Skip to main content

Ανοδική ρότα χαράσσει και το 2016 η Hellenic Seaways

Από την έντυπη έκδοση

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
[email protected]

Μία από τις καλύτερες χρονιές είχε το 2015 η Hellenic Seaways, με τη διοίκησή της να εκτιμά ότι εκτός απροόπτου και το 2016 θα αποδειχθεί ακόμη πιο θετικό έτος για τα αποτελέσματα της ακτοπλοϊκής εταιρείας.

Η έκθεση διαχείρισης του Διοικητικού Συμβουλίου της Hellenic Seaways (HSW) προς την τακτική Γενική Συνέλευση των μετόχων για τη χρήση 2015, που υπογράφουν ο πρόεδρός της Γεράσιμος Στρίντζης και ο διευθύνων σύμβουλος Αντώνης Αγαπητός, είναι αποκαλυπτική σε ό,τι αφορά τα μεγέθη της εταιρείας τα οποία κινήθηκαν όλα ανοδικά. Η έκθεση αναφέρεται και στην προσπάθεια του Ομίλου Grimaldi μέσω των Μινωικών Γραμμών να αποκτήσει τον πλήρη μετοχικό έλεγχο της εταιρείας.

Για το θέμα αυτό η έκθεση διαχείρισης αναφέρει ότι «τον Φεβρουάριο του 2016 η εταιρεία “Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ”, ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας με ποσοστό 33,4% εκείνη την χρονική περίοδο, εκδήλωσε το ενδιαφέρον του και προχώρησε στην εξαγορά μετοχών από άλλους μετόχους της εταιρείας με στόχο την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής της στην Hellenic Seaways. Μέχρι τον Απρίλιο το ποσοστό της εταιρείας “Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ” ανέρχεται σε 45% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Η διαδικασία εξαγοράς μετοχών βρίσκεται σε εξέλιξη».

Επισημαίνεται ότι οι Μινωικές Γραμμές έχουν δώσει νέα προθεσμία μέχρι τις 25 Μαΐου για την απόκτηση μετοχών από τους μικρομετόχους στην τιμή των 3 ευρώ ανά μετοχή.

Μέχρι στιγμής πάντως η εξέλιξη αυτή έχει αυξήσει σημαντικά την αξία της HSW, η οποία θα ληφθεί υπ’ όψιν από την Τράπεζα Πειραιώς η οποία κάποια στιγμή και ανάλογα και με το τι θα εισηγηθεί ο σύμβουλος Lazard θα προχωρήσει σε διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση των μετοχών (40%) που κατέχει.

Για το 2016 η διοίκηση της HSW εκτιμά ότι με δεδομένα την οικονομική σταθερότητα στο ελληνικό οικονομικό περιβάλλον, την αναμενόμενη εισροή τουριστών από το εξωτερικό και τη διατήρηση των διεθνών τιμών καυσίμων σε σταθερά επίπεδα, θα παρουσιάσει αύξηση στον κύκλο εργασιών και βελτίωση της κερδοφορίας της σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Το 2015 η HSW δραστηριοποιήθηκε στις ακτοπλοϊκές γραμμές των Κυκλάδων, του Β.Α. Αιγαίου, των Σποράδων και του Σαρωνικού, ενώ εκτός από την ακτοπλοΐα συνέχισε μέχρι και τον Μάιο την παρουσία της στη γραμμή της Αδριατικής Κορίνθου – Βενετίας.

Η εταιρεία αύξησε σημαντικά το μεταφορικό της έργο λόγω του επανασχεδιασμού των δρομολογίων της, της δραστηριοποίησής της σε τέσσερις νέες επιδοτούμενες γραμμές (μέσω ισάριθμων διαγωνισμών του υπουργείου Ναυτιλίας στους οποίους συμμετείχε επιτυχώς το 2015), αλλά και λόγω των σημαντικών προσφυγικών ροών προς τους νησιωτικούς προορισμούς που εξυπηρετούν τα πλοία της (Β.Α. Αιγαίο).

Τα συνολικά στοιχεία της μεταφορικής κίνησης του Ομίλου για το 2015 δείχνουν ότι οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 11% στους 3.269.958 από 2.933.532 ένα χρόνο πριν, τα οχήματα και τα δίκυκλα μειώθηκαν 0,3% στα 269.638 αντί 270.432 και τα φορτηγά αυξήθηκαν κατά 46,2% στα 62.425 αντί 42.709 το 2014.

Τα χρηματοοικονομικά έξοδα σημείωσαν μείωση και ανήλθαν σε 8 εκατ. ευρώ έναντι 9,1 εκατ. την προηγούμενη χρήση, κυρίως λόγω της αναδιάρθρωσης των δανείων. Τα καθαρά αποτελέσματα (μετά από φόρους) του Ομίλου ανήλθαν στα 3,9 εκατ. ευρώ ύστερα από πέντε συνεχείς ζημιογόνες χρήσεις, έναντι ζημιών 17,4 εκατ. ευρώ το 2014.

Η καθαρή θέση του Ομίλου ανήλθε σε 71,1 εκατ., βελτιωμένη κατά 2,4 εκατ. σε σχέση µε το 2014, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην κερδοφορία της χρήσης.

Στη χρήση του 2015 υπήρξαν μεταβολές στην αξία των ενσώματων παγίων λόγω της απομείωσης παγίων, της ζημιάς λόγω μερικής καταστροφής του πλοίου «Highspeed 5», της πώλησης του πλοίου «Ποσειδών Ελλάς», της αγοράς του πλοίου «Νήσος Σάμος» (πρώην «Ionian Queen») και των αποσβέσεων της χρήσης. Η καθαρή τους αξία διαμορφώθηκε σε 230,4 εκατ. έναντι 248,8 εκατ. το 2014.

Ο τραπεζικός δανεισμός διαμορφώθηκε σε 179,6 εκατ. αυξημένος κατά 17,6 εκατ. σε σχέση με το 2014 (162,0 εκατ.). Στις 31/12/2015 το σύνολο των σωρευμένων ζημιών ανέρχεται σε ποσό 133,5 εκατ. περίπου για τον Όμιλο και σε ποσό 132,5 εκατ. περίπου για την εταιρεία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διανείμει μέρισμα, παρά τα κέρδη του έτους. Επίσης κατά την 31/12/2015, το σύνολο ιδίων κεφαλαίων της μητρικής εταιρείας ήταν μικρότερο του 50% του καταβλημένου μετοχικού της κεφαλαίου και ως εκ τούτου συντρέχουν οι διατάξεις του άρθρου 47 του Ν2190/20. Η διοίκηση της εταιρείας λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη βελτίωση των λειτουργικών της αποτελεσμάτων και θα εξετάσει στο εγγύς μέλλον τα πιθανά μέτρα, κατά το άρθρο 47 του Κ.Ν. 2190/20.

Ιδιαίτερα ικανοποιητικό είναι και το γεγονός ότι ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού κατά την 31η Δεκεμβρίου 2015 αυξήθηκε σε 663 άτομα (2014: 464 άτομα) για την εταιρεία (εκ των οποίων τα 554 άτομα -2014: 357- απασχολούνταν ως πληρώματα στα πλοία της) και σε 670 άτομα (2014: 479) για τον Όμιλο (πληρώματα πλοίων 554 -2014: 361- άτομα).

Τέλος, να σημειωθεί ότι τον Μάρτιο του 2016 το πλοίο της εταιρείας «Απόλλων Ελλάς» ναυλώθηκε στην εταιρεία Απόλλων Φέρις Ναυτική Εταιρεία. Η διάρκεια της ναύλωσης είναι 7 μήνες, ενώ η σύμβαση περιλαμβάνει και υποχρέωση αγοράς του πλοίου κατά τη λήξη της ναύλωσης τον Οκτώβριο 2016. Η ζημιά από την πώληση του πλοίου έχει υπολογιστεί σε 0,4 εκατ.

Αύξηση εσόδων και κερδών

Σε κάθε περίπτωση, παρά το γεγονός ότι ο Όμιλος δραστηριοποιήθηκε με δύο πλοία λιγότερα σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 131,9 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 26,5% σε σχέση µε το 2014, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην αύξηση της μεταφορικής κίνησης, στον επανασχεδιασμό των δρομολογίων και στις νέες γραμμές που δρομολογήθηκαν τα πλοία. Από τις άγονες γραμμές η HSW εισέπραξε μισθώματα 16,53 εκατ. ευρώ το 2015, έναντι μόλις 3,11 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, παρά τη μείωση των διεθνών τιμών των καυσίμων 32% σε σχέση με το 2014, το κόστος πωληθέντων σημείωσε αύξηση κατά 7,9 εκατ. ευρώ (+8,4%) λόγω της μεγαλύτερης περιόδου δραστηριοποίησης των πλοίων της εταιρείας, ενώ να σημειωθεί ότι το κόστος καυσίμων μειώθηκε στα 36 εκατ. ευρώ έναντι 40,4 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 24,6 εκατ. ευρώ βελτιωμένα κατά 18,1 εκατ. ευρώ έναντι της προηγούμενης χρήσης.