Skip to main content

Φυσικό αέριο: Σε τροχιά εξαγωγών η Κύπρος από το 2026 – 2027

Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου 
[email protected]

Το ενδεχόμενο να μπορέσουν να αρχίσουν οι πρώτες εξαγωγές φυσικού αερίου από την Κύπρο τη διετία 2026-2027, αν ξεκινήσει η εμπορική εκμετάλλευση των ανακαλύψεων κοιτασμάτων στην κυπριακή ΑΟΖ (με τελευταία αυτή του κοιτάσματος «Κρόνος-1» στο οικόπεδο 6), περιέγραψε με χθεσινές δηλώσεις στην ελληνική κρατική τηλεόραση η υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου.

Σύμφωνα με την κ. Πηλείδου, οι εξελίξεις στο οικόπεδο 6 εντάσσονται στο ευρύτερο «κάδρο ανακαλύψεων» που έχουν πραγματοποιηθεί στην ΑΟΖ της Κύπρου, υπενθυμίζοντας ότι πρόκειται για την τέταρτη ανακάλυψη για την οποία υπάρχει ένδειξη ποσοτήτων. Έχουν προηγηθεί οι στόχοι «Αφροδίτη», «Καλυψώ» και «Γλαύκος». Αναφορικά με το πότε μπορεί να εξαχθεί φυσικό αέριο από το Οικόπεδο 6, η ίδια τόνισε ότι ήδη θεωρείται εκμεταλλεύσιμη η ποσότητα που έχει εξευρεθεί, κάνοντας παράλληλα μνεία στη δεύτερη γεώτρηση που δρομολογείται στο ίδιο οικόπεδο, με την οποία θεωρείται ότι μπορούν να προστεθούν και επιπρόσθετες ποσότητες. «Πρέπει να υποβληθεί πλάνο αξιοποίησης από την κοινοπραξία (σ.σ.: Total Energies- ENI), το οποίο θα εγκριθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία και εκεί θα φανούν τα ακριβή χρονοδιαγράμματα», είπε η Κύπρια υπουργός.

Τρόπος μεταφοράς

Αναφερόμενη στον τρόπο μεταφοράς του κυπριακού φυσικού αερίου, η κ. Πηλείδου υποστήριξε ότι «στη βάση των ποσοτήτων που έχουν εξευρεθεί σήμερα, θεωρώ ότι το σενάριο που θα επικρατήσει είναι η μεταφορά του φυσικού αερίου στην Αίγυπτο». Σημειώνεται ότι στην παρούσα φάση ως πιο ώριμο προς αξιοποίηση εμφανίζεται το κοίτασμα «Αφροδίτη» που διαχειρίζεται η αμερικανική Chevron, για το οποίο βρίσκονται υπό επεξεργασία τέσσερα διαφορετικά σενάρια μεταφοράς του φυσικού αερίου που περιέχει προς την Αίγυπτο.

Η σημασία της ανακάλυψης

Κληθείς από τη «Ν» να σχολιάσει τη σημασία της νέας ανακάλυψης στην Κύπρο, ο αναπληρωτής καθηγητής Γεωπολιτικής και Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας δρ Θεόδωρος Τσακίρης τόνισε ότι «η ανακάλυψη του δυνητικού κοιτάσματος Κρόνος -το μέγεθος του οποίου πρέπει να διακριβωθεί με επιβεβαιωτική γεώτρηση- αποτελεί μία σημαντική εξέλιξη, καθώς από γεωπολιτικής πλευράς επιβεβαιώνει την εξάσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου στην ΑΟΖ της σε μια εποχή κλιμακούμενης τουρκικής επιθετικότητας. Από οικονομικής απόψεως το κοίτασμα είναι μικρό και μη εκμεταλλεύσιμο εμπορικά από μόνο του, καθώς δεν υπάρχει δίκτυο αγωγών κοντά του. Αν ωστόσο επιβεβαιωθεί κοίτασμα στο πεδίο “Καλυψώ” στον στόχο Δίας-1 όπου γίνεται τώρα γεώτρηση, ή σε άλλους στόχους των οικοπέδων 7 και 10, τότε συνδυαστικά τα κοιτάσματα αυτά μαζί με τον “Γλαύκο” επαρκούν για να γεμίσουν από μόνα τους μεγάλο μέρος του αγωγού EastMed (Ελλάδα-Κύπρος,-Ισραήλ), ακόμη και αν το πεδίο “Αφροδίτη” τελικά καταλήξει στην Αίγυπτο. Σε διαφορετική περίπτωση, ο μόνος που θα επωφεληθεί από τον Γλαύκο και τον Κρόνο (αλλά και άλλες δυνητικές ανακαλύψεις) στη νοτιοδυτική κυπριακή ΑΟΖ θα είναι η Αίγυπτος».

Ο ακαδημαϊκός διευθυντής του Greek Energy Forum και επιστημονικός συνεργάτης του ΕΛΙΑΜΕΠ Μιχάλης Μαθιουλάκης σημειώνει από την πλευρά του ότι «με δυναμικότητα 2,5 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια (tcf) το Κρόνος-1 είναι το μικρότερο από τα σημεία-στόχους που θα μπορούσαν να είναι εμπορικά αξιοποιήσιμα στην κυπριακή ΑΟΖ. Η ανακάλυψη λοιπόν στο σημείο Κρόνος-1 είναι σημαντική αλλά όχι μοναδική. Ενθαρρυντικό για την πρόσφατη ανακάλυψη είναι το γεγονός πως είναι πιθανό να υπάρχει στο ίδιο σημείο δυνατότητα για περαιτέρω απόληψη φυσικού αερίου.

Κάτι αντίστοιχο άλλωστε είχε γίνει και με το “Αφροδίτη”, όπου από τα αρχικά 100 bcm οι εκτιμήσεις κατέληξαν σε πρόσθετα 30 bcm για εκείνο το πεδίο. Η ανακάλυψη βοηθάει τις εταιρείες στην απόφασή τους για το αν θα προχωρήσουν στο επόμενο βήμα. Άλλωστε, λίγο πιο πάνω, στα βορειοδυτικά από το Κρόνος-1 είναι τα 100 bcm του “Καλυψώ”, ενώ λίγο πιο κάτω, στα νοτιοανατολικά του “Κρόνου”, βρίσκονται τα 180 bcm του “Γλαύκου”. Αν μπορέσουν τα πεδία να συνδυαστούν (δύο ή και περισσότερα), τότε αρχίζουν να γίνονται ελκυστικά. Για να βγάλουν όμως οι εταιρείες το αέριο, πρέπει να ξέρουν και με ποια δίοδο θα το πουλήσουν. Αυτό είναι και το πιο κρίσιμο σημείο…».