Τα «Παράσιτα» (Parasite) του Μπονγκ Τζουν-χο ήταν ο μεγάλος νικητής των 92ων βραβείων Όσκαρ, αποσπώντας όλα τα μεγάλα βραβεία. Η δημιουργία του 50χρονου Νοτιοκορεάτη στέφθηκε καλύτερη ταινία, επιτυγχάνοντας έναν για πολλούς απρόσμενο θρίαμβο, καθώς το πολεμικό δράμα «1917» του Σαμ Μέντες θεωρείτο το μεγάλο φαβορί.
Υβρίδιο μαύρης σάτιρας, θρίλερ και αλληγορία για τη ζωή των προνομιούχων και των μη προνομιούχων στη σύγχρονη Σεούλ, η ταινία του Τζουν-χο ολοκλήρωσε τον θρίαμβό της, κερδίζοντας τα βραβεία καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και καλύτερης σκηνοθεσίας.
Τα «Παράσιτα» είναι το πρώτο ξενόγλωσσο φιλμ που κερδίζει την κορυφαία κατηγορία στην 92χρονη ιστορία των βραβείων, ενώ ο Τζουν-χο έγινε ο τρίτος σκηνοθέτης που κερδίζει το Όσκαρ στην κατηγορία με μια «διεθνή» (ξενόγλωσση) παραγωγή, μετά τον Μισέλ Χαζαναβίσιους (2011, «The Artist») και τον Αλφόνσο Κουαρόν (2018, «Ρόμα»).
Τρία βραβεία Όσκαρ απέσπασε το «1917» του Σαμ Μέντες -Φωτογραφίας, Μιξάζ Ήχου και Οπτικών Εφέ, ενώ από δύο Όσκαρ κέρδισαν το «Joker» (Α’ Ανδρικό για τον Χοακίν Φίνιξ και Μουσικής), το «Once Upon a Time in Hollywood» (Β’ Ανδρικό για τον Μπραντ Πιτ και Σκηνικών) και το «Ford v. Ferrari» (Μοντάζ και Μοντάζ Ήχου).
Η φετινή τελετή απονομής, που για ακόμη μια χρονιά δεν είχε παρουσιαστή, πραγματοποιήθηκε στο Λος Άντζελες με το «Joker» να ηγείται με 11 υποψηφιότητες -όσες είχαν τα «Ben-Hur», «Titanic» και «The Lord of the Rings: The Return of the King»- και τα «The Irishman», «1917» και «Once Upon a Time in Hollywood» να ακολουθούν με 10 υποψηφιότητες το καθένα. Η Αμερικανική Ακαδημία των Τεχνών και των Επιστημών του Κινηματογράφου απένειμε συνολικά 24 χρυσά αγαλματίδια σε αυτή την τελετή, στην οποία το «1917» και τα «Παράσιτα» δικαίωσαν τους τίτλους των μεγάλων φαβορί.
Ερμηνείες
Ο Χοακίν Φίνιξ απέπασε το βραβείο Α΄ Ανδρικού ρόλου για την ενσάρκωση του κλόουν, τα βιώματα του οποίου τον μετατρέπουν σε σκοτεινό αντιήρωα στο «Joker» του Τοντ Φίλιπς, το πρίκουελ της σειράς των ταινιών Batman που σημείωσε απρόσμενη εισπρακτική επιτυχία.
Με τον γνωστό του ιδιόρρυθμο αλλά και ευφυή τρόπο, ο 45χρονος Φίνιξ έμπλεξε το προσωπικό με το συλλογικό, μίλησε για την αλλαγή ενός πλανήτη που θεωρεί ότι ο κόσμος τού ανήκει, αφιέρωσε στον αδικοχαμένο αδερφό του Ρίβερ Φίνιξ και κέρδισε δικαιολογημένα το πιο ειλικρινές χειροκρότημα.
Η Ρενέ Ζελβέγκερ έλαβε το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου ρόλου για την ενσάρκωση της θρυλικής ερμηνεύτριας Τζούντι Γκάρλαντ, στη βιογραφική ταινία «Judy». Είναι το δεύτερο Όσκαρ για την Τεξανή ηθοποιό, που είχε λάβει βραβείο Β΄ Γυναικείου ρόλου για την «Επιστροφή στο Cold Mountain» (Cold Mountain) το 2004, ενώ ήταν υποψήφια τέσσερις φορές.
Το βραβείο Β΄ Ανδρικού ρόλου, ένα από τα πρώτα που απονεμήθηκαν, κέρδισε ο Μπραντ Πιτ – αυτό είναι το πρώτο του αγαλματίδιο για ρόλο στη μεγάλη οθόνη, είχε κερδίσει ένα με την ιδιότητα του παραγωγού το 2014, για την ερμηνεία του στο φιλμ «Once Upon a Time in Hollywood» του Κουέντιν Ταραντίνο.
Ο 56χρονος ηθοποιός, στον ευχαριστήριο λόγο του δεν ξέχασε κανέναν από όλους όσους δουλεύουν για να γίνει μια ταινία. Ανέφερε -απευθυνόμενος στον Κουέντιν Ταραντίνο- ότι η Ακαδημία θα ήταν βαρετή χωρίς εκείνον, ενώ κοιτώντας προς τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο είπε: «ζω για να πίνω κοκτέιλ μαζί σου φίλε μου!».
Η Λόρα Ντερν, η καριέρα της οποίας στο Χόλυγουντ διαρκεί τέσσερις δεκαετίες, κέρδισε το πρώτο της Όσκαρ -στην κατηγορία δεύτερου γυναικείου ρόλου -για την ενσάρκωση μιας αδίστακτης δικηγόρου που αναλαμβάνει να χειριστεί μια υπόθεση διαζυγίου στην οικογενειακή ταινία «Marriage Story».
«Αυτό είναι το καλύτερο δώρο γενεθλίων που μου έκαναν ποτέ», είπε η Ντερν, που έκλεισε τα 53 της χρόνια, παραλαμβάνοντας το αγαλματίδιο. Η κόρη του επιτυχημένου ηθοποιού Μπρους Ντερν και της Ντάιαν Λαντ αφιέρωσε το βραβείο στη 84χρονη μητέρα της, η οποία τη συνόδευσε στην τελετή απονομής.
Η βραδιά ξεκίνησε με την εκπληκτική ερμηνεία της Τζανέλ Μονέ, τραγουδίστριας και ακτιβίστριας, με τους ηθοποιούς από τις οκτώ υποψήφιες στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας να χορεύουν στους ρυθμούς ενός τραγουδιού από το φιλμ «Ένας υπέροχος γείτονας» (A beautiful day in the neighborhood).
Ακολούθησαν οι Στιβ Μάρτιν και Κρις Ροκ με τον -όχι και τόσο επιτυχημένο φέτος- καθιερωμένο χιουμοριστικό μονόλογο.
Στις όμορφες στιγμές της βραδιάς ανήκει και η ατάκα του Τομ Χανκς στο τέλος της παρουσίασης του Μουσείου της Ακαδημίας στον Κερκ Ντάγκλας όπου φώναξε την επική ατάκα: «I am Spartacus!».
Τέλος, στις εκπλήξεις της βραδιάς συμπεριλαμβάνεται και η παρουσία του Έμινεμ επί σκηνής.
Ο πολυβραβευμένος ράπερ, μετά από πολύ καιρό απουσίας από τα φώτα της δημοσιότητας, εμφανίστηκε και τραγούδησε το «Lose Yourself», σκορπώντας ενθουσιασμό στο Dolby Theatre.
Τα βραβεία αναλυτικά
Καλύτερη Ταινία
«Parasite»
Σκηνοθεσία
Μπονγκ Τζουν Χο, «Parasite»
Α’ Ανδρικός Ρόλος
Χοακίν Φοίνιξ, «Joker»
Α’ Γυναικείος Ρόλος
Ρενέ Ζελβέγκερ, «Judy»
Β‘ Ανδρικός Ρόλος
Μπραντ Πιτ, «Once Upon a Time in Hollywood»
B’ Γυναικείος Ρόλος
Λόρα Ντερν, «Marriage Story»
Διασκευασμένο Σενάριο
Τάικα Γουαϊτίτι, «Jojo Rabbit»
Πρωτότυπο Σενάριο
Μπονγκ Τζουν-χο, Χαν Τζιν-γουον, «Parasite»
Φωτογραφία
«1917»
Κοστούμια
«Little Women»
Μοντάζ
«Ford v Ferrari»
Μακιγιάζ και Κομμώσεις
«Bombshell»
Μουσική
«Joker» – Χίλντουρ Γκούντναντατιρ
Τραγούδι
I’m Gonna Love Me Again, «Rocketman»
Καλλιτεχνική Διεύθυνση
«Once Upon a Time in Hollywood»
Ήχος
«Ford v Ferrari»
Ηχητικά Εφέ
«1917»
Οπτικά Εφέ
«1917»
Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
«Toy Story 4»
Διεθνής Ταινία
«Parasite»
Ντοκιμαντέρ – Μεγάλου Μήκους
«American Factory»
Ντοκιμαντέρ – Μικρού Μήκους
«Learning to Skateboard in a War Zone If You’re a Girl»
Μικρού Μήκους Ταινία – Animation
«Hair Love»
Μικρού Μήκους Ταινία – Live Action
«The Neighbor’s Window»
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]