Το διαχρονικό αριστούργημα του Τένεσι Ουίλιαμς, «Λεωφορείο ο πόθος», κάνει ένα νέο ανατρεπτικό ταξίδι, βίαιο, βαθιά ανησυχητικό και ακραία συγκινητικό, σκηνοθετημένο με τόλμη, αλλά και με σεβασμό. Με την Γκίλιαν Άντερσον στον ρόλο της Μπλανς Ντιμπουά έρχεται στις δωρεάν, διαδικτυακές προβολές του Εθνικού θεάτρου της Αγγλίας.
Το κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει την ριζοσπαστική εκδοχή διάρκειας 3,5 ωρών του ανατρεπτικού σκηνοθέτη Μπένεντικτ Άντριους -τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του Young Vic, στο κανάλι του National Theatre στο YouTube, από τις 21 Μαΐου.
Σε ένα μίνιμαλ κλουβί
Με τη Αμερικανή Τζίλιαν Άντερσον (από τη σειρά X – Files) να ενσαρκώνει τη μαραμένη καλλονή του αμερικανικού Νότου, Μπλανς Ντυμπουά, τον επίσης Αμερικανό Μπεν Φόστερ στον ρόλο του Στάνλεϊ Κοβάλσκι και τη Βρετανίδα Βανέσα Κίρμπι στον ρόλο της Στέλλας, η παράσταση ανατρέπει τα δεδομένα, αφού από το πρώτο του ανέβασμα, το 1947, το «Λεωφορείο ο πόθος» εξελισσόταν πάντα σε σκηνικό που παρέπεμπε στην περίοδο που γράφτηκε. Ο Μπένεντικτ Άντριους δεν ακολούθησε τον κανόνα και εμπιστεύτηκε στην Ελβετή σκηνογράφο Μάγκντα Βίλλι την κεντρική του ιδέα, που αλλάζει δραματικά την προσέγγιση του έργου.
Η ιστορία διαδραματίζεται στη σημερινή Νέα Ορλεάνη και όλη η πλοκή εξελίσσεται σε ένα άψογο σύγχρονο διαμέρισμα, με μεταλλικό πλαίσιο, ένα μίνιμαλ κλουβί, το οποίο περιστρέφεται διαρκώς σε όλη τη διάρκεια του έργου, έτσι που αυτό που παρακολουθούμε αποκτά συνεχώς καινούργιες προοπτικές. Βλέπουμε τα πάντα, την κουζίνα, το μπάνιο, το καθιστικό, την αποθήκη και τους πρωταγωνιστές ταυτόχρονα, τον καθένα σε έναν χώρο και σε διαφορετικές δραστηριότητες.
Πολυβραβευμένο και αειθαλές
Το «Λεωφορείο ο πόθος» ανέβηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουεϊ της Νέας Υόρκης, στις 3 Δεκεμβρίου 1947, σε σκηνοθεσία του Ελία Καζάν, με την Τζέσικα Τάντι στον ρόλο της Μπλανς και τον 24άχρονο Μάρλον Μπράντο που σφράγισε με την ερμηνεία του τον ρόλο του Κοβάλσκι. Παιζόταν συνεχώς για δύο χρόνια, κέρδισε πολλά βραβεία, ανάμεσά τους το Πούλιτζερ για τον Τένεσι Ουίλιαμς, και αργότερα ανέβηκε στο Λονδίνο, με σκηνοθέτη τον Λώρενς Ολίβιε και τη Βίβιαν Λη ως Μπλανς.
Ο Μπράντο και η Λη συναντήθηκαν στην κινηματογραφική εκδοχή του έργου, με σκηνοθέτη τον Ελία Καζάν, που κέρδισε τρία Όσκαρ το 1951 και έκανε μια ασύλληπτα επιτυχημένη διαδρομή. Από τότε, αυτό το αειθαλές κλασικό έργο ενέπνευσε δεκάδες θεατρικές και τηλεοπτικές εκδοχές του, μια όπερα, τρία μπαλέτα, μια παρωδία μιούζικαλ στη σειρά «Σίμσονς» και μια εκσυγχρονισμένη κινηματογραφική έκδοσή του, την «Blue Jasmine» του Γούντι Άλεν.
Η λεωφορειακή γραμμή Πόθος (Desire) λειτούργησε από το 1920 ως το 1948, στη Νέα Ορλεάνη, στις χρυσές μέρες της χρήσης των λεωφορείων ως μέσων μετακίνησης. Η διαδρομή του ήταν συγκεκριμένη, περνούσε και από την οδό Πόθου (Desire Street), ενώ η διαδρομή της Μπλανς στο έργο είναι αλληγορική, στα αδιέξοδα του πόθου και του πάθους.
«Το έργο, όμως, ήθελε να προκαλέσει»
Γεννημένος στην Αυστραλία, ο Μπένεντικτ Άντερσον δούλεψε για πολλά χρόνια στο Βερολίνο, είναι το πρόσωπο του θεάτρου τα τελευταία χρόνια στο Λονδίνο και έχει επιλέξει να ζει στην Ισλανδία. Του αρέσει να δίνει νέα ώθηση στους κλασικούς και υποστηρίζει ότι η πρόθεσή του είναι να αφυπνίσει την άγρια συναισθηματική δύναμη έργων – σταθμών, που έχουν εξελιχθεί σε άψυχα νοσταλγικά μουσειακά κείμενα.
Το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας ανακοίνωσε τρεις ακόμη παραστάσεις που θα προβληθούν online: το «Barber Shop Chronicles» του Inua Ellams -στις 14 Μαΐου, την πολιτική κωμωδία «Τhis House» του James Graham -στις 28 Μαΐου, και τον «Κοριολανό» με πρωταγωνιστή τον Τομ Χίντλστον -στις 4 Ιουνίου.