Skip to main content

Ο Μπάιντεν ενισχύει την ηλεκτροκίνηση, αλλά εκνευρίζει τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες

Του Μιχάλη Ψύλου
[email protected]

Το ανακαινισμένο εργοστάσιο Factory ZERO της General Motors που θα κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα,επισκέπτεται σήμερα ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζο Μπάιντεν, αμέσως μετά την υπογραφή του νόμου για τις υποδομές, ύψους 1,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η GM ξόδεψε 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια τους τελευταίους 18 μήνες για να ανανεώσει το Factory ZERO στο Ντιτρόιτ. « Ο Πρόεδρος θα περπατήσει στη γραμμή παραγωγής και θα δει τι κάνουν οι εργαζόμενοι», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. Ο Μπάιντεν αναμένεται επίσης να οδηγήσει ένα από τα πρώτα pickup GMC Hummer EV παραγωγής 2022 που θα βγουν από το εργοστάσιο Factory ZERO.

Ο Αμερικανός πρόεδρος είναι λάτρης των αυτοκινήτων και τον Αύγουστο του 2020 δεν δίστασε διαφημίσει την GM που κατασκευάζει μια πλήρως ηλεκτρική έκδοση της Corvette του 1967- του εμβληματικού σπορ αυτοκινήτου που θα έχει τελική ταχύτητα 200 μίλια την ώρα.

Τον περασμένο Μάιο, ο Μπάιντεν, ο πατέρας του οποίου πουλούσε αυτοκίνητα Ford, περιόδευσε στο νέο εργοστάσιο της Ford Motor Co, όπου κατασκευάζεται το πλήρως ηλεκτρικό φορτηγό F-150 Lightning. Ο Αμερικανός πρόεδρος δεν δίστασε μάλιστα να οδηγήσει το ηλεκτροκίνητο φορτηγό στην πίστα δοκιμών. Στη συνέχεια, τον Αύγουστο, έκανε βόλτα μέσα στον Λευκό Οίκο με ένα ηλεκτρικό Jeep Wrangler Rubicon.

Ο Αμερικανός πρόεδρος θέλει να προωθήσει μαζικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προσφέροντας μεταξύ άλλων τεράστια φορολογικά κίνητρα για να πείσει τον μέσο πολίτη να αγοράσει ένα από τα συχνά, πολύ ακριβά μοντέλα.

Σύμμαχος του Μπάιντεν η GM

Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στις Ηνωμένες Πολιτείες ανακοίνωσε ότι θα παράγει μόνο ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα από το 2035. Αυτό καθιστά την GM έναν από τους πιο σημαντικούς συμμάχους για τον Μπάιντεν, ο οποίος θέλει να επιταχύνει τη μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μέχρι το 2030, σύμφωνα με τον διακηρυγμένο στόχο της αμερικανικής κυβέρνησης, τα μισά από όλα τα νέα οχήματα θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά. Ενας στόχος ιδιαίτερα φιλόδοξος, καθώς σήμερα αποτελούν μόνο το 2% των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα.

Ο νόμος για τις υποδομές που ψηφίστηκε από το Κογκρέσσο και υπεγράφη από τον Μπάιντεν την περασμένη Δευτέρα,προβλέπει επίσης τη διάθεση 7,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη δημιουργία 500.000 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλη τη χώρα.

Ο Μπάιντεν πιέζει ακόμη για την υιοθέτηση ως το τέλος του μήνα από το Κογκρέσο του νομοσχεδίου «Build Back Better», που προβλέπει τη διάθεση 1,85 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για κοινωνικές δαπάνες. Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, διευρυμένα κίνητρα για την ενθάρρυνση των καταναλωτών για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και εκπτώσεις φόρου για τις εταιρείες που μετατρέπουν σε «πράσινα» τα εργοστάσιά τους.

Γερμανική αντίδραση 

Ο Μπάιντεν συνδέει την «πράσινη επανάστασή» του με την αρχή «Made in America» που «εκνευρίζει τους ξένους επιχειρηματικούς εταίρους», γράφει η γερμανική Handelsblatt. «Τα σχέδια του αμερικανού Προέδρου θέτουν σε μειονεκτική θέση τους ξένους γίγαντες αυτοκινήτων – συμπεριλαμβανομένων και των γερμανικών», σημειώνει η γερμανική εφημερίδα. «Οι Δημοκρατικοί στο Κογκρέσο έχουν τον τρόπο τους, ώστε με νέες οικονομικές επιδοτήσεις να ευνοήσουν τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η GM, κάνοντας διακρίσεις σε βάρος ξένων εταιρειών όπως η Toyota, η Volkswagen ή η Volvo», τονίζει η Handelsblatt.

O Μπάιντεν αγνοεί πάντως τις ξένες διαμαρτυρίες και υποσχέθηκε στους συμπατριώτες του μια αισθητή βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής τους. «Η ζωή σας θα αλλάξει προς το καλύτερο, και αυτό πρέπει να το εκλάβετε κυριολεκτικά» είπε ο Αμερικανός πρόεδρος μιλώντας στο Γούντστοκ του Νιου Χάμσαϊρ. Η επίσκεψη του Μπάιντεν στο Γούντστοκ σηματοδότησε την έναρξη μιας εβδομαδιαίας περιοδείας σε διάφορες πολιτείες για την προώθηση του γιγαντιαίου πακέτου για τις υποδομές.