Skip to main content

Γιατί ένα φλεγόμενο τάνκερ ανοικτά της Μαλαισίας είναι παγκόσμιο πρόβλημα

Πηγή: Malaysia Maritime Enforcement Agency

Η έκρηξη στο γηρασμένο Pablo λειτουργεί ως ηχηρό σήμα αφύπνισης

Ανοιχτά των ακτών της Μαλαισίας, σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα εμπορικά κανάλια, μία έκρηξη στο γηρασμένο τάνκερ πετρελαίου Pablo έσκισε το κατάστρωμά του σαν κονσέρβα και πυροδότησε μία φωτιά, που έστειλε πυκνά νέφη καπνού στον ουρανό. Ήταν ένα τραγικό ατύχημα που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια πολύ μεγαλύτερη καταστροφή, σημειώνει το Bloomberg.

Το πετρελαιοφόρο, νηολογημένο στην Γκαμπόν, ικανό να μεταφέρει περίπου 700.000 βαρέλια αργού πετρελαίου, περνούσε από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας μετά την εκφόρτωση φορτίου στην Κίνα — και έτσι ήταν σχεδόν άδειο. Από το διεθνές πλήρωμά του, που μετρούσε 28 άνδρες, διασώθηκαν οι 25 από διερχόμενα σκάφη. Η έκρηξη σημειώθηκε λίγο πιο πέρα από τα υπερφορτωμένα νερά της Σιγκαπούρης.

Αλλά για τις τοπικές ναυτιλιακές αρχές, ο πονοκέφαλος μόλις ξεκίνησε. Υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία για τον ιδιοκτήτη, μια εταιρεία εγγεγραμμένη στα Νησιά Μάρσαλ, της οποίας ο στόλος δεν περιέχει άλλα πλοία, ούτε ίχνος ασφάλισης. Και τα δύο είναι ζωτικής σημασίας για να ξεκινήσει η επιχείρηση καθαρισμού.

Το Pablo, δεξαμενόπλοιο κατηγορίας Aframax που παρατηρήθηκε στα ύδατα του Ιράν πέρυσι, υπογραμμίζει, σύμφωνα με το Bloomberg, τους κινδύνους που συνεπάγεται η επέκταση ενός σκοτεινού στόλου γηρασμένων τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο. Μετά το κύμα κυρώσεων που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία – συμπεριλαμβανομένων των ανώτατων ορίων τιμών που επιβλήθηκαν από την G7, με σκοπό να περιοριστεί η ροή των πετροδολαρίων προς το Κρεμλίνο- παρατηρητές στην κοινότητα εμπορίας πετρελαίου ανέφεραν την αγορά εκατοντάδων παλαιών δεξαμενόπλοιων από άγνωστους αγοραστές.

«Το ατύχημα του Pablo είναι τραγικό και μια έντονη υπενθύμιση αυτού που λέγαμε όλη αυτή την εποχή: ο σκιώδης στόλος αποτελεί σοβαρή απειλή τόσο για τις ζωές των ανθρώπων όσο και για το θαλάσσιο περιβάλλον», δήλωσε ο Rolf Thore Roppestad, Διευθύνων Σύμβουλος της Gard AS, ομίλου που ασφαλίζει στόλους από κινδύνους όπως πετρελαιοκηλίδες. «Αυτό που με ανησυχεί είναι ότι υπάρχουν πλοία σαν αυτό που περνούν καθημερινά από στενά υψηλής κυκλοφορίας», πρόσθεσε. «Έτσι, η πιθανότητα να συμβούν περισσότερα ατυχήματα όπως αυτό είναι στην πραγματικότητα αρκετά υψηλή», προειδοποίησε.

Η αιτία της πυρκαγιάς είναι ακόμα ασαφής, αν και είναι πιθανό οι ατμοί από τα υπολείμματα του φορτίου πετρελαίου να έπαιξαν ρόλο. Ανεξάρτητα από το τι προκάλεσε την έκρηξη, όταν αυτή συμβαίνει σε πλοία όπως το Pablo, η διαδικασία για να αντιμετωπιστεί η κατάσταση είναι πάντα πιο δύσκολη. Σε περιπτώσεις που υπάρχουν ξεκάθαρα στοιχεία για την ιδιοκτησία του τάνκερ οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι επιχειρήσεις διάσωσης και διάφοροι μεσάζοντες αρχίζουν να αντιμετωπίζουν την κατάσταση μέσα σε λίγες ώρες από τη στιγμή του συμβάντος. Τώρα έχει περάσει μία εβδομάδα και ακόμη ο ασφαλιστής δεν μπορεί να προχωρήσει τη διαδικασία. Το Pablo δεν περιλαμβάνεται σε μια βιομηχανική βάση δεδομένων των ασφαλισμένων πλοίων και η Μαλαισιανή Ναυτιλιακή Υπηρεσία επιβολής δεν απάντησε σε ερωτήσεις του Bloomberg σχετικά με την ασφάλισή του.

Εάν δεν είναι δυνατή η επικοινωνία με τον ιδιοκτήτη, οι τοπικές αρχές μπορούν να κατασχέσουν το πλοίο και να προσπαθήσουν να το πουλήσουν για να καλύψουν το κόστος σύμφωνα με τον Oon Thian Seng, ιδρυτικό συνεργάτη της δικηγορικής εταιρείας Oon & Bazul LLP της Σιγκαπούρης και συνδεδεμένο γραφείο της στη Μαλαισία, TS Oon & Partners LLP. Ωστόσο, είναι πολύ απίθανο η πώληση του απανθρακωμένου Pablo να καλύψει το κόστος.

Το δεξαμενόπλοιο έφερε τη σημαία της Γκαμπόν, η οποία είναι ένας πολύ μικρός προορισμός για νηολόγηση σκαφών και εμπίπτει σε κάτι που ονομάζεται Μνημόνιο Συνεργασίας του Παρισιού, που δημιουργήθηκε για την προώθηση της ασφαλούς ναυσιπλοΐας. Κατασκευάστηκε το 1997, που σημαίνει ότι είναι πολύ πέρα από την ηλικία στην οποία τα περισσότερα τάνκερ πωλούνται ως σκραπ.

Το δεξαμενόπλοιο πέρασε δύο μήνες σε ένα ναυπηγείο κοντά στη Σαγκάη, αλλά πριν από αυτό τα δύο τελευταία του ταξίδια επρόκειτο να παραδώσει αργό σε κινεζικά λιμάνια στην επαρχία Shandong, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που δημοσιεύει το Bloomberg. Η εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Vortexa προσδιορίζει και τα δύο φορτία ως βαρύ ιρανικό αργό, για το οποίο επιβάλλονται κυρώσεις.

Για τις αρχές στη Σιγκαπούρη, έναν από τους πιο πολυσύχναστους ναυτιλιακούς κόμβους στον κόσμο, το ερώτημα είναι πώς να συνεχίσουν να κινούνται τα νόμιμα φορτία πετρελαίου — αποφεύγοντας ατυχήματα όπως αυτό. Η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή δήλωσε ότι ζήτησε τη συνδρομή 20 σκαφών στην περιοχή για να αναφέρουν τυχόν παρατήρηση των τριών αγνοουμένων του πληρώματος του Pablo και δεν ανέφερε καμία διακοπή στην κυκλοφορία. Οι αξιωματούχοι δεν έκαναν περαιτέρω σχόλια.