Skip to main content

Πώς ο άστατος καιρός και τα ακραία φαινόμενα δημιούργησαν μία νέα αγορά 25 δισ. δολαρίων

Έως τώρα μόνο τα catastrophe bonds ήταν γνωστά - Η αγορά των συνδεόμενων με τον καιρό παραγώγων αναπτύσσεται ωστόσο ταχύτατα

Έως και πρόσφατα η μητέρα του Μάρτι Μάλινοου, ιδρυτή και διευθύνοντος σύμβουλος της Parameter Climate, δυσκολευόταν να εξηγήσει τι δουλειά κάνει ο γιος της. Έλεγε πως είναι χρηματιστής, που ασχολείται με κάτι που έχει να κάνει με τον καιρό. Και ο ίδιος κάπως έτσι περιέγραφε εξάλλου τη δουλειά του, αφού γνώριζε πως οι περισσότεροι δεν έχουν ιδέα για εξειδικευμένα χρηματοοικονομικά προϊόντα, που εξαρτώνται από τη λιακάδα, τη βροχή και τους ανέμους.

Αυτό αρχίζει λίγο να αλλάζει, όπως επισημαίνεται σε ρεπορτάζ του Bloomberg. Καθώς η κλιματική κρίση έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και η αστάθεια στον καιρό είναι η νέα «σταθερά», προκαλώντας οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, η ζήτηση για παράγωγα συνδεόμενα με τις καιρικές συνθήκες έχει εκτιναχθεί στα ύψη.

Εκτίναξη της ζήτησης τον τελευταίο χρόνο

Ο μέσος όγκος συναλλαγών για τέτοια προϊόντα αυξήθηκε κατά περισσότερο από 260% μέσα στο 2023, σύμφωνα με στοιχεία του χρηματιστηριακού ομίλου CME Group. Σύμφωνα με υπολογισμούς της αγοράς ήδη τα συνδεόμενα με τον καιρό παράγωγα έχουν αξία 25 δισ. δολαρίων. Και η πρόβλεψη είναι ότι η αξία αυτή θα πολλαπλασιάζεται ταχύτατα τα επόμενα χρόνια.

«Υπάρχουν αρκετές προοπτικές για τον κλάδο μας αυτή τη στιγμή» λέει ο Μάλινοου στο Bloomberg. «Η αυξημένη ευαλωτότητα από την αστάθεια του καιρού, τα προβλήματα που προκαλεί στην εφοδιαστική αλυσίδα, ο αντίκτυπος στον πληθωρισμό, ακόμη και σε γεωπολιτικές εξελίξεις – όλα αυτά ενισχύουν τη ζήτηση».

Τα catastrophe bonds και άλλα παράγωγα θωράκισης έναντι κινδύνων

Τα πιο γνωστά προϊόντα, που συνδέονται με την καιρό, αυτή τη στιγμή είναι τα λεγόμενα catastrophe bonds, ομόλογα υψηλών αποδόσεων, που έχουν σχεδιαστεί για την άντληση χρημάτων από εταιρείες του ασφαλιστικού κλάδου σε περίπτωση φυσικής καταστροφής.

Ωστόσο υπάρχουν και παράγωγα που προσφέρουν προστασία από λιγότερο σοβαρές μετεωρολογικές απειλές. Για παράδειγμα ένα καιρικό παράγωγο μπορεί να προσφέρει αποζημίωση σε μία τουριστική επιχείρηση ή σε έναν αγρότη εάν η χρονιά αποδειχθεί υπερβολικά βροχερή με αποτέλεσμα να πλήττεται η δραστηριότητά τους.

Οι νέες ευκαιρίες

Οι περισσότερες μεγάλες και εισηγμένες ευρωπαϊκές εταιρείες καλούνται πλέον να αποκαλύπτουν τι θεωρούν κινδύνους και ευκαιρίες από περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Στις ΗΠΑ, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) παρουσίασε τον Μάρτιο ένα σχέδιο, που θα καθιστούσαν υποχρεωτική για τις εταιρείες τη δημοσίευση πληροφοριών που περιγράφουν τους κινδύνους που σχετίζονται με το κλίμα και μπορεί να επηρεάσουν την επιχείρησή τους, καθώς και τυχόν μέτρα μετριασμού που έχουν λάβει.

Οι πρωτοβουλίες αυτές σε ρυθμιστικό επίπεδο ουσιαστικά «σπρώχνουν» τις εταιρείες στο να να σκεφτούν τη θωράκισή τους με τέτοιου είδους χρηματοπιστωτικά προϊόντα αντιστάθμισης κινδύνων.