ποσοστό της ΑΝΕΚ (24,1778%) και έχει σημαντική δανειακή έκθεση στο σύνολο του ακτοπλοϊκού κλάδου. Συνεπώς, οι όποιες αποφάσεις ληφθούν από την Τράπεζα θα έχουν συνυπολογίσει τις όποιες επιπτώσεις αυτών στην αξία της συμμετοχής της στην ΑΝΕΚ και στη δυνατότητα εξυπηρέτησης των δανειακών συμβάσεων των υπόλοιπων εταιρειών του κλάδου.

Τις εξελίξεις στην Hellenic Seaways παρακολουθούν από κοντά όλες οι υπόλοιπες ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς η όποια μετοχική αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγή στρατηγικής από την πλευρά της HSW. Αλλωστε η περαιτέρω ενδυνάμωση του ιταλικού ομίλου στην ελληνική εσωτερική ακτοπλοϊκή αγορά θα έχει επιπτώσεις και στην αγορά της Αδριατικής, όπου ανταγωνίζεται με την κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Attica.

Σε ρότα ανάπτυξης η εταιρεία

Η διοίκηση της HSW υποστηρίζει ότι έχει επιτύχει πωλήσεις 130 εκατ. ευρώ, λειτουργικά κέρδη 25 εκατ., σε συνέχεια της λειτουργικής κερδοφορίας των τριών τελευταίων χρόνων, επιστροφή στην κερδοφορία ύστερα από 6 χρόνια και 25% αύξηση των εισιτηρίων στα 3.500.000. Εχει αναδιαρθρώσει τα δάνεια και εξασφαλίζει μακρύτερη περίοδο αποπληρωμής, ενώ αγόρασε ένα πλοίο και ανακατασκεύασε ριζικά δύο ακόμη. Ανέπτυξε νέα δρομολόγια που συνδέουν Ηράκλειο, Κυκλάδες, Β. Αιγαίο, Θεσσαλονίκη, ενώ συζητά για δρομολόγια μεταξύ Σμύρνης – Θεσσαλονίκης και Β. Αιγαίου.