Skip to main content

Πετρέλαιο: Ηρεμία (πριν την καταιγίδα;) στην αγορά

Μικρή μόνο άνοδος των τιμών πετρελαίου σήμερα, με την αγορά να επιδεικνύει ψυχραιμία. Ίσως αυτό να μην κρατήσει πολύ, προειδοποιούν οι ειδικοί.

Τρεις σημαντικότατες αποφάσεις, που επηρεάζουν την αγορά πετρελαίου, ελήφθησαν ή τίθενται σε εφαρμογή τα τελευταία 24ωρα.

  1. Το εμπάργκο της Ε.Ε. στο ρωσικό πετρέλαιο, που συνοδεύεται από πλαφόν 60 δολαρίων για ρωσικό αργό που μεταφέρεται σε τρίτες χώρες
  2. Η απόφαση του ΟΠΕΚ+ να διατηρήσει αμετάβλητη την πολιτική του, συνεχίζοντας έτσι να εφαρμόζει τη μείωση των 2 εκατ. βαρελιών ημερησίως που αποφάσισε τον Οκτώβριο και
  3. η χαλάρωση κάποιων περιοριστικών μέτρων έναντι της Covid -19 στην Κίνα.

Οι πρώτες δύο αποφάσεις σημαίνουν ουσιαστικά μείωση της προσφοράς και η τρίτη τόνωση της ζήτησης. Θα μπορούσαν λοιπόν να πυροδοτήσουν σήμερα ένα ράλι στις τιμές. Αντ’αυτού έχουμε μία μικρή μόνο άνοδο, με το μπρεντ να ενισχύεται 0,4% στα 85,95 δολάρια το βαρέλι και το αμερικανικό αργό (WTI) να σημειώνει άνοδο 0,5% στα 80,38 δολάρια το βαρέλι στις 09:15 ώρα Ελλάδος. Προς στιγμήν κατεγράφη άνοδος έως και 2%, αλλά τα κέρδη δεν διατηρήθηκαν. Αυτό συμβαίνει γιατί οι αποφάσεις δεν έκρυβαν εκπλήξεις. Είχαν εν πολλοίς προεξοφληθεί από την αγορά, που τώρα επιλέγει να τηρήσει στάση αναμονής για να δει τον πραγματικό αντίκτυπό τους.

Η αποτελεσματικότητα του πλαφόν των 60 δολαρίων ήδη αμφισβητείται αφού η Ρωσία πουλάει σε πελάτες της ακόμη και κάτω από αυτή την τιμή. Η Ε.Ε., η G7 και η Αυστραλία υιοθέτησαν το ανώτατο αυτό όριο για τη διά θαλάσσης εξαγωγή ρωσικού πετρελαίου. Η Μόσχα έχει διαμηνύσει πως δεν πρόκειται να πουλήσει καθόλου πετρέλαιο σε όσους εφαρμόσουν το πλαφόν, με τους αναλυτές να αναμένουν σχετικό διάταγμα από τον Βλαντίμιρ Πούτιν ακόμη και μέσα στις επόμενες ώρες. Όσο για τους Ευρωπαίους, θα επανεξετάζουν το όριο ανά δύο μήνες, ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών πετρελαίου στη διεθνή αγορά.

Όσον αφορά στο εμπάργκο, πρακτικά από σήμερα απαγορεύονται οι θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εξαιρούνται η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία, τρία κράτη μέλη με υψηλό βαθμό εξάρτησης από το ρωσικό αργό που μεταφέρεται με αγωγούς, τόσο λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, όσο και της αδυναμίας τους να το υποκαταστήσουν άμεσα.

Τα βλέμματα όμως στρέφονται και στην Κίνα, όπου η πολιτική μηδενικής ανοχής έναντι της Covid-19 φαίνετα να επανεξετάζεται σε έναν βαθμό. Η αγανάκτηση των πολιτών που μεταφράστηκε σε μαζικές διαδηλώσεις ανά τη χώρα είχαν ως αποτέλεσμα αρκετές τοπικές αρχές μεγάλων πόλεων να καταργήσουν την υποχρέωση για καθημερινά τεστ Covid. Σύμφωνα με πληροφορίες το Πεκίνο τώρα εξετάζει να ανοίξει και πάλι την οικονομία, αλλά και ίσως να καταργήσει ακόμη ένα σκληρό μέτρο: την υποχρεωτική παραμονή θετικών κρουσμάτων σε ειδικά κέντρα καραντίνας. Ανάλυση στην κρατικά ελεγχόμενη εφημερίδα People’s Daily περιελάμβανε δηλώσεις ειδικών της υγείας, που τάσσονταν υπέρ της πρότασης τοπικών αρχών να τηρείται η καραντίνα στο σπίτι και όχι στα ειδικά κέντρα. Κάτι τέτοιο θα σηματοδοτούσε ουσιαστική στροφή στην έως τώρα πολιτική της κινεζικής κυβέρνησης. Το συγκεκριμένο μέτρο είχε πυροδοτήσει σφοδρότατες αντιδράσεις, καθώς εφαρμοζόταν ακόμη και για τα παιδιά.

Σε οικονομικό επίπεδο, τέτοιου είδους αποφάσεις θα σήμαιναν τονωτικές ενέσεις στην ανάπτυξη του «δράκου» και κατά συνέπεια ενίσχυση της ζήτησης από τον μεγαλύτερο καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως. Έχοντας αυτά κατά νου, αρκετοί αναλυτές δεν αποκλείουν νέα εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου στις αρχές του 2023, η οποία θα ενέτεινε τις πιέσεις σε κυβερνήσεις και κεντρικές τράπεζες. Η καταιγίδα ίσως δεν αργεί.

naftemporiki.gr