Skip to main content

Η απεξάρτηση από την Κίνα, θα ξεκινήσει από τους ίδιους τους Κινέζους

Οι εγχώριοι προμηθευτές θα μπορούσαν να προσφέρουν στους δυτικούς ομίλους μια ανώδυνη διέξοδο από το δίλημμα "μείνε ή φύγε".

Να μείνουν ή να φύγουν; Από τον «πονοκέφαλο» Κίνα, προσπαθούν να απαλλαγούν τα στελέχη των δυτικών επιχειρήσεων στην χώρα καθώς, αφενός δυσκολεύτηκαν να διαχειριστούν την πολιτική Covid- Zero, και αφετέρου τώρα, βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξανόμενους μισθούς και τους δασμούς των ΗΠΑ. Τα πράγματα θα περιπλακούν ακόμη περισσότερο  εάν η Λαϊκή Δημοκρατία εισβάλει στην Ταϊβάν.

Αλλά είναι δύσκολο να ξεριζώσεις αλυσίδες εφοδιασμού και να απορρίψεις την αγοραστική δύναμη 1,4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων.

Τα υφιστάμενα οικονομικά συμφέροντα, καθώς και η αναζωπύρωση της προσπάθειας του Πεκίνου να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, συνηγορούν από την άλλη  υπέρ της παραμονής στην χώρα. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, το πρώτο εξάμηνο του 2022 η Κίνα εξακολουθούσε να αντιπροσωπεύει το 16% των παγκόσμιων εισροών άμεσων ξένων επενδύσεων.

Τα καλά νέα…

Τα καλά νέα είναι ότι το δίλημμα δεν απαιτεί δραστικές ενέργειες από τα ανώτατα στελέχη των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Οι εγχώριοι προμηθευτές θα μπορούσαν να προσφέρουν στους δυτικούς ομίλους μια ανώδυνη διέξοδο από το δίλημμα “μένω ή φεύγω “, μεταφέροντας οι ίδιοι την έδρα τους

Οι δυτικές εταιρείες στο “βασίλειο” της Μέσης Ανατολής, βασίζονται κατά συντριπτική πλειοψηφία στον εφοδιασμό από στους Κινέζους εταίρους τους, γλυτώνοντας τα επιπλέον κόστη για την λειτουργία  δικών τους εργοστασίων ή από τις συναλλαγές με άλλες, ξένες εταιρείες.

Για παράδειγμα, υψηλόβαθμο στέλεχος της Tesla αποκάλυψε τον Αύγουστο ότι το εργοστάσιό της στη Σαγκάη προμηθεύεται εξοπλισμό κατά 95% από τοπικούς παραγωγούς.

Οι κινεζικές εταιρείες στους τομείς των κινητών τηλεφώνων, των υπολογιστών και των ηλεκτρικών οχημάτων επιδιώκουν όλο και περισσότερο να αναπαράγουν τις δραστηριότητές τους σε φθηνότερες και φιλικότερες αγορές. Από τη σκοπιά των δυτικών εταιρειών, είναι ένας απλός τρόπος να “μετεγκατασταθούν” χωρίς να ξαναχτίσουν μια αλυσίδα εφοδιασμού από το μηδέν.

Χωρίς δασμούς

Εκτός από χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας όπως το Βιετνάμ και χώρες της Ανατολικής Ευρώπης όπως η Ουγγαρία, ένας δημοφιλής προορισμός είναι το Μεξικό, όπου  εμπορική συνθήκη με τις Ηνωμένες Πολιτείες επιτρέπει εξαγωγές χωρίς δασμούς.

Από τον Σεπτέμβριο, τουλάχιστον 25 Κινέζοι κατασκευαστές που προμηθεύουν εξαρτήματα στην Tesla έχουν καταστρώσει σχέδια για επενδύσεις εκεί.

Το Πεκίνο ίσως αναγκαστεί να υποστηρίξει την τάση. Η προηγούμενη “ενσάρκωση” της πολιτικής “going out” της Κίνας, που ξεκίνησε στις αρχές του αιώνα για να ενθαρρύνει εταιρείες να επιχειρήσουν στο εξωτερικό, σταμάτησε απότομα όταν οι αξιωματούχοι άρχισαν να ανησυχούν για τη φυγή κεφαλαίων. Αυτός είναι πάντα ένας κίνδυνος.

Αλλά αν οι Κινέζοι προμηθευτές αρχίσουν τώρα να ενισχύουν επενδύσεις στο εξωτερικό για να κρατήσουν τους βασικούς πελάτες τους, η κυβέρνηση μπορεί να μην έχει άλλη επιλογή από το να δώσει την ευλογία της…

naftemporiki.gr