Skip to main content

Γιατί το φτηνό ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα είναι κινέζικο

ECONOMIC DAILY

Το μέλλον θα δείξει βέβαια σε ποιο βαθμό τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα κυριαρχήσουν στη Γηραιά Ηπειρο.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προειδοποίησε σήμερα ότι η ΕΕ θα αναλάβει δράση, ενάντια στα φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα. «Οι παγκόσμιες αγορές έχουν πλέον πλημμυρίσει από φθηνότερα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα», δήλωσε ο επικεφαλής της Κομισιόν, μιλώντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την «Κατάσταση της Ένωσης».

Για πολύ καιρό, η προσοχή των ευρωπαίων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν στραμμένη στην αμερικανική Tesla. Ο φόβος ήταν ότι η καταιγιστική επιτυχία της εταιρίας του Έλον Μασκ στα ηλεκτρικά οχήματα θα έθετε σε κίνδυνο το μέλλον της Volkswagen, της  BMW, της Renault και των άλλων κολοσσών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Όλα τα βλέμματα όμως σήμερα είναι στραμμένα στο Πεκίνο. Ούτε λίγο ούτε πολύ, η Κίνα απειλεί το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Γηραιά Ήπειρο και την ικανότητά της να ορίζει πρότυπα σε αυτόν τον τομέα. Χωρίς φυσικά να υπολογίζονται οι περίπου 2,5 εκατομμύρια θέσεις εργασίας που εξαρτώνται άμεσα από αυτόν τον κλάδο.

Το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ αναμένεται να αυξάνεται κάθε χρόνο, για να φτάσει κοντά στο 100% το 2035-την ημερομηνία που έχει θέσει η Κομισιόν για την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων για νέες ταξινομήσεις. Οι Κινέζοι κατασκευαστές θα μπορούσαν κάλλιστα να κερδίσουν το στοίχημα, καθώς η προσφορά τους φαίνεται πολύ ανταγωνιστική.»

Για πρώτη φορά το 2022, η Κίνα εξήγαγε περισσότερα αυτοκίνητα από όσα εισήγαγε. Ο ασιατικός γίγαντας δεν είναι πλέον το Ελντοράντο  για τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, πρωτίστως τους Γερμανούς, που μέχρι τώρα εκμεταλλεύονταν την εμφάνιση μιας νέας τάξης πλουσίων, στην Κίνα. Η κατάσταση ανατράπηκε: η Κίνα επιβεβαιώνεται τώρα ως μια βιομηχανική δύναμη στον κλάδο των αυτοκινήτων, που απειλεί τους Ευρωπαίους ακόμη και στο ίδιο το «γήπεδό» τους.

Πολύ φθηνότερα

Σήμερα, κατά μέσο όρο, απαιτούνται περίπου 55.000 ευρώ για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος, ευρωπαϊκής μάρκας. Μόνο λίγα μοντέλα πέφτουν κάτω από το όριο των 30.000 και κανένα δεν είναι κάτω από 20.000 ευρώ. Αντίθετα, το ένα τρίτο των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποτελείται από μοντέλα που κοστίζουν λιγότερο από 20.000 ευρώ και ακόμη λιγότερο, από 15.000 ευρώ ,για ορισμένα.

Την ίδια ώρα, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές ηλεκτρικών oχημάτων, αντί να μειώσουν τις τιμές τους, τις αυξάνουν! Μελέτη του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου ETUI δείχνει ότι από  το 2001 ως το 2020, η αύξηση της τιμής των αυτοκινήτων από Ευρωπαίους κατασκευαστές έφτασε το 52%, ενώ ο μέσος πληθωρισμός την ίδια περίοδο ήταν μόνο 38%.

Η κινεζική BYD εμπορεύεται ένα αυτοκίνητο στην Κίνα αντί 10.000 ευρώ, με αυτονομία από 300 έως 400 χιλιόμετρα. Αυτά τα μοντέλα δεν έχουν περάσει ακόμη τα ευρωπαϊκά σύνορα. Ωστόσο, η BYD δεν είναι μια μικρή start-up, αλλά ένας πραγματικός βιομηχανικός γίγαντας. Είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, ακριβώς πίσω από την Tesla, εκτός από το ότι είναι ένας από τους παγκόσμιους ηγέτες στην κατασκευή μπαταριών.

Οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες Wuiling, Geekly και MG αντίστοιχα καταλαμβάνουν την τρίτη, την πέμπτη και την όγδοη θέση, μεταξύ των μεγαλύτερων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο το 2022. Η Κίνα παράγει επίσης πάνω από το 50% των μπαταριών αυτοκινήτων, σε όλον τον κόσμο.

Η ελκυστική τιμή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από κινεζικές μάρκες ενισχύει τις πωλήσεις τους στη Γηραιά Ήπειρο, σε σημείο να απειλεί τους ευρωπαίους κατασκευαστές .

« Η ΕΕ θέλει επίσης να μειωθούν οι εκπομπές CO 2 ανά χιλιόμετρο από τα νέα θερμικά αυτοκίνητα και για τον λόγο αυτόν πρέπει  να μειωθεί το βάρος και η ισχύς των οχημάτων », υπογραμμίζει ο οικονομολόγος Τομάσο Πάρντι. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες κατασκευάζουν επίσης όλο και πιο βαριά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που απαιτούν μια πιο ισχυρή, πιο ενεργοβόρα μπαταρία που καταναλώνει πολύ περισσότερες πρώτες ύλες. Δηλαδή, το ακριβώς αντίθετο από αυτό που πρέπει να γίνει για να μειωθεί το οικολογικό αποτύπωμα του αυτοκινήτου. Πέρα από αυτό, «κάθε φορά που αυξάνουμε  το βάρος ενός οχήματος κατά 100 κιλά, η τιμή του αυξάνεται κατά 3.000  ευρώ »,λέει ο Ορελιάν Μπιγκό, ειδικός στην ενεργειακή μετάβαση των μεταφορών.

Δύο βαθιές αλλαγές

Το εμπορικό ισοζύγιο στον τομέα των αυτοκινήτων, δείχνει επίσης  δύο βαθιές αλλαγές: Πρώτον, το μερίδιο των ξένων κατασκευαστών αυτοκινήτων στην κινεζική αγορά, στην οποία κυριαρχούσαν εδώ και χρόνια, μειώθηκε από το 60% το 2019, στο 40%, το 2022.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακτήσει τον έλεγχο και οι εθνικές μάρκες έχουν κατακτήσει το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας αγοράς τους. Αυτό είναι πολύ σαφές για τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία ήδη αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 20% των νέων ταξινομήσεων στην Κίνα. Ένα τμήμα αγοράς στο οποίο οι εθνικές εταιρείες ελέγχουν περισσότερα από τα τρία τέταρτα των πωλήσεων.

Δεύτερον, η Κίνα δεν εξήγαγε ποτέ τόσα πολλά αυτοκίνητα. Ενώ στη δεκαετία του 2010 , εξήγαγε μόνο μερικές εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα από τα κινεζικά εργοστάσια στο εξωτερικό, ο αριθμός τους έφτασε τα 2,5 εκατομμύρια το 2022.

Η Κίνα είναι πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο, πίσω από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που είναι στην πρώτη θέση, και την Ιαπωνία, που είναι δεύτερη.«Το φτηνό κινεζικό όχημα θα μπορούσε εύκολα να διεισδύσει στην Ευρώπη, επειδή η αγορά των μικρών ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμελείται εντελώς από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές », λέει ο Σαμουέλ Κλεμπανέ , καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Paris Nord.

Κινεζικά εργοστάσια στην Ευρώπη

Η κινεζική BYD έχει ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή της να ανοίξει εργοστάσια στην Ευρώπη. Αρκετές χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Γερμανία συναγωνίζονται για να φιλοξενήσουν αυτή τη μεγάλη βιομηχανική επένδυση.

Οι κινεζικές μάρκες εξακολουθούν να καταλαμβάνουν μια οριακή θέση στη Γηραιά Ήπειρο, αλλά οι σημερινές τάσεις δείχνουν ισχυρή άνοδο. Η κινεζική MG πούλησε  σχεδόν 17.000 αυτοκίνητα στη Γαλλία τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, κατακτώντας ένα μερίδιο αγοράς 1,5%.Αλλά οι πωλήσεις τους παρουσιάζουν αύξηση 220% σε διάστημα ενός έτους. Η αύξηση των πωλήσεων ήταν μεγαλύτερη από εκείνες της αμερικανικής Tesla ( 175%).

Το μέλλον θα δείξει βέβαια σε ποιο βαθμό τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα κυριαρχήσουν στη Γηραιά Ηπειρο. Κάτι που θα εξαρτηθεί όχι από απαγορευτικά μέτρα της Κομισιόν, αλλά αν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα διατηρήσουν ή θα τροποποιήσουν τη στρατηγική τους.