Skip to main content

«Μποτιλιάρισμα» στο Στενό του Βοσπόρου: Στα 20 τα δεξαμενόπλοια που περιμένουν στην ουρά

REUTERS/Yoruk Isik

Τι δηλώνει η ναυτιλιακή αρχή της Τουρκίας.

Συμφόρηση δημιουργείται σε μια σημαντική εμπορική οδό για το πετρέλαιο, η οποία εφόσον δεν επιλυθεί, θα μπορούσε να πλήξει την παγκόσμια προσφορά και να οδηγήσει σε αύξηση τις τιμές σε μια εύθραυστη στιγμή για τις αγορές ενέργειας.

Μέχρι σήμερα, 20 δεξαμενόπλοια περιμένουν στη Μαύρη Θάλασσα για να περάσουν από το Στενό του Βοσπόρου με κατεύθυνση τη Μεσόγειο, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή υπηρεσία Tribeca.

Οκτώ δεξαμενόπλοια περιμένουν επίσης για να διέλθουν από το στενό των Δαρδανελίων προς τη Μεσόγειο, αυξάνοντας έτσι σε 28 το συνολικό αριθμό των δεξαμενοπλοίων που περιμένουν για να κατευθυνθούν προς νότο.

Η καθυστέρηση που δημιουργείται σε πλωτές οδούς που ελέγχονται από την Τουρκία, η οποία επηρεάζει κυρίως τις αποστολές αργού πετρελαίου που προορίζονται για την Ευρώπη, έχει προσελκύσει την προσοχή κυβερνητικών αξιωματούχων του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ που βρίσκονται σε συνομιλίες με την Άγκυρα για την επίλυση του αδιεξόδου.

Τα προβλήματα έχουν συνδεθεί με το πλαφόν στο ρωσικό αργό που τέθηκε σε ισχύ τη Δευτέρα. Υπενθυμίζεται ότι η ομάδα των χωρών της G7, η ΕΕ και η Αυστραλία έχουν συμφωνήσει να απαγορεύουν σε παρόχους ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως οι ασφαλιστές, να βοηθούν στην εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου, εκτός αν το πετρέλαιο αυτό πωλείται σε μια επιβεβλημένη χαμηλή τιμή (πλαφόν), που έχει στόχο να στερήσει έσοδα από τη Μόσχα σε καιρό πολέμου. Το πλαφόν έχει στόχο περιορίσει τα έσοδα του Κρεμλίνου χωρίς να επιβαρύνει την παγκόσμια οικονομία μειώνοντας την προσφορά.

Χθες απορρίπτοντας τις πιέσεις από το εξωτερικό για την ουρά των δεξαμενοπλοίων που μεγαλώνει, η ναυτιλιακή αρχή της Τουρκίας δήλωσε ότι θα συνεχίσει να κρατάει έξω από τα ύδατά της πετρελαιοφόρα που δεν έχουν τα κατάλληλα ασφαλιστικά έγγραφα και ότι χρειάζεται χρόνο για να πραγματοποιήσει ελέγχους. Όπως δήλωσε επίσης, ενδέχεται να διώξει από τα ύδατά της δεξαμενόπλοια που δεν διαθέτουν τα κατάλληλα έγγραφα ή να απαιτήσει απ’ αυτά να παρουσιάσουν νέες επιστολές ασφάλισης που να καλύπτουν το ταξίδι τους μέσω των τουρκικών υδάτων.

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν την Τετάρτη, ο Αμερικανός υφυπουργός Οικονομικών Ουόλι Αντεγιέμο είπε στον Τούρκο υφυπουργό Εξωτερικών Σεντάτ Ονάλ ότι το πλαφόν ισχύει μόνο για το ρωσικό πετρέλαιο και δεν απαιτεί πρόσθετους ελέγχους στα πλοία που διέρχονται από τα τουρκικά χωρικά ύδατα, ανακοίνωσε το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών.

Εντούτοις η Τουρκία έθεσε σε ισχύ από την αρχή του μήνα ένα νέο μέτρο, το οποίο προκαλεί το μποτιλιάρισμα. Βάσει του μέτρου αυτού απαιτείται από τα πλοία να παρέχουν απόδειξη ασφαλιστικής κάλυψης για τη διάρκεια του διάπλου τους μέσω του Στενού του Βοσπόρου ή όταν αγκυροβολούν σε τουρκικά λιμάνια.

Αν και επί του παρόντος δεν προκαλεί καμία διαταραχή στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου και συνεπώς στις τιμές, το «μποτιλιάρισμα» θα μπορούσε να εξελιχθεί σε πρόβλημα εάν δεν επιλυθεί, δήλωσε ο Jorge Leon της Rystad Energy. «Αυτή είναι μια πολύ δημοφιλής διαδρομή σε όλο τον κόσμο για το παγκόσμιο εμπόριο και συγκεκριμένα για το αργό», εξήγησε σε δηλώσεις του στο CNN Business.

Χώρες όπως η Ρωσία, το Καζακστάν και το Αζερμπαϊτζάν χρησιμοποιούν τα τουρκικά στενά για να μεταφέρουν το πετρέλαιο τους στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου.