Ελλάδα: Ευκαιρίες και προκλήσεις στην αγορά tax free που «τρέχει» με 23%

Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2020 12:46
UPD:14:08
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Της Σοφίας Εμμανουήλ
semm@naftemporiki.gr

Διατηρεί υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στην αγορά του Tax Free Shopping (TFS) η Ελλάδα κλείνοντας το 2019 με αύξηση 18% στις συναλλαγές, 23% στην αξία αγορών και 4% στη μέση κατανάλωση σε σχέση με το 2018. 

Κορυφαίοι διεθνείς καταναλωτές συνεχίζουν να παραμένουν οι Κινέζοι με 32%, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Global Blue. Ακολουθούν οι Αμερικάνοι με 14% και οι Ισραηλινοί με 6%. Ωστόσο, παρατηρείται μία σημαντική μείωση της τάσης των Κινέζων international shoppers σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, ενώ οι Αμερικάνοι και Ισραηλινοί παρουσιάζουν μία δυναμική άνοδο. 

Στην αξία αγορών ανά εθνικότητα, οι Αμερικάνοι και οι Αιγύπτιοι παρουσιάζουν αλματώδη ανάπτυξη με ποσοστό που ανέρχεται στο 46%, οι Ισραηλινοί με 44% και οι Καναδοί με 28%. Παράλληλα, οι Κινέζοι συνεχίζουν να αναπτύσσονται σταθερά για 5η χρονιά με ποσοστό 10%. 

Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης παρατηρούνται και στον αριθμό των συναλλαγών. Οι συναλλαγές αυξήθηκαν κατά 45% από Αιγύπτιους, κατά 40% από Ισραηλινούς και κατά 27% από Αμερικάνους. 

Ηγέτης η Αττική

Σε ό,τι αφορά την αξία των συναλλαγών ανά περιφέρεια, η περιοχή της Αττικής διατηρεί υψηλά ποσοστά με 65%, η Μύκονος κατοχυρώνει τη δεύτερη θέση με ποσοστό 13% και τρίτη ακολουθεί η Μακεδονία με 12%.

Όλες οι περιφέρειες της Ελλάδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση στην αξία συναλλαγών, με την Πελοπόννησο να παρουσιάζει αλματώδη πορεία σε ποσοστό 113%. 

Οι διεθνείς καταναλωτές που επισκέπτονται τη χώρα μας συνεχίζουν να επιλέγουν αγορές στην κατηγορία μόδα-ρουχισμός δαπανώντας ποσοστό της τάξεως του 52%, ενώ μόλις το 20% της δαπάνης ανήκει στη κατηγορία κόσμημα/ρολόι.

Ο τουρισμός μοχλός ανάπτυξης της αγοράς

Η αγορά TFS σημειώνει κατά την τελευταία πενταετία μία σταθερή και σημαντική αύξηση η οποία συνδέεται άρρηκτα με την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα. Ταυτόχρονα, παραδοσιακοί διεθνείς καταναλωτές, όπως οι Αμερικάνοι διαφαίνεται να αξιοποιούν το προνόμιό τους για αφορολόγητες αγορές σε σχέση με το παρελθόν, ενώ νέες εθνικότητες όπως οι Ισραηλινοί, αποκτούν τεράστια δυναμική στην αγορά του TFS. 

Οι προκλήσεις

Παρά τη δυναμική ανάπτυξη των τελευταίων ετών, η αγορά του TFS έρχεται αντιμέτωπη με μία μεγάλη πρόκληση: το επικείμενο Brexit καθιστά τους Βρετανούς Νο1 Tax Free εθνικότητα (σύμφωνα με το τελευταίο στατιστικό δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ, το 2019 αφίχθηκαν 3,5 εκατ. περίπου ταξιδιώτες από το Ηνωμένο Βασίλειο). Το επερχόμενο διάστημα με την οριστικοποίηση της συμφωνίας, τα σημεία εξόδου και τα τελωνεία της χώρας, θα κληθούν να διαχειριστούν έναν τεράστιο όγκο τουριστών. 

Το μεγάλο στοίχημα της απλοποίησης των διαδικασιών και της ψηφιοποίησης των τελωνείων καθίσταται πιο αναγκαίο από ποτέ, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς. Εκτιμούν ότι ο μετασχηματισμός των υφιστάμενων διαδικασιών και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας μπορεί να καταστήσει τους κρατικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς αποτελεσματικότερους και αποδοτικότερους.

Επίσης, η ψηφιοποίηση των διαδικασιών επιστροφής ΦΠΑ, θα προσφέρει στη χώρα πολλαπλά οφέλη, σύμφωνα με επαγγελματίες της αγοράς tax free, όπως αυτοματοποίηση διαδικασιών, μείωση αναμονής στα τελωνεία, ασφάλεια, διαφάνεια, εξοικονόμηση πόρων, αύξηση συναλλαγών κ.ο.κ..

Προτεινόμενα για εσάς

Σχολιασμένα