Η ναυλαγορά στη «σκιά» της οικονομικής επιβράδυνσης

Ο εμπορικός πόλεμος έχει πλήξει ιδιαίτερα τα πλοία ξηρού φορτίου και τα containerships
Δευτέρα, 28 Ιανουαρίου 2019 22:49
REUTERS/Edgar Su

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr

Σε κάθετη πτώση βρίσκεται τους τελευταίους έξι μήνες ο δείκτης Baltic Dry Index, ο οποίος έχει χάσει περίπου το 50% της αξίας του σε σχέση με τα δεδομένα του περασμένου καλοκαιριού. Ο συγκεκριμένος δείκτης μετρά τα έσοδα που έχουν από τα ναύλα τα πλοία που μεταφέρουν χύδην ξηρό φορτίο, όπως σιδηρομετάλλευμα ή άνθρακα, και τα οποία έχουν κατασκευαστική ή βιομηχανική κυρίως χρήση.

Η πτώση του BDI δείχνει, σύμφωνα με τους αναλυτές, ότι είμαστε αντιμέτωποι με μια νέα οικονομική επιβράδυνση, ενώ όπως επισημαίνεται από το Reuters την κατάσταση επηρεάζει και η «απόσταση» που χωρίζει ΗΠΑ και Κίνα στις συνομιλίες για να επέλθει ηρεμία μεταξύ των εμπορικών συναλλαγών των δύο χωρών. Χαρακτηριστική ήταν και η δήλωση του υπουργού Εμπορίου των ΗΠΑ Wilbur Ross ότι τους χωρίζουν «μίλια» από την επίλυση των διαφορών τους.

Εκτός όμως από τα πλοία ξηρού φορτίου, που έχουν χάσει περισσότερο από 25% της αξίας των επιπέδων των ναύλων από τις αρχές της χρονιάς, προβλήματα αντιμετωπίζουν και τα containerships. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και ο δείκτης Harpex, ο οποίος παρακολουθεί τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων, που μεταφέρουν κατά κύριο λόγο ολοκληρωμένα προϊόντα και μειώθηκε κατά 30% από τον Ιούνιο του 2018.

«Η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, η ανεπίλυτη εμπορική σύγκρουση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η διακοπή λειτουργίας της κυβέρνησης των ΗΠΑ και το δράμα του Brexit είναι όλες πηγές αβεβαιότητας που επηρεάζουν τις αγορές» δήλωσε ο Hussein Sayed, επικεφαλής στρατηγικής αγοράς στο χρηματιστήριο FXTM.

Στο δημοσίευμα τονίζεται επίσης ότι μια έρευνα που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη Πέμπτη για το ευρώ έδειξε ότι η ανάπτυξη των επιχειρήσεων έχει μειωθεί στις αρχές του 2019, λόγω των εμπορικών εντάσεων και των πολιτικών δυσκολιών. Αυτό μεταφράστηκε και σε μείωση των νεοεισερχόμενων στην εργασία, για πρώτη φορά σε διάστημα τεσσάρων ετών.

Η Ιαπωνία παρουσίασε παρόμοια αδύναμα δεδομένα κατασκευής στη δική της έρευνα αυτή για την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά και στην Κίνα η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων (NDRC) προειδοποίησε ότι η πίεση στην οικονομία θα έχει αντίκτυπο στην αγορά εργασίας της καθώς οι παραγγελίες εργοστασίων υποδηλώνουν πτώση της δραστηριότητας στους προσεχείς μήνες.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν βρεθεί σε καλύτερη κατάσταση από άλλες μεγάλες οικονομίες, αλλά ακόμη και εκεί οι δείκτες παραγωγής αντανακλούν την αδυναμία από τα τέλη του 2018, τονίζεται από το Reuters.

 Η Κίνα

Το παράδειγμα της Κίνας φέρνει στην ανάλυσή του ο Γιώργος Λαζαρίδης, επικεφαλής αναλύσεων της Allied Shipbroking. Η ανάπτυξη της Κίνας είναι στο 6,4% για το τελευταίο τρίμηνο του 2018, ενώ σε ετήσια βάση έφτασε το 6,6%. Ποσοστό που είναι το χαμηλότερο από τις αρχές της δεκαετίας του ‘90.

Σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη, το μόνο θετικό αυτή την περίοδο για την αγορά ξηρού φορτίου είναι το μέγεθος του εν ενεργεία στόλου. Η ανάπτυξή του είναι σε ισορροπία με την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη, ενώ και ο order book είναι σε πολύ καλά επίπεδα, γεγονός που αρκεί για να διατηρηθεί μια θετική προοπτική για την αγορά τους επόμενους μήνες.

 Η πορεία 

 Την τελευταία εβδομάδα η πορεία του δείκτη ήταν κάθετα πτωτική. Ξεκίνησε την προηγούμενη Δευτέρα, που έκλεισε στις 1.092 μονάδες με πτώση 20 μονάδων, και έκλεισε την Παρασκευή στις 905 μονάδες. Έχασε 207 μονάδες ή 18% της αξίας του. Τη μεγαλύτερη πτώση είχε ο capesize, που μετράει τους ναύλους για πλοία με μεταφορική ικανότητα άνω των 150.000 τόνων (307 μονάδες), ενώ καθοδικά κινήθηκαν και τα panamax αλλά και τα Hanysize.

Σημειώνεται ότι το ιστορικό της ρεκόρ η αγορά το κατέγραψε τον Μάιο του 2018, λίγο πριν ξεκινήσει η κάθετη πτώση ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, στις 11.793 μονάδες. Το χαμηλότερο όριο επιτεύχθηκε τον Φεβρουάριο του 2016 όταν είχε πιάσει 290 μονάδες.

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα