Skip to main content

Πανελλαδικές: Τα παιδιά ονειρεύονται

Του Στράτου Στρατηγάκη 
Μαθηματικού – Ερευνητή
[email protected]
www.stadiodromia.gr

Κάποιοι υποψήφιοι επιλέγουν τις σπουδές των ονείρων τους ανεξάρτητα από τον αριθμό των μορίων που συγκεντρώνουν. Βλέπουμε, λοιπόν, υποψηφίους που θα μπορούσαν να εισαχθούν στην Αρχιτεκτονική να επιλέγουν το τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, συγκεντρώνοντας 9261 μόρια πάνω από τη βάση του τμήματος, ή τη Γραφιστική με 9257 μόρια πάνω από τη βάση, τμήματα που μερικές φορές είχαν πάνω από 100 κενές θέσεις.

Σε 26 τμήματα ο πρώτος εισαχθείς είχε περισσότερα από 8500 μόρια πάνω από τη βάση του τμήματος. Τα αντικείμενα που επιλέγουν είναι πολλά και διάφορα: από τη Θεολογία και τη Φιλολογία ,μέχρι τον Τουρισμό, τα Μαθηματικά και τα ΤΕΦΑΑ, αλλά και τους Πλοιάρχους και τους Μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού. Στον πίνακα μπορείτε να δείτε αυτά τα 26 τμήματα.

Ευτυχώς που υπάρχουν αυτά τα παιδιά, αριστούχοι στην πλειονότητά τους, που ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους και επιλέγουν τις σπουδές που επιθυμούν, χωρίς να υποκύπτουν στο κύρος ενός άλλου τμήματος, με υψηλότερη βάση, το οποίο θα μπορούσαν να επιλέξουν.

Αρκετές φορές αυτά τα παιδιά αντιμετωπίζουν πιέσεις από το οικογενειακό και το κοινωνικό περιβάλλον, που πάντα θέλει να έχει άποψη, ακόμη και όταν δεν γνωρίζει. Αναμενόμενο για μια χώρα που για δεκαετίες οι πολίτες γαλουχήθηκαν με το όνειρο του μηχανικού, του γιατρού ή του δικηγόρου. Το καλό είναι ότι σιγά – σιγά κάτι δείχνει να αλλάζει και όλο και περισσότερα παιδιά τελικά ακολουθούν το δρόμο της καρδιάς τους. Βέβαια η πίεση που τους ασκείται μερικές φορές είναι πολύ μεγάλη, αλλά κάποιοι τελικά τα καταφέρνουν και ακολουθούν το όνειρό τους. Δυστυχώς όσοι πιέζουν τα παιδιά να πάνε στις σχολές κύρους δεν βλέπουν ότι η Νομική Αθηνών έχει τους περισσότερους λιμνάζοντες φοιτητές από όλα τα τμήματα της χώρας, όλοι τους αριστούχοι, αφού για να εισαχθούν συγκέντρωσαν πάνω από 18.000 μόρια. Και όμως, έχει περισσότερους από 10.000 λιμνάζοντες φοιτητές.

Το να επιλέξεις σπουδές που το πτυχίο τους έχει κύρος ή υπόσχεται καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας δεν είναι γενικά λάθος. Λάθος είναι μόνο αν αυτές οι σπουδές δεν σου αρέσουν, οπότε θα σπουδάζεις κάνοντας αγγαρεία. Κι αν δεν σου αρέσουν οι σπουδές που κάνεις έχεις αυξημένες πιθανότητες να μην τελειώσεις ποτέ, αλλά ακόμη και αν τελειώσεις θα είσαι, στην καλύτερη περίπτωση, μέτριος, με μικρές πιθανότητες να βρεις εργασία, καθώς στον κόσμο μας πια δεν υπάρχει χώρος για μέτριους ή κακούς επαγγελματίες.

Όλο αυτό το κυνήγι της πιο υψηλόβαθμης σχολής που μπορεί να πετύχει ο υποψήφιος δημιουργεί και ένα άλλο πρόβλημα: Τα Τμήματα κρίνονται ως προς την αξία τους με κριτήριο τη βάση τους. Όταν κάποιος βλέπει το τμήμα Φιλολογίας στα Ιωάννινα να έχει βάση 9582 μόρια θεωρεί ότι δεν είναι καλό Τμήμα. Φυσικά και είναι λάθος αυτή η αντίληψη, αλλά δυστυχώς είναι η κυρίαρχη.

Η βάση ενός Τμήματος εκφράζει τη ζήτηση για σπουδές στο Τμήμα. Η ζήτηση καθορίζεται από πολλούς παράγοντες, όπως πόσο απομακρυσμένο είναι το Τμήμα από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της χώρας.

Αυτό διαμορφώνει τις βάσεις στις ακριτικές πόλεις πολύ χαμηλότερα από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Είναι γνωστό, όμως, ότι το Πανεπιστήμιο της Κρήτης είναι ένα από τα καλύτερα Πανεπιστήμια της χώρας μας. Οι βάσεις των Τμημάτων του είναι χαμηλές διότι, για όλους εκτός των κατοίκων της Κρήτης, φαίνεται πολύ μακριά.

Αυτή η τάση επιτρέπει στους υποψηφίους που μπορούν να σπουδάσουν σε άλλη πόλη (διότι δεν είναι εφικτό για όλους) να εισαχθούν σε πολύ καλές σχολές με λιγότερα μόρια και να κάνουν εξαιρετικές σπουδές, σε πολύ καλά Πανεπιστήμια.

Η ζήτηση καθορίζεται και από τις προοπτικές που φαίνεται να έχει το πτυχίο στην αγορά εργασίας. Αυτές πολλές φορές διαψεύδονται από την πραγματικότητα, αλλά διαμορφώνουν τάσεις, που προκαλούν αυξομειώσεις στις βάσεις.

Ας αφήσουμε, λοιπόν, τα παιδιά να ονειρευτούν και να επιλέξουν τις σπουδές που τους αρέσουν, ώστε να γίνουν καλοί φοιτητές και να αποφοιτήσουν, πράγμα που δεν το καταφέρνουν όλοι. Το επάγγελμα είναι κάτι που θα επιλέξουν αργότερα, αφού αυτό καθορίζεται από τις ανάγκες και τις αξίες τους, αλλά και τα μεταπτυχιακά που πιθανόν να τους ανοίξουν και άλλους δρόμους.

Τμήματα με τη μεγαλύτερη διαφορά πρώτου και τελευταίου στις Πανελλαδικές 2021

ΟΝΟΜΑ

ΑΕΙ

ΠΕΔΙΟ

Μόρια πρώτου

Βάση 2021

πρώτος – βάση

Κενές θέσεις 2021

ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

22692

10615

12077

66

ΣΧΟΛΗ ΠΛΟΙΑΡΧΩΝ

Α,Ε,Ν,

2/4

19264

7614

11650

102

ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

22025

10830

11195

3

ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)

ΑΠΘ

1/2/3/4

22303

11377

10926

23

ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1/2/3/4

21122

10263

10859

15

ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ (ΚΑΒΑΛΑ)

ΔΙ,ΠΑ,Ε,

4

18213

7414

10799

232

ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)

ΠΑΝ, ΚΡΗΤΗΣ

1

19323

8696

10627

0

ΣΧΟΛΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

Α,Ε,Ν,

2/4

17823

7331

10492

249

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΧΙΟΣ)

ΠΑΝ, ΑΙΓΑΙΟΥ

4

18533

8294

10239

0

ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ)

ΔΠΘ

1

18713

8484

10229

18

ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)

ΑΠΘ

1

21111

11133

9978

100

ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

20869

10989

9880

81

ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ (ΚΟΖΑΝΗ)

ΠΑΝ, ΔΥΤ, ΜΑΚ,

2/4

16799

7141

9658

50

ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΚΕΡΚΥΡΑ)

ΙΟΝΙΟ ΠΑΝ/ΜΙΟ

4

18080

8480

9600

0

ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΠΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΑΙΓΑΛΕΩ)

ΠΑΝ, ΔΥΤ, ΑΤΤΙΚΗΣ

2/4

20763

11466

9297

122

ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ (ΑΙΓΑΛΕΩ)

ΠΑΝ, ΔΥΤ, ΑΤΤΙΚΗΣ

2/4

21874

12613

9261

0

ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ)

ΠΑΝ, ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

1

18706

9582

9124

0

ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ)

ΕΛ,ΜΕ,ΠΑ,

4

17483

8608

8875

113

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΡΕΘΥΜΝΟ)

ΠΑΝ, ΚΡΗΤΗΣ

1

16992

8168

8824

70

ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ)

ΕΚΠΑ

1

17073

8293

8780

112

ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ (ΛΑΡΙΣΑ)

ΠΑΝ, ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

2/4

17488

8806

8682

0

ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ)

ΔΠΘ

1/2/3/4

21750

13171

8579

0

ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΣΠΑΡΤΗ)

ΠΑΝ, ΠΕΛ/ΝΗΣΟΥ

4

16131

7554

8577

64

ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ (ΣΕΡΡΕΣ)

ΔΙ,ΠΑ,Ε,

4

15937

7365

8572

71

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ)

ΠΑΝ, ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

2

17923

9357

8566

0

ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠTΥΞΗΣ, ΑΓΡΟΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ (ΨΑΧΝΑ ΕΥΒΟΙΑΣ)

ΕΚΠΑ

3/4

18034

9527

8507

0

Πηγή: ΥΠΑΙΘ Επεξεργασία: Στράτος Στρατηγάκης