Skip to main content

Ναυτιλία: Ο λογαριασμός της Ερυθράς Θάλασσας

Σε containerships, product tankers και car carriers η μεγαλύτερη αύξηση τονομιλίων

Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στα πλοία μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου και στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων εντοπίζεται σήμερα ο μεγαλύτερος αντίκτυπος της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, σε όρους τονομιλίων και ζήτησης.

Το συμπέρασμα για τον αντίκτυπο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς έρευνας που εκπόνησε ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons για το πώς αλλάζουν τα δεδομένα σε κάθε ναυτιλιακό κλάδο, μετά τις επιθέσεις των Χούθι στα πλοία της εμπορικής ναυτιλίας και τις αναδρομολογήσεις από το νότιο άκρο της Αφρικής, στα ταξίδια Ασίας – Ευρώπης, έναντι της Διώρυγας του Σουέζ.

Τα πλοία καλούνται πλέον να διανύσουν μεγαλύτερες αποστάσεις και σε κανονικές συνθήκες η ενίσχυση των τονομιλίων επιφέρει σημαντική άνοδο στα ναύλα, διότι απαιτούνται περισσότερα πλοία για να καλύψουν τις απαιτήσεις σε εμπόριο.

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και κατά το πρόσφατο ράλι των tankers, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις μεταβολές στον εμπορικό «χάρτη» του αργού πετρελαίου και των προϊόντων αυτού.

Containerships

Εξετάζοντας αρχικά τα πλοία μεταφοράς containers, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι περίπου το 22% του εμπορίου της αγοράς διακινείται μέσω του καναλιού του Σουέζ.

Στο βασικό σενάριο της ανάλυσης επισημαίνεται ότι περίπου το 85% των ταξιδιών Άπω Ανατολής – Ευρώπης θα αλλάξει ρότα, επιλέγοντας το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, ενώ στις υπόλοιπες διαδρομές που επηρεάζονται από την κατάσταση οι αναδρομολογήσεις αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 50%-90%.

Με αυτό το δεδομένο, η Clarksons εκτιμά ότι η ζήτηση ανά τονομίλια και συγκεκριμένα σε TEU-miles στα containerships θα αυξηθεί κατά 8,6%.

Παράλληλα, έχοντας ως αρχή ότι οι διαταραχές θα διατηρηθούν όλο το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, οι αναλυτές προβλέπουν αύξηση της ζήτησης κατά 2% για τα εν λόγω πλοία στο σύνολο του έτους.

Αυτό που έχουν, βέβαια, όλες οι εταιρείες της αγοράς στο… πίσω μέρος του μυαλού τους είναι ότι από φέτος ξεκινούν μαζικά οι παραδόσεις των πολλών νεότευκτων που τέθηκαν υπό παραγγελία κατά το ράλι της πανδημίας, ενισχύοντας σημαντικά το προσφερόμενο προς ναύλωση τονάζ. Συνθήκη που καθιστά λεπτές τις ισορροπίες στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης.

Car carriers

Σημαντική είναι η επίδραση και στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων. Σημειώνεται ότι από το Σουέζ πραγματοποιείται περίπου το 20% του συνολικού εμπορίου της αγοράς, σύμφωνα με την Clarksons.

Με βάση την ίδια πηγή, τη μεγαλύτερη οδό, από την Αφρική αναμένεται να ακολουθήσει περίπου το 60% των εμπορικών ροών που διακινούνταν από την Ερυθρά Θάλασσα.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ζήτηση ανά τονομίλια θα διογκωθεί κατά 6,4%, ενώ με το δεδομένο των διαταραχών για το πρώτο τρίμηνο η συνολική ζήτηση για τονάζ θα σημειώσει ανάπτυξη 1,6% στο σύνολο του έτους.

Βέβαια, και σε αυτήν την αγορά, το orderbook έχει μεγεθυνθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, έχουν εκφραστεί θετικές εκτιμήσεις για την πορεία των ναύλων, βάσει των προβλέψεων για αυξημένη ζήτηση στο εμπόριο.

Tankers

Την τρίτη μεγαλύτερη αύξηση σε τονομίλια αναμένεται να δουν τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με την ανάλυση της Clarksons. Από το συνολικό εμπόριο στην εν λόγω αγορά, περίπου το 15%
διακινείται μέσω της Διώρυγας του Σουέζ.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι περίπου το 30% σημαντικών εμπορικών ροών (για παράδειγμα Κόλπος Μέσης Ανατολής –
Ευρώπη) θα αναδρομολογηθεί, περνώντας από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Μάλιστα, διατυπώνεται η πρόβλεψη ότι το 10% των ευρωπαϊκών εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή θα αντικατασταθεί. Ήδη, με βάση πρόσφατη ανάλυση της ελληνικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Intermodal, οι εισαγωγές προϊόντων πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία, την Ινδία και το Κουβέιτ έχουν υποχωρήσει κατά 15%, 31% και 43% αντίστοιχα στο πρώτο μισό του Ιανουαρίου, εν συγκρίσει με τα επίπεδα του Δεκεμβρίου.

Με αυτά τα δεδομένα, η Clarksons εκτιμά ανάπτυξη 5,6% στη ζήτηση ανά τονομίλια και συνολική ενίσχυση της ζήτησης κατά 1,3% στο έτος.

Αρκετά μικρότερος είναι ο αντίκτυπος της κρίσης στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, με τους αναλυτές να «βλέπουν» μόλις +0,4% στη ζήτηση ανά τονομίλια και +0,1% στη συνολική ζήτηση.

Οι εκτιμήσεις στη μεταφορά LNG – LPG

Εντύπωση προκάλεσαν πρόσφατα στοιχεία που κατέδειξαν ότι κανένα πλοίο μεταφοράς LNG δεν ταξίδεψε στην Ερυθρά Θάλασσα σε ορισμένα διαστήματα της περασμένης εβδομάδας.

Συνολικά από το Σουέζ διακινείται το 9% του εμπορίου της αγοράς. Η Clarksons εκτιμά ότι το 50% των ροών Κατάρ – Ευρώπης θα αναδρομολογηθεί από το νότιο άκρο της Αφρικής, ενώ δεν υπάρχει αντίκτυπος στα φορτία ΗΠΑ – Ασίας, διότι δεν διέρχονται από την επικίνδυνη ζώνη.

Οι αναλυτές προβλέπουν +4,4% στη ζήτηση ανά τονομίλια και +1,1% στη ζήτηση για τονάζ στο σύνολο του έτους.

Από την άλλη, μόλις το 5% του εμπορίου των LPG carriers αφορά τη Διώρυγα του Σουέζ. Οι αναλυτές αναφέρουν
ότι σε αναδρομολογήσεις θα οδηγηθούν όλες οι ροές Αλγερίας – Ασίας, ενώ ανεπηρέαστο θα μείνει και σε αυτήν την περίπτωση το εμπόριο ΗΠΑ – Ασίας. Το βασικό σενάριο της Clarksons δίνει εκτίμηση για αύξηση της ζήτησης ανά τονομίλια κατά 3,6% και της συνολικής ζήτησης στο έτος κατά 0,9%.

Ακλόνητο το χύδην ξηρό φορτίο

Ο κλάδος με τον ηπιότερο αντίκτυπο φαίνεται πως είναι αυτός των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, όπως αποτυπώνεται στην ανάλυση της Clarksons. Οι αναλυτές προβλέπουν ότι το 50% των εμπορικών ροών που επηρεάζονται από την κατάσταση θα αναδρομολογηθεί από το νότιο άκρο της Αφρικής, την ώρα που το 6% του συνολικού εμπορίου διακινείται σήμερα μέσω του Σουέζ.

Στο βασικό σενάριο ανάλυσης, οι ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι η ζήτηση ανά τονομίλια θα αυξηθεί κατά 1,2% και η συνολική ζήτηση για τονάζ κατά 0,3% φέτος.