Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Θερμοί αναμένεται να είναι ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία που αφορούν τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από το εξωτερικό.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Sete Inteligence σε σχέση με τον αντίστοιχο προγραμματισμό του 2016, για τον Σεπτέμβριο αναμένεται αύξηση +13% στις προγραμματισμένες θέσεις ή αλλιώς +310.000 θέσεις. Για τον Οκτώβριο παρατηρείται μία αύξηση κατά 233.000 θέσεις ή 18,8%! Για το σύνολο της θερινής περιόδου 2017 παρατηρείται αύξηση +10,3% των προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό, ενώ για τον Αύγουστο αναμένεται αύξηση των αεροπορικών θέσεων κατά +7,5% ή αλλιώς +221.000 θέσεις.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τον Αύγουστο, στη Θεσσαλονίκη η αύξηση των αεροπορικών θέσεων ανέρχεται σε +15,0% ή +42.000 θέσεις. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρατηρείται στην Καβάλα με +36,1% που ισοδυναμεί σε 8.000 θέσεις επιπλέον και ακολουθούν τα αεροδρόμια του Άραξου +34,7% (+5.000 θέσεις) και του Άκτιου +19,8% (+11.000 θέσεις) αντίστοιχα. Το Ηράκλειο και τα Χανιά παρουσιάζουν αύξηση +6,2% (+42.000) και +4,0% (+9.000) θέσεις αντίστοιχα. Μείωση των αεροπορικών θέσεων τον Αύγουστο συνεχίζουν να παρουσιάζουν τα αεροδρόμια της Καρπάθου κατά -7,9% (-2.000 θέσεις) και της Σκιάθου -3,9% (-2.000 θέσεις). Οριακή μείωση αναμένεται σε Μύκονο και Σαντορίνη με -0,2% (-220 θέσεις) και -0,3% (-370 θέσεις).
Τον Σεπτέμβριο μείωση των αεροπορικών θέσεων αναμένεται σε δύο αεροδρόμια: της Καρπάθου κατά -2,2%/ (μόλις -467 θέσεις) και της Σκιάθου -2,0%/ (μόλις -868 θέσεις). Στη Θεσσαλονίκη η αύξηση των αεροπορικών θέσεων ανέρχεται σε +14,7% ή +37.000 θέσεις. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρατηρείται στην Καβάλα με +41,0%/+8.000 θέσεις. Ακολουθούν τα αεροδρόμια της Μυτιλήνης 36,4%/+3.000 θέσεις και του Άραξου +27,6%/+4.000 θέσεις αντίστοιχα. Το Ηράκλειο και τα Χανιά παρουσιάζουν αύξηση +12,9%/+73.000 και +7,0%/+13.000 αντίστοιχα.
Ανά χώρα
Ως προς τις προγραμματισμένες θέσεις ανά χώρα τον μήνα Αύγουστο, η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση παρατηρείται από τη Ρωσία με +21,6% /+34.000 θέσεις, ενώ ακολουθούν η Ολλανδία με αύξηση +19,6% /+27.000 και η Γερμανία με αύξηση +14,3% /+60.000 θέσεις. Η μείωση των αεροπορικών θέσεων -και τον Αύγουστο- παρουσιάζεται μόνο από την Ιταλία κατά -4,2% /-16.000 θέσεις, ενώ η αντίστοιχη μείωση για την περίοδο Μαρτίου-Ιουνίου ανέρχεται στο -6,6%.
Τον Σεπτέμβριο αναμένεται αύξηση +13,0% ή αλλιώς +310.000 θέσεις. Μεγάλη αύξηση των αεροπορικών θέσεων (σε απόλυτο αριθμό θέσεων) αναμένεται από τη Γερμανία +15,2%/+61.000 θέσεις και το Ην. Βασίλειο σε +10,2%/+51.000 θέσεις. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση αναμένεται από την Ολλανδία με +31,5%/+35.000 θέσεις και ακολουθεί η Ρωσία +24,8%/+38.000 θέσεις. Η Πολωνία αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση +21,1% /+28.000 και η Γαλλία +16,1%/+16.000 θέσεις.
Στο μεταξύ με σημαντική άνοδο των διεθνών αεροπορικών και οδικών αφίξεων στο σύνολο της χώρας συμπληρώθηκε ο Ιούλιος αλλά και το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από τα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις που κατεγράφησαν τον Ιούλιο του 2017 ήταν αυξημένες κατά +5,7% (+189 χιλ.) σε σχέση με τον Ιούλιο του 2016. Η Αθήνα τον Ιούλιο παρουσίασε μικρή αύξηση +1,5%, καταγράφοντας +10 χιλ. περισσότερες αφίξεις. Τα περιφερειακά αεροδρόμια τον Ιούλιο παρουσίασαν αύξηση +6,8% καταγράφοντας +179 χιλ. περισσότερες αφίξεις, δηλαδή η αύξηση (και τον μήνα Ιούλιο) οφείλεται εξολοκλήρου στα περιφερειακά αεροδρόμια. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης συνέχισε την ανοδική του πορεία παρουσιάζοντας αύξηση +13,9%. Τα λοιπά αεροδρόμια (Σάμος, Σκιάθος, Καβάλα και Μυτιλήνη) εμφανίζουν αύξηση +15,2%. Αύξηση εμφανίζουν και οι υπόλοιποι προορισμοί: Κυκλάδες +9,8%, Πελοπόννησος +8,6%, Iόνιο +7,8%, Δωδεκάνησα +4,5% και Κρήτη +4,0%. Αξιοσημείωτο είναι ότι η πλειονότητα των αεροδρομίων του πίνακα παρουσίασε αύξηση: τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση εμφανίζει το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης (+70,2%). Πτώση παρουσίασε μόνο το αεροδρόμιο της Καρπάθου (-6,6%).
Αύξηση +8,8% των διεθνών αεροπορικών αφίξεων παρατηρείται συνολικά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2017 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016. Η Αθήνα εμφανίζει αύξηση +3,8%/+97.000, ενώ τα αεροδρόμια πλην Αθηνών +10,6%/+711.000 θέσεις. Τα λοιπά αεροδρόμια (Σάμος, Σκιάθος, Καβάλα και Μυτιλήνη) εμφανίζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση +19,3%/ +41.000, ενώ ακολουθούν οι Κυκλάδες +11,3/+43.000 θέσεις και η Πελοπόννησος με +10,9%/+10.000 θέσεις. Στο Ιόνιο παρατηρείται αύξηση +10,2%/+134.000 θέσεις και στην Κρήτη +8,7%/+ 186.000 θέσεις. Τα Δωδεκάνησα παρουσιάζουν τη μικρότερη ποσοστιαία αύξηση με +8,4%/ +136.000 θέσεις. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου παρατηρείται στο αεροδρόμιο της Μυτιλήνης +43,6%/+8.000 θέσεις και η μικρότερη στο αεροδρόμιο της Καρπάθου με +1,8%/+758 αφίξεις.
Οδικές αφίξεις
Η καταγραφή των οδικών αφίξεων γίνεται από τα κατά τόπους Αστυνομικά Τμήματα βάσει υπηκοότητας, ανεξαρτήτως τόπου μόνιμης κατοικίας και -συνεπώς- περιλαμβάνει και αλλοδαπούς μετανάστες στην Ελλάδα που επιστρέφουν από ταξίδι στο εξωτερικό. Αύξηση κατέγραψαν οι οδικές αφίξεις κατά +11,6%, τον Ιούλιο του 2017, σχεδόν +219.000 περισσότερες από τον αντίστοιχο Ιούλιο του 2016. Αναλυτικότερα, τη μεγαλύτερη αύξηση -τόσο ποσοστιαία όσο και σε απόλυτες διαφορές- παρουσίασε ο μεθοριακός σταθμός του Προμαχώνα με άνοδο +74,7%/+221.000 αφίξεις, ενώ ακολουθούν ο σταθμός της Δοϊράνης με αύξηση +25,7%/+21.000 αφίξεις και οι Κήποι του Έβρου με αύξηση +18,1%/+15.000 αφίξεις. Αντίστοιχα, τη μεγαλύτερη μείωση παρουσίασε ο μεθοριακός σταθμός της Εξοχής με πτώση των αφίξεων κατά -32,7% (-27.000 αφίξεις). Αναφορικά με τη χώρα προέλευσης, μεγάλη αύξηση καταγράφει η κίνηση από τη Βουλγαρία, η οποία έφτασε το +21,6%/+155.000 αφίξεις. Αντίστοιχα, οι οδικές αφίξεις αυξήθηκαν από την ΠΓΔΜ κατά +11,0%/+85.000 και από την Αλβανία κατά +3,8%/+7.000 αφίξεις. Μειωμένες ήταν οι αφίξεις από το Τριεθνές κατά -24,7%/-22.000 και την Τουρκία κατά -4,2%/-5.000.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2017, οι οδικές αφίξεις κατέγραψαν αύξηση +7,8%. Η μεγαλύτερη αύξηση οδικών αφίξεων καταγράφεται από τη Βουλγαρία (+29,0%/+516.000 αφίξεις) και ακολουθούν η Τουρκία (+14,1%/+58.000 αφίξεις) και η ΠΓΔΜ (+4,9%/+122.000 αφίξεις). Σημαντική πτώση καταγράφεται από την Αλβανία (-13,9%/ -137.000 αφίξεις).
Επιδόσεις αερολιμένων
Αύξηση εξερχόμενων πτήσεων, στα 9 από τα 10 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Fraport στην Ελλάδα, κατά τη φετινή θερινή περίοδο διαπιστώνει η AirHelp, εταιρεία με επενδυτή την Y Combinator, που βοηθά τους ταξιδιώτες να διεκδικούν αποζημιώσεις μετά από καθυστερήσεις, ακυρώσεις ή overbookings πτήσεων. Τα στοιχεία αφορούν την περίοδο μεταξύ 15 Ιουνίου και 16 Αυγούστου, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε αριθμό πτήσεων παρουσιάζονται στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης (500 πτήσεις επιπλέον μόνο γι’ αυτό το δίμηνο, της Ζακύνθου με 353 πτήσεις αναχώρησης επιπλέον, της Μυκόνου και της Σαντορίνης με 197 και 176 επιπλέον πτήσεις αντίστοιχα).
Ως προς το ζήτημα, όμως, της ακρίβειας του χρόνου, όπως εξηγεί η Χρύσα Πομόνη, υπεύθυνη της AirHelp Ελλάδα, στα εξεταζόμενα αεροδρόμια το ποσοστό των πτήσεων που αναχωρούν χωρίς κανένα πρόβλημα σημειώνει πτώση στα 7 από τα 10. Για παράδειγμα, στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς είχαμε 8,88% πτώση στην ακρίβεια των πτήσεων που αναχωρούν, στο αντίστοιχο της Ρόδου παρουσιάστηκε πτώση 8,29%, της Κω 6,95%, της Κέρκυρας 5,74%, της Σαντορίνης με 4,95% και της Μυκόνου 3,17%.
Τα αεροδρόμια με αύξηση πτήσεων αλλά και αύξηση στην αποδοτικότητά τους ως προς την ακρίβεια στον προγραμματισμό και τον πραγματικό χρόνο αναχώρησης είναι αυτά της Θεσσαλονίκης με 500 πτήσεις επιπλέον και ταυτόχρονά 7,39% αύξηση στην ακρίβεια, άρα λιγότερη αναμονή για τους επιβάτες, των Χανίων που με επιπλέον 58 πτήσεις είχαν οριακή αύξηση 0,03% και τέλος το αεροδρόμιο της Λέσβου, όπου παρουσιάζει μηδενικό ποσοστό στις πτήσεις με πρόβλημα τόσο το καλοκαίρι του 2016 όσο και του 2017, ενώ φέτος είχε και 11 περισσότερες πτήσεις.
Αρμοδίως τονίζεται πως τα συμπεράσματα που μπορούν να εξαχθούν είναι πολλά, αλλά θα ήταν πιο ασφαλές να εξετάζεται το κάθε αεροδρόμιο ξεχωριστά. Η τάση που μπορεί να φανεί με μια πρώτη ματιά είναι ότι ο καινούριος διαχειριστής έχει τη θέληση και τη δυνατότητα να φέρνει περισσότερη κινητικότητα, τουλάχιστον στα 10 αυτά αεροδρόμια που μελετήθηκαν. Οι πτήσεις που αναχώρησαν, άρα και οι αντίστοιχες που έφτασαν στους προορισμούς οι οποίοι εξετάσθηκαν, είναι 9 στις 10 περιπτώσεις αυξημένες σε απόλυτους αριθμούς. Αυτό που χρειάζεται περαιτέρω, εκτιμάται από τη μελέτη, είναι η διαχείριση του αυξημένου όγκου των πτήσεων, διότι 6 στις 10 περιπτώσεις αερολιμένων υπήρξαν αυξητικές τάσεις καθυστερήσεων ή και ακυρώσεων (με υπαιτιότητα των αεροπορικών εταιρειών) πράγμα που μπορεί να μη βοηθά την εικόνα, η οποία μένει στον επισκέπτη ως τελευταία ανάμνηση.
Κίνηση επιβατών διά θαλάσσης
Η διεθνής διά θαλάσσης κίνηση επιβατών (χωρίς επιβάτες transit, ανεξαρτήτως υπηκοότητας και τόπου κατοικίας) μεταξύ Ελλάδας (Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα) και Ιταλίας (Αγκόνα, Μπρίντεζι, Μπάρι, Βενετία, Τεργέστη και Ραβένα) για την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου του 2017 σημείωσε άνοδο κατά +14,0% τον Ιούνιο, ενώ το ποσοστό αυτό αυξάνεται στους διακινηθέντες για αναψυχή στο +16,7%. Αντιστοίχως στους διακινηθέντες για λόγους αναψυχής η άνοδος στο εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2017 είναι 10,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016.
Τέλος, τον Ιούνιο του 2017 παρατηρήθηκε αύξηση στο σύνολο της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης κατά +9,3% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2016, ενώ για το πρώτο εξάμηνο η αύξηση ήταν της τάξεως του 2,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.