Skip to main content

Η Μ. Ανατολή θρυαλλίδα των ναύλων VLCC

Η σύγκρουση Ισραήλ και Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας ενισχύει τη spot αγορά των σούπερ τάνκερ

Η κρίση στη Μέση Ανατολή, μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας, ενισχύει τη spot αγορά των σούπερ τάνκερ (VLCC). Και αυτό χωρίς να υπάρχει ουσιαστική διαταραχή στην προσφορά πετρελαίου.

Όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζει σε ανάλυσή της η Breakwave: «Παρόλο που δεν υπήρξε ουσιαστική διαταραχή στην προσφορά πετρελαίου, η σκέψη μιας ευρύτερης σύγκρουσης στην οποία θα μπορούσαν να εμπλακούν ορισμένοι από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς πετρελαίου στον κόσμο, ήταν αρκετή για να ενισχύσει το κλίμα, ιδίως σε μια αγορά που είναι γενικά αρκετά θετική για την εξέλιξη των τιμών spot».

Επισημαίνεται ότι η spot αγορά στα VLCC έχει αυξηθεί κατά 55,5% τις τελευταίες 30 ημέρες.

«Τα πρόσφατα θλιβερά γεγονότα στη Μέση Ανατολή μάς υπενθύμισαν για άλλη μια φορά πόσο σημαντική είναι η ενεργειακή ασφάλεια. Οι ναυτιλιακές εταιρείες με δεξαμενόπλοια έχουν περάσει από πολυάριθμους κύκλους γεωπολιτικής αβεβαιότητας και γνωρίζουν ότι κατά τη διάρκεια τέτοιων αβέβαιων περιόδων οι ναυλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα για να εξασφαλίσουν χωρητικότητα».

Τι λένε οι Έλληνες εφοπλιστές

Η κρίση στη Μέση Ανατολή βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων του ναυτιλιακού φόρουμ Marine Money χθες στο Ίδρυμα Ευγενίδου.

Σύμφωνα με τον κ. Πέτρο Παππά, διευθύνοντα σύμβουλο της Star Bulk, που είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο: «Εάν το Ισραήλ μπει στη Γάζα, η κίνηση αυτή θα έχει μεγάλες επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ΗΠΑ είναι ήδη εκεί, ενώ αν εμπλακεί το Ιράν τότε δεν ξέρω πώς θα εξελιχθεί. Συνήθως οι αναταραχές βγαίνουν σε καλό για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το είδαμε πρόσφατα με την πανδημία, αλλά και στον πόλεμο στην Ουκρανία. Σίγουρα οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή θα έχουν επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου. Όμως ελπίζω να μην υπάρξει κλιμάκωση».

Από την πλευρά του, ο δρ Ιωάννης Κούστας της Danaos σημείωσε μεταξύ άλλων: «Οι εξελίξεις είναι απρόβλεπτες. Είναι όμως και μια ευκαιρία να αφυπνιστεί η παγκόσμια κοινωνία για το παλαιστινιακό ζήτημα, το οποίο είχε ξεχαστεί. Ελπίζω ότι δεν θα επιδεινωθεί η κατάσταση. Οι ΗΠΑ είναι πλέον κύριος εξαγωγέας πετρελαίου, οπότε εάν χρειαστεί θα λειτουργήσουν σταθεροποιητικά».

Τέλος, ο Λέων Πατίτσας της Atlas Maritime ανέφερε: «Το Ιράν είπε ότι τελειώνει ο χρόνος της διπλωματίας. Αν μπει στην εξίσωση, τότε θα υπάρξουν επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου, ενώ θα ανέβει και η τιμή των ναύλων. Ελπίζουμε να μην επεκταθεί ο πόλεμος και αυτό θα είναι καλό για όλους. Οι ΗΠΑ κάνουν ό,τι μπορούν για να μη γενικευτεί ο πόλεμος. Αν επεκταθούν οι συγκρούσεις, το γεγονός αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία, στον πληθωρισμό και τις εκλογές των ΗΠΑ».

Η ανάλυση

Σύμφωνα με την Breakwave, «ακόμα και σε αγορές spot, οι χρόνοι παράδοσης μεταξύ της υπογραφής ενός ναυλοσυμφώνου για ένα δεξαμενόπλοιο και της πραγματικής παράδοσης του πετρελαίου είναι μεγάλοι, οπότε η αντίδραση στην πρόσφατη αναταραχή στη Μέση Ανατολή αντανακλά κυρίως την αβεβαιότητα για το μέλλον και όχι το παρόν».

Τονίζει, δε, ότι όσον αφορά το μέλλον, η επικρατούσα προσδοκία στην αγορά του Ατλαντικού είναι ότι το κλίμα θα παραμείνει σταθερό τις επόμενες 30 ημέρες, λόγω της αναμενόμενης έλλειψης διαθέσιμης χωρητικότητας.

Όσον αφορά τις τιμές του πετρελαίου, δεν σημειώνουν μεγάλη ανάκαμψη παρά τη γεωπολιτική αναταραχή. «Αφού έφτασαν σε υψηλό πολλών μηνών, σχεδόν 95 δολάρια ανά βαρέλι, οι τιμές του πετρελαίου κατέρρευσαν προς τα χαμηλά επίπεδα των 80 δολαρίων ανά βαρέλι, προτού ανακάμψουν λίγο ως αποτέλεσμα των πρόσφατων εξελίξεων στις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή».

Το διαμορφωμένο εύρος τιμών αντανακλά πράγματι μια σφιχτή αγορά, καθώς η ζήτηση αναμένεται να παραμείνει αρκετά ισχυρή τον χειμώνα (ο ΙΕΑ εκτιμά ότι η ζήτηση θα είναι ρεκόρ 101,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως για το 2023), ενώ οι εφαρμοζόμενες περικοπές του ΟΠΕΚ+ άνω των 2,5 mbpd έχουν μειώσει την προσφορά, η οποία αντισταθμίζεται εν μέρει από την υψηλότερη παραγωγή  από πετρελαιοπαραγωγικές χώρες εκτός OPEC+ (ΗΠΑ και Βραζιλία είναι δύο σημαντικές περιοχές που σε συνδυασμό με τον υπόλοιπο κόσμο εκτός ΟΠΕΚ έχουν προσθέσει 1,9 mbpd κατά τους πρώτους εννέα μήνες του έτους).

Για την αγορά δεξαμενόπλοιων, μια τέτοια υποκατάσταση βαρελιών είναι ευπρόσδεκτη, καθώς ο παράγοντας απόσταση (τονομίλια) ωθεί τη ζήτηση ακόμη υψηλότερα.