Το τρίτο χτύπημα ενός – γνωστού πλέον – πρώην μυστικού πράκτορα, η συμφωνία ενός φυλακισμένου χάκερ, η αντίδραση μιας μιγάδας στις φυλετικές διακρίσεις, το ένστικτο επιβίωσης των ανδρών, μια νέα αρχή μετά μουσικής, η απελπισμένη αναζήτηση γαμπρού και η Αγορά από την αρχαία Ελλάδα στο σήμερα συνθέτουν το κινηματογραφικό μενού αυτής της εβδομάδας.
«Η αρπαγή 3»
Πιο καταιγιστική από κάθε άλλη φορά και με συνεχείς ανατροπές, η τρίτη συνέχεια των ταινιών δράσης, σε σκηνοθεσία του Ολιβιέ Μεγκατόν, επιστρέφει με τις νέες περιπέτειες του πρώην μυστικού πράκτορα Μπράιν Μιλς, τον ρόλο του οποίου αναλαμβάνει και πάλι ο – υποψήφιος για Όσκαρ – Λίαμ Νίσον. Πλαισιωμένος από τον – βραβευμένο με Όσκαρ – Φόρεστ Γουίτακερ και τους Σαμ Σπρούελ, Ντάγκρει Σκοτ και Ντίλαν Μπρούνο, ο οργισμένος ήρωας, μετά τη στυγερή δολοφονία της γυναίκας του, κατηγορείται για ένα έγκλημα, που δεν έχει διαπράξει, και καταδιώκεται ανελέητα. Με τις μοναδικές του ικανότητες, προσπαθεί να εντοπίσει τους αληθινούς δολοφόνους, να αποδώσει δικαιοσύνη και να προστατεύσει την κόρη του.
«Blackhat»
Στην περιπέτεια κυβερνο – κατασκοπείας του Μάικλ Μαν, με τον Κρις Χέμσγουορθ, την – υποψήφια για Όσκαρ – Βαϊόλα Ντέιβις και τους Γουέι Τανγκ, Τζον Ορτίζ και Γουίλιαμ Μαπάδερ, ένας από τους καλύτερους χάκερ του κόσμου, ο οποίος βρίσκεται σε φυλακή υψίστης ασφαλείας για εγκλήματα στον κυβερνοχώρο, καλείται να συνεργαστεί με την αμερικανική κυβέρνηση, για να εξαρθρώσει ένα δίκτυο ηλεκτρονικού εγκλήματος, που απειλεί με όλεθρο όλο τον κόσμο.
Ο σκηνοθέτης εξηγεί για τα κίνητρα της ταινίας: «Ο σκοτεινός κόσμος της παρανομίας, της κατασκοπείας και της δημοσιογραφίας άρχισε να με ενδιαφέρει μετά τη δημιουργία, από Αμερικανούς και Ισραηλινούς, του κακόβουλου λογισμικού Stuxnet, που μπήκε σε ιρανικούς φυγοκεντρωτές σε μια πυρηνική εγκατάσταση στο Νατάνζ, καθώς απετέλεσε το πρώτο μυστικό όπλο. Και το χαρακτηρίζω μυστικό, γιατί τα αποτελέσματά του γνωστοποιήθηκαν 18 μήνες μετά το χτύπημα. Τότε, συνειδητοποίησα πόσο απίστευτα εκτεθειμένοι και ευάλωτοι είμαστε σε κυβερνο – επιθέσεις. Καθένας, που έχει ένα ικανό λογισμικό, μπορεί να χτυπήσει από τον καναπέ του και το αποτέλεσμα να λαμβάνει χώρα στον πραγματικό κόσμο και όχι στον ψηφιακό. Είναι ένα από τα λίγα τεχνολογικά επιτεύγματα, που έχουν τόσο ευρεία κοινωνική, πολιτισμική και πολιτική επίδραση στη ζωή μας. Άλλαξε το ποιοι είμαστε. Μάλιστα, πολλοί από τους καλύτερους blackhat χάκερς, μετά την αποφυλάκισή τους, προσελήφθησαν στον τομέα της κυβερνο – άμυνας».
«Belle»
Το βιογραφικό δράμα εποχής της Άμα Ασάντε, που βασίζεται στο ομώνυμο μπεστ σέλερ της Πόλα Μπερν, αποτυπώνει την αληθινή ιστορία της μιγάδας Ντάιντο Ελίζαμπεθ Μπελ και των διακρίσεων σε βάρος της, στην αριστοκρατική κοινωνία της Αγγλίας του 18ου αιώνα, όπου η δουλεία ήταν ακόμη νόμιμη. Πρωταγωνιστούν οι – δύο φορές υποψήφιοι για Όσκαρ – Τομ Γουίλκινσον, Έμιλι Γουότσον και Μιράντα Ρίτσαρντσον και οι Γκούγκου Μπάθα Ρο, Σούζαν Μπράουν, Τόνι Έκλες, Τομ Φέλτον, Σάρα Γκαντόν και Ντέιβιντ Γκαντ.
«Ανωτέρα βία»
Ανατέμνοντας με καυστικό χιούμορ τον ρόλο των ανδρών στη σύγχρονη κοινωνία και την τάση τους να είναι προστάτες του εαυτού τους, η σουηδική κωμωδία του Ρούμπεν Όστλουντ απέσπασε το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής, στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών 2014. Με τους Μπράντι Κόρμπετ, Κρίστοφερ Χίβτζου, Λίζα Λόβεν Κόνγκσλι και Γιοχάνες Κούνκε, μια οικογένεια πηγαίνει στις γαλλικές Άλπεις για σκι. Όλα κυλούν υπέροχα, μέχρι τη στιγμή που μια χιονοστιβάδα ανατρέπει τα πάντα.
Έμπνευση για τη δημιουργία της ταινίας αποτέλεσε μία έρευνα, που κατέδειξε πως το ποσοστό των ανδρών, που επιβιώνουν σε περιπτώσεις πολυπληθών ατυχημάτων, είναι σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό των γυναικών, με μόνη εξαίρεση τον Τιτανικό, και αυτό επειδή ο καπετάνιος είχε δώσει εντολή να πυροβολούν όσους άντρες επιχειρούσαν να μπουν στις σωστικές λέμβους πριν τα γυναικόπαιδα. Πώς λειτουργεί το ένστικτο της επιβίωσης σε άντρες και γυναίκες; Ποιες είναι οι παράπλευρες απώλειες σε περίπτωση επιβίωσης; Πόσο παραπλανητική είναι η εικόνα, που έχουμε για το ισχυρό φύλο; Μήπως είναι ισχυρό, γιατί φροντίζει πάντα να επιβιώνει;
«Παρʼ το από την αρχή»
Ένα ερωτευμένο ζευγάρι μουσικών μετακομίζει στη Νέα Υόρκη, στην αισθηματική κομεντί του Τζον Κάρνεϊ, με την – υποψήφια για Όσκαρ – Κίρα Νάιτλι και τους Χάιλι Στάινφελντ, Μαρκ Ράφαλο, Κάθριν Κίνερ, Άνταμ Λιβάιν, Άγια Κας, Τζέιμς Κόρντεν και Μος Ντεφ. Εκεί, ο άνδρας κλείνει μια σημαντική συμφωνία με μεγάλη δισκογραφική εταιρία. Και τότε, όλα αλλάζουν, αφού – μεθυσμένος από τη δόξα και την επιτυχία – εγκαταλείπει την αγαπημένη του.
«Οι γαμπροί της Ευτυχίας»
Ο Στράτος Μαρκίδης μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το θεατρικό έργο των Νίκου Τσιφόρου και Πολύβιου Βασιλειάδη, δημιουργώντας μια σύγχρονη εκδοχή της σπαρταριστής αυτής κωμωδίας. Με τους Χρύσα Ρώπα, Κώστα Αποστολάκη, Κώστα Ευρυπιώτη, Μπέσυ Μάλφα, Γιάννη Τσιμιτσέλη, Κατερίνα Γερονικολού, Τάσο Παλατζίδη, Πηνελόπη Αναστασοπούλου και Ορφέα Παπαδόπουλο, ο παραδοσιακός αδελφός της άσχημης και γηραιάς Ευτυχίας προσπαθεί απεγνωσμένα να βρει τρόπο να την παντρέψει, για να μπορέσει και αυτός να νυμφευθεί, επιτέλους, την αγαπημένη του.
«Agora: Από τη Δημοκρατία στις αγορές»
Η Αγορά ήταν μια κεντρική περιοχή στην αρχαία Ελλάδα των πόλεων – κρατών. Ήταν ένας τόπος συγκέντρωσης, μια συνάθροιση ενεργών πολιτών, καθώς και το κέντρο της πόλης για την πολιτική, οικονομική, αθλητική, καλλιτεχνική και πνευματική ζωή. Ήταν η καρδιά της Δημοκρατίας. Στο ντοκιμαντέρ του, ο Γιώργος Αυγερόπουλος καταδεικνύει πως, στη σύγχρονη Ελλάδα, η λέξη Αγορά έχει χάσει την αρχική της έννοια και υποδηλώνει μόνο τον τόπο και την πράξη των εμπορικών συναλλαγών. Είναι μια κυρίαρχη λέξη στην πραγματικότητα, που βιώνουν σήμερα οι Έλληνες, καθώς η χώρα περνά μια οικονομική δίνη, που καταβροχθίζει ανθρώπινες ζωές στην πορεία της.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]