Skip to main content

Πράσινος διάδρομος από ελληνόκτητα LNG carriers

Η GasLog θα μεταφέρει υγρό υδρογόνο από το Ομάν στο λιμάνι του Άμστερνταμ

Πρωταγωνιστικό ρόλο στην προώθηση των νέων πράσινων καυσίμων με μηδενικούς ρύπους, διαδραματίζουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Όχι μόνο σε ό,τι αφορά τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία, αλλά και στη θαλάσσια μεταφορά των καυσίμων αυτών.

Ένα τελευταίο παράδειγμα είναι και η GasLog, συμφερόντων Πήτερ Λιβανού. Η εταιρεία, που διαχειρίζεται 34 LNG carriers και έχει υπό παραγγελία ακόμα τέσσερα, συμμετέχει σε κοινή προσπάθεια για τη δημιουργία ενός θαλάσσιου διαδρόμου μεταφοράς υγρού πράσινου υδρογόνου από το Ομάν στο λιμάνι του Άμστερνταμ. Ο ρόλος της GasLog θα είναι να μεταφέρει το υγρό υδρογόνο στην Ευρώπη.

Όπως ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της COP28, η κυβέρνηση του Ομάν, η Hydrogen Oman (Hydrom), το λιμάνι του Άμστερνταμ, η Zenith Energy Terminals και η GasLog συμφωνούν να μελετήσουν την ανάπτυξη μιας αλυσίδας εφοδιασμού υγρού υδρογόνου, για την παράδοση πράσινου υδρογόνου από το Ομάν στο λιμάνι του Άμστερνταμ και στη συνέχεια στην Ευρώπη.

Η συμφωνία υπογραμμίζει τις σαφείς φιλοδοξίες των εταίρων να κάνουν πραγματικότητα τον πρώτο θαλάσσιο διάδρομο μεταφοράς υγρού πράσινου υδρογόνου σε εμπορική κλίμακα στον κόσμο.

Η συμφωνία περιλαμβάνει τη διενέργεια λεπτομερούς αξιολόγησης των απαιτήσεων για την ανάπτυξη μιας εγκατάστασης υγροποίησης, αποθήκευσης και εξαγωγής υδρογόνου στο σουλτανάτο του Ομάν, καθώς και την παροχή εξειδικευμένων πλοίων για τη μεταφορά του υγρού υδρογόνου, τα οποία θα αναπτύξει η GasLog.

Πρωταρχικός στόχος της συμφωνίας είναι η δημιουργία ενός πράσινου διαδρόμου υδρογόνου μεταξύ του σουλτανάτου του Ομάν και των Κάτω Χωρών, με τον τερματικό σταθμό της Zenith Energy ως προορισμό για την εισαγωγή, επαναεριοποίηση και περαιτέρω διανομή του υδρογόνου που παράγεται στο Ομάν τόσο σε τοπικούς μεταφορείς εντός του λιμένα του Άμστερνταμ όσο και σε μεγάλες βιομηχανίες στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα.

Η εγκατάσταση υγροποίησης ανοικτής πρόσβασης θα επιτρέψει επίσης στην κυβέρνηση του Ομάν να διερευνήσει οικονομικά αποδοτικούς διαδρόμους εξαγωγής υδρογόνου και σε άλλες αγορές. Η Hydrom ενορχηστρώνει τη συνολική ανάπτυξη του τομέα του υδρογόνου στο Ομάν και είναι υπεύθυνη για τον γενικό σχεδιασμό, τη διαχείριση της κατανομής κρατικών εκτάσεων στους κατασκευαστές υδρογόνου και την επίβλεψη της εκτέλεσης των έργων.

Η εγκατάσταση ανοικτής πρόσβασης για την υγροποίηση θα ξεκλειδώσει μεγάλες δυνατότητες για τα έργα αυτά, προσφέροντας το υγρό υδρογόνο ως βιώσιμο φορτίο που μπορεί να αξιοποιηθεί από μεμονωμένα έργα για εξαγωγές.

«Οι θεμελιώδεις προκλήσεις της αποθήκευσης και μεταφοράς υδρογόνου σε μεγάλη κλίμακα παραμένουν ανοιχτές» δήλωσε ο Abdulaziz Al Shidhani, διευθύνων σύμβουλος της Hydrom. «Το Ομάν οικοδομεί ένα οικονομικά βιώσιμο μέλλον, δημιουργώντας ένα πλήρως ολοκληρωμένο οικοσύστημα υδρογόνου. Αυτή η ένωση των προσπαθειών με το λιμάνι του Άμστερνταμ, τη Zenith Energy Terminals και την GasLog θα μας βοηθήσει να έρθουμε ένα βήμα πιο κοντά στον κοινό μας στόχο».

Η συμφωνία αποτελεί επομένως ένα νέο ορόσημο στις σχέσεις Ομάν-Ολλανδίας, όπου η κυβέρνηση του Ομάν, η Hydrom, το λιμάνι του Άμστερνταμ, η Zenith Energy Terminals και η GasLog θα εργαστούν για την υλοποίηση του οραματιζόμενου διαδρόμου εισαγωγών – εξαγωγών.

Η Dorine Bosman, επικεφαλής Επενδύσεων στο λιμάνι του Άμστερνταμ, δήλωσε: «Τόσο το Ομάν όσο και η Ολλανδία βρίσκονται σαφώς στην πρωτοπορία στην ανάπτυξη της παγκόσμιας αγοράς υδρογόνου. Τα δύο έθνη αλληλοσυμπληρώνονται, κάτι που προσφέρει ισχυρά θεμέλια για μια γόνιμη συνεργασία. Ανυπομονούμε να καθιερώσουμε το λιμάνι του Άμστερνταμ ως την πύλη εισόδου του πράσινου υδρογόνου που παράγεται στο Ομάν στην ευρωπαϊκή αγορά».

Πρωταγωνιστής ο όμιλος στην ενεργειακή μετάβαση

Η υγροποίηση του υδρογόνου, η μεταφορά του υγρού υδρογόνου και η επαναεριοποίηση στο λιμάνι προορισμού είναι ένας τρόπος μεταφοράς ενέργειας που χρησιμοποιείται με επιτυχία από τη βιομηχανία υγροποιημένου φυσικού αερίου εδώ και δεκαετίες.

Αξιοποιώντας τα πρωτοποριακά έργα που ανέλαβε το «Hydrogen Energy Supply Chain Project», το οποίο σχεδίασε και κατασκεύασε το Suiso Frontier, το πρώτο πλοίο υγρού υδρογόνου στον κόσμο, οι εταίροι στο πλαίσιο της παρούσας συμφωνίας επιδιώκουν να αναπτύξουν μια ενεργειακά αποδοτική και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα αλυσίδα διακίνησης υγρού υδρογόνου, η οποία θα μπορεί να παραδίδει με ασφάλεια, αποτελεσματικότητα και χαμηλό κόστος εμπορικές ποσότητες πράσινου υδρογόνου του Ομάν στις διεθνείς αγορές πολύ πριν από το 2030.

Η εταιρεία πρωταγωνιστεί σήμερα στην ενεργειακή μετάβαση στη χώρα μας στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, μέσω των FSRU που διαθέτει στο project της Gastrade στην Αλεξανδρούπολη. Τώρα όμως κάνει ακόμα ένα βήμα προς τη μεταφορά υγρού πράσινου υδρογόνου.

Παράλληλα μια ακόμα εταιρεία του ομίλου, η EcoLog σχεδιάζει να γίνει μια κορυφαία παγκοσμίως επιχείρηση με ένα δίκτυο 60 πλοίων, συνδεδεμένα με τερματικά εισαγωγής και εξαγωγής. Θα μπορεί να μεταφέρει 50 εκατομμύρια τόνους υγρού CO2 ετησίως τουλάχιστον μέχρι το 2035.

Σημειώνεται ότι η GasLog πρόσφατα υπέγραψε τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση εμπορικού χρέους στη ναυτιλία, ύψους 2,8 δισ. δολαρίων, με κριτήρια που θα συνδέονται με στόχους απανθρακοποίησης και κοινωνικών επιδόσεων.

Το μεγαλύτερο τμήμα της διευκόλυνσης, ύψους 2,1 δισ. δολαρίων, αναχρηματοδοτεί χρέος της εταιρείας, εξασφαλισμένο από 23 πλοία μεταφοράς LNG των GasLog και GasLog Partners (12 της πρώτης και 11 της δεύτερης).

Η διευκόλυνση έχει πενταετή διάρκεια και περιλαμβάνει δύο μονοετείς επιλογές επέκτασης, «απλοποιώντας τη δομή χρέους της GasLog, παρέχοντας πρόσθετη διαθέσιμη ρευστότητα στην εταιρεία, μειώνοντας, παράλληλα, το κόστος τόκων και τις απαιτήσεις εξυπηρέτησης χρέους» σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση.