Skip to main content

Συνέργειες προς διπλασιασμό εξαγωγών στις επιτραπέζιες ελιές

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Δυνατότητα διπλασιασμού του τζίρου της αγοράς στα 900 εκατ. ευρώ διαφαίνεται για τις επιτραπέζιες ελιές (ποικιλίες Καλαμών, Χαλκιδικής και Κονσερβολιά), στον βαθμό που υιοθετηθεί μια εθνική στρατηγική προώθησης και κυρίως θωράκισης του προϊόντος στις διεθνείς αγορές.

Προς αυτήν την κατεύθυνση συστάθηκε η Διεπαγγελματική Οργάνωση Επιτραπέζιας Ελιάς (ΔΟΕΠΕΛ), όπου συμμετέχουν τόσο ο τομέας της παραγωγής με ομάδες παραγωγών και συνεταιρισμούς, όσο και η μεταποίηση, η οποία συμπεριλαμβάνει τις οργανωμένες μονάδες της επεξεργασίας, μεταποίησης, τυποποίησης, συσκευασίας και εμπορίας του έτοιμου προϊόντος.

Όπως ανέφερε χθες ο πρόεδρος της ΔΟΕΠΕΛ, Γιώργος Ντούτσιας, ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων της Διεπαγγελματικής είναι να εξευρεθούν λύσεις και να αναληφθούν δράσεις που να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τη δυναμική της επιτραπέζιας ελιάς, η οποία σήμερα εξάγει το 85% της εγχώριας παραγωγής της που ανέρχεται σε περίπου 200 χιλ. τόνους (εκ των οποίων οι 170 χιλ. τόνοι είναι έτοιμο προϊόν) σε πάνω από 100 αγορές, αθροίζει περισσότερους από 60.000 εκμεταλλεύσεις και αντιστοίχως περισσότερες από 100 επιχειρήσεις. αποτελώντας μια αγορά της τάξεως των 450 εκατ. ευρώ.

Οι προτεραιότητες

Πιο συγκεκριμένα, οι τρεις προτεραιότητες της οργάνωσης αφορούν στην οριστική επίλυση του ζητήματος που αφορά τη σύγχυση με το ΠΟΠ Ελιά Καλαμάτας και την επωνυμία Kalamata Olives στις ξένες αγορές, τη θέσπιση ελληνικού σήματος για τις επιτραπέζιες ελιές, καθώς και τη χάραξη στρατηγικών δράσεων προώθησης των προϊόντων.

Σε δεύτερο χρόνο, η ΔΕΟΠΕΛ εξετάζει και τη δυνατότητα υιοθέτησης του ισπανικού μοντέλου, που προβλέπει σε όλη την παραγωγική διαδικασία fee 5,1 ευρώ / 1.000 κιλά τα οποία θα διατίθενται σε στοχευμένες πρακτικές marketing για την προώθηση και προβολή του προϊόντος. Ταυτόχρονα, προκειμένου να θωρακιστεί ο κλάδος από αθέμιτες πρακτικές, η οργάνωση προτείνει τη σύσταση Μητρώου Επιχειρήσεων Ελιάς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιτραπέζιες ελιές έχουν παρουσία στις ξένες αγορές από το 1900 αποτελώντας έναν από τα πρώτα εξαγώγιμα προϊόντα. «Πάνω στις εξαγωγές στηρίζεται ο κλάδος» επισήμανε ο κ. Ντούτσιας, συμπληρώνοντας ότι «στις ΗΠΑ οι επιτραπέζιες ελιές αναδεικνύονται στο πρώτο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας με τζίρο 110 εκατ. δολ., ενώ στην πρώτη θέση φιγουράρουν και στην αγορά της Αυστραλίας».

Σύμφωνα με τα μέλη της διοίκησης, εάν επιλυθούν κάποια χρόνια ζητήματα του κλάδου και μέσω μιας στοχευμένης πολιτικής διεύρυνσης της παρουσίας σε αγορές όπως ΗΠΑ – Καναδάς- Β. Ευρώπη, η δυναμική της επιτραπέζιας ελιάς δύναται να διπλασιαστεί αγγίζοντας σε αξία τα 900 εκατ. ευρώ.

Εξάλλου, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν δύο από τις τρεις ποικιλίες, αυτή της Χαλκιδικής και η Καλαμών, σε βάθος δεκαετίας προβλέπεται να διπλασιάσουν την παραγωγή τους από 130 χιλ. σε 200 χιλ. τόνους και από 55 χιλ. σε 100 χιλ. τόνους αντίστοιχα.

Ελιές Καλαμάτας

Διευρύνεται ο κατάλογος των ξένων αγορών που αποσύρουν από τα σούπερ μάρκετ τις συσκευασίες λιανικής επιτραπέζιων ελιών που αναγράφουν Kalamata Olives, λόγω της σύγχυσης που επικρατεί αναφορικά με την ονομασία της επιτραπέζιας ποικιλίας και αυτή της ΠΟΠ «Ελιά Καλαμάτας» / P.D.O. Elia Kalamatas που έχει κατοχυρώσει η Μεσσηνία.

Μετά την Ιταλία το 2013 και τη Σλοβενία το 2015, πρόσφατα η Γαλλία, η Δανία, η Νορβηγία και η Σουηδία προχωρούν σε διακοπή των εμπορικών συνεργασιών για τη συγκεκριμένη ποικιλία με ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, στο βαθμό που το προϊόν δεν φέρει την πιστοποίηση του ΠΟΠ.

H Διεπαγγελματική βρίσκεται σε επαφή με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, προκειμένου να διασφαλιστεί το σύνολο της παραγωγής της τάξεως των 55.000 τόνων που αφορά στις ελιές Καλαμών, που καλλιεργούνται πέρα από τη Μεσσηνία και στην Αιτωλοακαρνανία, στη Λακωνία, στη Φθιώτιδα.