Skip to main content

Γλυπτά Παρθενώνα: «Όταν αρχίσεις να δίνεις ένα πίσω, πού τελειώνει αυτό;» λέει η υπουργός Πολιτισμού της Βρετανίας

Αρνητική στο ενδεχόμενο επιστροφής των Γλυπτών εμφανίστηκε η υπουργός Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, Μισέλ Ντόνελαν.

Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα θα ήταν ένας «επικίνδυνος και ολισθηρός δρόμος», δήλωσε η Μισέλ Ντόνελαν, υπουργός Πολιτισμού της Βρετανίας, προειδοποιώντας ότι αυτό θα μπορούσε να ανοίξει τις πύλες για άλλες αξιώσεις.

Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια εμφάνισής της ενώπιον της επιτροπής ψηφιακών μέσων, πολιτισμού, μέσων ενημέρωσης και αθλητισμού της Βουλής των Κοινοτήτων, το απόγευμα της Τρίτης, η Μισέλ Ντόνελαν ρωτήθηκε για τα δημοσιεύματα περί συζητήσεων του προέδρου του Βρετανικού Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν, με την ελληνική πλευρά, για πιθανό επαναπατρισμό των Γλυπτών. Η βουλευτής Τζέιν Στίβενσον των Συντηρητικών, μέλος της επιτροπής, σχολίασε επικριτικά ότι η επιστροφή των Γλυπτών «σε πιο ηλιόλουστα κλίματα» θα μπορούσε να είναι η αρχή για να μείνουν τα βρετανικά Μουσεία χωρίς πολλά από τα εκθέματά τους σε λίγα χρόνια, με την υπουργό να συμφωνεί.

Η Βρετανίδα υπουργός Πολιτισμού αναρωτήθηκε «πού μπορεί να τελειώσει αυτό;» σχετικά την επιστροφή των Γλυπτών στην Ελλάδα, καθώς στα βρετανικά Μουσεία υπάρχουν εκθέματα από πολλούς πολιτισμούς. Μάλιστα, αυτό που υπογράμμισε στη πορεία η Βρετανίδα υπουργός ήταν πως το πού ανήκουν διάφορα εκθέματα των βρετανικών Μουσείων είναι «αόριστο», καθώς κάποια από αυτά είναι «πολύ αρχαία». «Είναι, επίσης, πολύ δύσκολο να ξέρει κανείς σε ποιον να επιστρέψει αυτά τα πράγματα. Μιλάμε για πολύ αρχαία αντικείμενα υπό πολλές έννοιες και υπάρχουν ορισμένα παραδείγματα στα οποία δεν είναι ξεκάθαρο ποιοι ακριβώς είναι οι ιδιοκτήτες», είπε.

«Η θέση του Τζορτζ Όσμπορν είναι λίγο διαφορετική από όσο παρουσιάζεται», είπε αρχικά η Μισέλ Ντόνελαν. «Αλλά υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που υποστηρίζουν σθεναρά να επιστραφούν κάποια από αυτά τα αντικείμενα μόνιμα. Ο ισχύων νόμος δεν το επιτρέπει αυτό, θα πρέπει να επισημανθεί.  Μπορώ να κατανοήσω πλήρως τη θέση που παίρνουν και μπορώ να καταλάβω μερικά από τα επιχειρήματα», συνέχισε η κα Ντόνελαν και μετά τόνισε: «Θεωρώ, όμως, ότι είναι ένας πολύ επικίνδυνος και ολισθηρός δρόμος να ακολουθήσουμε. Τα Μουσεία μας και τα πολιτιστικά μας κέντρα είναι κόμβοι που μπορούν να τους επισκεφθούν όχι μόνο κάτοικοι αυτής της χώρας αλλά και τουρίστες, επιτρέποντάς τους να μεταφερθούν σε ένα διαφορετικό μέρος του κόσμου και σε μια διαφορετική περίοδο του χρόνου. Αυτά είναι αντικείμενα στα οποία έχουμε δώσει σπουδαία φροντίδα επί δεκαετίες -αν όχι για ακόμα περισσότερο, τα έχουμε διερευνήσει σημαντικά, ήμασταν οι φύλακές τους. Όταν αρχίσεις να δίνεις ένα πίσω, πού τελειώνει αυτό; Είναι, επίσης, πολύ δύσκολο να ξέρει κανείς σε ποιον να επιστρέψει αυτά τα πράγματα. Μιλάμε για πολύ αρχαία αντικείμενα υπό πολλές έννοιες και υπάρχουν ορισμένα παραδείγματα στα οποία δεν είναι ξεκάθαρο ποιοι ακριβώς είναι οι ιδιοκτήτες. Θα έλεγα πως είναι πιο ξεκάθαρο ότι έχουμε μια ευθεία συνδεόμενη ιδιοκτησία. Οπωσδήποτε το τρέχον στάτους κβο λειτουργεί και θα πρέπει να το προστατέψουμε», κατέληξε.