Skip to main content

Ο ρόλος των εταιρειών διαχείρισης πλοίων στη νέα ναυτιλιακή πραγματικότητα

Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι επισημάνσεις του για τη διεθνή κρίση έλλειψης πληρωμάτων και τις λύσεις που εφαρμόζει η Wilhelmsen για τον περιορισμό της, όπως η δημιουργία εσωτερικής δεξαμενής δόκιμων ναυτικών.

Sponsored content

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Περισσότερες ευκαιρίες και προοπτικές για τις εταιρείες διαχείρισης πλοίων (third-party management) στην Ελλάδα «βλέπει» σήμερα ο CEO και Πρόεδρος της Wilhelmsen Ship Management, Carl Schou, καθώς αυξάνονται οι ρυθμιστικές απαιτήσεις για τους πλοιοκτήτες.

Όπως λέει, σε συνέντευξη που παραχωρεί στη «Ν», για να παραμείνουν ανταγωνιστικές οι ναυτιλιακές εταιρείες, πρέπει να συνεργαστούν με αξιόπιστους διαχειριστές πλοίων, που εξασφαλίζουν τη συμμόρφωση με όλους τους κανονισμούς, σε αποδοτικό κόστος.

O ίδιος αναφέρεται στη μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλιακή βιομηχανία, την απανθρακοποίηση, εκτιμώντας ότι έως και το 2030 το 70% του παγκόσμιου στόλου θα καίει συμβατικά καύσιμα.

Ιδιαίτερα σημαντικές είναι, ακόμη, οι επισημάνσεις του για τη διεθνή κρίση έλλειψης πληρωμάτων και τις λύσεις που εφαρμόζει η Wilhelmsen για τον περιορισμό της, όπως η δημιουργία εσωτερικής δεξαμενής δόκιμων ναυτικών.

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Schou στη «Ν»:

Ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος και οι ευθύνες μίας εταιρείας διαχείρισης πλοίων, όταν αναλαμβάνει το στόλο ενός πλοιοκτήτη;

Στην Wilhelmsen, κατηγοριοποιούμε την εργασία σε τέσσερα βασικά στοιχεία που είναι η τεχνική διαχείριση, η διαχείριση των πληρωμάτων, των εκπομπών και των λειτουργικών δαπανών (OPEX). Είναι ευθύνη του διαχειριστή του πλοίου να προσλαμβάνει ικανό πλήρωμα για τη λειτουργία του. Για τη διαχείριση του πλοίου, η αρμόδια εταιρεία εφαρμόζει τα συστήματα και τις διαδικασίες της επί του πλοίου. Αυτά τα συστήματα και οι διαδικασίες αναπτύσσονται για να διασφαλίζουν την ασφάλεια του πληρώματος και να μεγιστοποιούν τη λειτουργική αξιοπιστία του πλοίου.

Παράλληλα, στη νέα εποχή της ευαισθητοποίησης γύρω από τις εκπομπές, ο διαχειριστής του πλοίου είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση των εκπομπών και τη βελτιστοποίηση των λειτουργιών για την ελαχιστοποίησή τους. Mε την επιδέξια διαχείριση αυτών των πτυχών, ο διαχειριστής του πλοίου επιτυγχάνει βελτιστοποιημένες λειτουργικές δαπάνες.

Η επίτευξη μιας καλής ισορροπίας μεταξύ των τεσσάρων βασικών στοιχείων αποτελεί την τέχνη της διαχείρισης πλοίων και διαφοροποιεί τον έναν διαχειριστή από τον άλλο.

Ναυτιλιακοί αναλυτές προβλέπουν ότι οι εταιρείες διαχείρισης πλοίων θα ενισχύσουν την παρουσία τους στην ελληνική ναυτιλιακή αγορά. Συμφωνείτε; Ποιες είναι οι προοπτικές εταιρειών, όπως η δική σας;

Ναι, συμφωνώ. Υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες και προοπτικές τώρα, σε σύγκριση με πέντε χρόνια πριν. Τα εμπόδια στη διαχείριση των πλοίων έχουν αυξηθεί λόγω των ενισχυμένων ρυθμιστικών απαιτήσεων. Για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί ορισμένοι πλοιοκτήτες, πρέπει να αναζητήσουν αξιόπιστους διαχειριστές πλοίων, οι οποίοι διαθέτουν καθιερωμένα συστήματα και διαδικασίες που μπορούν να διαχειριστούν τα πλοία τους, σύμφωνα με όλους τους κανονισμούς και με αποδοτικό κόστος. Οι διαχειριστές πλοίων μπορούν να παρέχουν πρόσβαση σε οικονομίες κλίμακας, σε μαζικές αγορές, επιτρέποντας, έτσι, στους πλοιοκτήτες να μειώσουν σημαντικά τα λειτουργικά τους έξοδα.

Από την πλευρά μας, είμαστε διαχειριστές πλοίων με αποδεδειγμένο ιστορικό. Εδώ και 48 χρόνια, παρέχουμε με συνέπεια τις υπηρεσίες μας στη ναυτιλιακή κοινότητα, υπό τη σταθερή ιδιοκτησία του ομίλου Wilhelmsen. Με πάνω από 160 χρόνια ναυτιλιακής ιστορίας, η εξέλιξη του ομίλου Wilhelmsen από πλοιοκτήτες σε ένα από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά δίκτυα στον κόσμο έχει δημιουργήσει μία στέρεα βάση αξιών που δίνει έμφαση στις σωστές λειτουργίες και σε μια κουλτούρα ισχυρών ανθρώπων στον οργανισμό.

Είμαστε βέβαιοι ότι μπορούμε να προσελκύσουμε Έλληνες πλοιοκτήτες που συντονίζονται με τη φιλοσοφία μας και αναζητούν έναν αξιόπιστο συνεργάτη για να περιηγηθούν στις πολυπλοκότητες της σύγχρονης διαχείρισης πλοίων.

Τα καύσιμα μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα πιθανότατα δεν θα είναι βιώσιμα για ορισμένα χρόνια ακόμη. Πώς μπορούν οι εταιρείες να μειώσουν τις εκπομπές των στόλων τους, εν μέσω ενός αυστηρού ρυθμιστικού περιβάλλοντος;

Η εκτίμησή μας είναι ότι μέχρι το 2030, περίπου το 70% του στόλου θα εξακολουθεί να χρησιμοποιεί συμβατικά καύσιμα, ενώ το 20% θα χρησιμοποιεί LNG. Το υπόλοιπο 10% του στόλου θα λειτουργεί με άλλα εναλλακτικά καύσιμα, όπως η αμμωνία και η μεθανόλη.

Εστιάζουμε στις σταδιακές αλλαγές που μπορούν να γίνουν για να υποστηρίξουμε τον στόχο του πλοιοκτήτη για μείωση των εκπομπών. Ένας βασικός παράγοντας είναι τα καθιερωμένα ψηφιακά μας συστήματα που παρακολουθούν και ελέγχουν τις εκπομπές. Η αποθήκη δεδομένων μας επιτρέπει την πραγματοποίηση εκτεταμένων αναλύσεων και έχει οδηγήσει στην ανάπτυξη κορυφαίων KPIs (Βασικοί Δείκτες Απόδοσης) που μπορούν να βοηθήσουν τους εργαζομένους μας στην ξηρά και το πλήρωμα επί του πλοίου να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμων.

Η απόδοση του πληρώματος είναι, επίσης, ζωτικής σημασίας για την επίτευξη αυτού του στόχου. Αναπτύσσουμε πληρώματα ευαισθητοποιημένα για τις εκπομπές για να τους δώσουμε τις γνώσεις και τα κίνητρα να αναλάβουν πρωτοβουλίες που ευθυγραμμίζονται με τους στόχους του πλοιοκτήτη για τη μείωση των εκπομπών. Αυτή η ολιστική στρατηγική περιλαμβάνει τεχνολογία, διορατικότητα βάσει δεδομένων και εξειδικευμένο προσωπικό, οδηγώντας τις δραστηριότητές σας προς ένα βιώσιμο και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένο μέλλον.

Δεδομένης της έλλειψης εξειδικευμένων αξιωματικών, συναντάτε δυσκολίες, όταν ψάχνετε νέους εργαζόμενους; Πώς επηρεάζει τις προσπάθειές σας ο πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας;

Η έλλειψη ναυτικών, ιδίως αξιωματικών, αποτελεί πρόκληση για τον κλάδο εδώ και πολλές δεκαετίες. Παρά τις συνεχιζόμενες αυτές ελλείψεις, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα για να εξασφαλίσει τη συνεχή λειτουργία των πλοίων, χωρίς να έχει αναφερθεί καμία περίπτωση διακοπής της λειτουργίας τους, λόγω έλλειψης πληρωμάτων.

Προσλαμβάνουμε ενεργά ναυτικούς από τα παραδοσιακά ναυτικά έθνη, όπως οι Φιλιππίνες και η Ινδία. Ωστόσο, η βασική μας στρατηγική επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της δεξαμενής των ναυτικών μας μέσω του προγράμματος δόκιμων ναυτικών. Πιστεύουμε ακράδαντα στην καλλιέργεια και διαμόρφωση της δικής μας δεξαμενής ναυτικών από τη φάση της δόκιμης εκπαίδευσης, καθώς αυτή η προσέγγιση αναπτύσσει σταθερά αξιωματικούς που διαθέτουν τις ικανότητες και τις αξίες που ευθυγραμμίζονται με τα πρότυπα του οργανισμού μας. Αυτή η διττή προσέγγιση δεν καλύπτει μόνο τις άμεσες ανάγκες στελέχωσης, αλλά αποτελεί, επίσης, επένδυση στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και αριστεία των ναυτιλιακών μας δραστηριοτήτων.

Η Wilhelmsen ανακοίνωσε πρόσφατα ότι η κυρία Rosemelyn De Villa Boongaling ανέλαβε για πρώτη φορά τη διοίκηση του πλοίου AS Patria. Με ποιόν τρόπο η εταιρεία προωθεί τη διαφοροποίηση στο ναυτιλιακό περιβάλλον;

Η κυρία Rosemelyn είναι η 2η γυναίκα πλοίαρχος της εταιρείας μας, η πρώτη μας γυναίκα είναι η κυρία Lee Eu Ran, η οποία ανέλαβε καθήκοντα το 2022. Αμφότερες ξεκίνησαν την καριέρα τους μαζί μας ως δόκιμες και προχώρησαν σταθερά μέσα από τις τάξεις. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι γυναίκες ναυτικοί αντιπροσωπεύουν ένα μικρό κομμάτι, καθώς επί του παρόντος αποτελούν μόνο το 1% της ναυτικής μας ομάδας.

Για να ενισχύσουμε την ποικιλομορφία των φύλων, ενισχύουμε ενεργά τη γυναικεία εκπροσώπηση μέσω του προγράμματος δόκιμων ναυτικών μας. Επιπλέον, έχουμε δημιουργήσει μια εσωτερική ομάδα υποστήριξης γυναικών ναυτικών για την προώθηση ανοιχτών συζητήσεων σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τόσο εν πλω όσο και στην προσωπική ζωή. Δεσμευόμαστε να δημιουργήσουμε ένα ακμάζον και χωρίς αποκλεισμούς περιβάλλον για τις γυναίκες ναυτικούς μας και διερευνούμε ενεργά τρόπους για την επίτευξη αυτού του στόχου.

Η ταυτότητα της Wilhelmsen Ship Management (Wilhelmsen)

Η Wilhelmsen Ship Management είναι μία από τις μεγαλύτερες διαχειρίστριες εταιρείες πλοίων σε παγκόσμια κλίμακα με χαρτοφυλάκιο που ξεπερνά τα 450 πλοία και τους 11.000 ναυτικούς. Η Wilhelmsen συντονίζει τις δραστηριότητές της από 7 γραφεία ανά τον κόσμο – μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα – διαθέτοντας παράλληλα ένα ευρύ δίκτυο 21 γραφείων πληρωμάτων σε 13 χώρες.